HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Är större alltid bättre??? (reportage)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/10/28 :  13:54:51  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Som så många vet så är inte alltid större bättre. Men oftast

Mitt första DIY projekt var en tvåvägare bestående av T&P C11 samt Etons femtumselement. Denna högtalare fick mig på knall fall och ingick i anläggningen i många år och ett antal olika mer eller mindre estetiska utföranden. Filter gjordes rätt från början och har inte ändrat utseende på drygt 6 år. CFAC spolar, Mcap och Danotherm hardwirat med teflonisolerad, silverpläterad kabel.

Att jag inte var helt ute och cyklade visade sig när några kompisar var hemma och vi lyssnade lite på musik. Den ena kompisen jobbade vid det tillfället i en studio i Göteborg och skulle köpa sig ett par Genelec. Så blev inte fallet, utan jag anlitades för att bygga ännu ett par högtalare. Detta har rullat på, och nu har fler personer dessa små juveler placerade i sina vardagsrum och studios.

En av dessa personer är Christer (aka Nikon på forumet). En bekant från Chalmers.

Som den oroliga själ jag är, så ville jag givetvis göra en ÄNNU bättre högtalare, frågan var bara hur? Den lilla skapelsen var ju helt enkelt så gott som fulländad, förutom på ett område... basen...
Att en femtummare inte kan återge all basinformation man önskar ibland må vara självklart, men de som hört Etons femtummare vet att den bas den spelar är ren, tight och avsevärt mycket MER än man trodde...

Så. Till verket. Då man redan förälskat sig i de två tyska elementtilverkarna så var det lika bra att fortsätta med dem. Två stycken C23:or samt två stycken 7-372/32 HEX inhandlades. Lådvolym bestämdes, filter bestämdes. 12 liters stativare, 1: ordningens filter och lite dämpning av diskanten samt så lite lulllull som möjligt. Tanken var att skapa en "storebror". Samma karaktär fast med lite mer basdjup. Det första filtret floppade totalt, så nu har det en ny version som är av 2:a ordningen...

Så hur blev det då? Ja, nu i helgen hade jag och Nikon en "testdag". Dessa testerna består endast av våra intryck, inga mätningar eller liknande. Vi var hemma hos Nikon och spelade på hans utrustning (Harman Kardon).

Avgränsningar:
Vi hade inte högtalarna i samma position, utan de små högtalarna stod på de stora högtalarna. Vi kände att det räckte.



Sennheiser HD 600 användes för att peka ut tydliga rumsreflexer.



Slutsats:
Detta var första gången på drygt 5-6 år som jag tyckte att den lilla högtalaren lät "beslöjad". Att jämföra som om någn hängt en tunn handduk över diskanten. Dock skall det också påpekas att den stora högtalaren var lite väl ljus. Basen gick djupare, men var fortfarande tight och torr, precis som man vill ha det.

Summa summarum kan man säga att den lilla högtalaren har hållt genom åren pga att den är en "easy listener", dvs man kan lyssna länge på den utan att tröttna. Folk som lyssnat på T&P:s diskanter vet att de är väldigt neutrala, och kan därför uppfattas som hårda. Det var fallet med C23an. Så avslöjande och ren att man ibland tröttnade. Vass helt enkelt. Detta är inte riktigt min "piece of cake", filterdesignen kommer att moddas lätt, bla dämpa diskanten ett snäpp, sedan blir det återträff...

Så, vad skall man säga? Min favorit är nog fortfarande den lilla högtalaren, men med lite mer jobb så har den en sann "storebror" som kommer ta den platsen i sinom tid...

Edited by - mattiasa on 2003/10/29 13:49:47

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/10/28 :  14:09:17  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Mycket stiliga byggen! Är även dessa byggda i MDF med körsbärsfanér?

Om du sedan hittar något roligare än Harman Kardon att driva skönheterna med så lär de lyfta rejält ska jag tro...

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/10/28 :  14:25:04  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Japp, MDF och faner. överdel och bottendel är dock 6mm körsbär. På baksidan är porten fräst ur en 12mm körsbärsskiva. Det kommer fler bilder om jag bara kan lista ut vart mitt FTP program tagit vägen... :-(
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/10/29 :  13:49:02  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Här kommer lite fler bilder på högtalarna:

Framifrån


Bakifrån
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/29 :  14:10:00  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Verkligt vackert!

Skall se om jag hinner ta mig lite tid för att suga bort än mer av det "hårda"...

Vore också intressant med lyssningstest med annan elektronik+kablar!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/10/29 :  14:25:38  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Ja lite annan elektronik skulle vara kul. Vid nästa provlyssning (om några veckor kanske, Nikon?) kan jag även ta med mitt Zapsolute steg samt min gamla CD. Kablar är det dock dåligt med. Någon i GBG området som skulle vilja vara med vid en sådan här lyssning och som kan tänka sig att låna ut lite elektronik
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/10/29 :  14:47:34  Show Profile Send orthanc a Private Message
Fin Fint!

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/29 :  15:06:03  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
mattiasa,

Vackert!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/29 :  15:18:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Snyggt hantverk. Jag är impad!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/10/29 :  16:05:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kvaliten p lådorna imponerar stoooort.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/10/29 :  16:59:45  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Lådorna i all ära, men estetik är inte allt
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/10/29 :  20:12:27  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Kanske en lyssning hemma hos PAC hade varit något :-)

Han hur mycket kuliga apparater och sladdar ;-)
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/10/29 :  20:19:04  Show Profile Send celef a Private Message
"Sennheiser HD 600 användes för att peka ut tydliga rumsreflexer."

öhh, vad menas??

sound pollution
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/29 :  20:38:40  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Väldigt snygga byggen. Det finns ett enormt hantverkskunnande på detta forum. Jag är imponerad.

Att vara med vid en ny lyssningssejour låter spännande. Jag har en Copland CDA 288 som jag kan ta med, lite MIT kablar, kanske ett Copland försteg. Beroende på vilka behov och önskemål som finns. PM:a om det är intesant. PM:a också PAC tycker jag. Även han är ju Göteborgare , fantastisk hantverkare, och alltid sugen på nya erfarenheter.

Vänligen

StefanB

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/29 :  21:16:06  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Oj! Jag blir imponerad av snickeriarbetet! Iofs har jag alltid varit svag för körsbär, inte minst att käka!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/29 :  21:17:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
När du nu har fyra högtalare så behöver du ju bara bygga en center och sub! (tips för nästa projekt!)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/10/30 :  09:07:11  Show Profile Send mattiasa a Private Message
De stora högtalarna är mina, de små har Nikon köpt av mig. Dock så är tre stycken av den lilla modellen snart klara, fast med samma design som den stora högtalaren. Det är en annan kompis som skall ha det till sin hemmabioanläggning (frontar + center). Detta gör att vi nästa gång kan köra ett 5-kanalssystem med de små högtalarna runt om. Kan vara lite intressant... ;-)
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/10/30 :  17:01:49  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Celef: Egentligen så jämförde vi bara hörlurarna och högtalarna...
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/10/30 :  18:20:44  Show Profile Send celef a Private Message
ok!

sound pollution
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/30 :  21:35:28  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Det är klart vi måste fixa en ny hifidag!

Det hade varit riktigt kul att prova andra förstärkare och signalkällor, enda nackdelen är att det kan bli dyrt att lyssna på apparater i en högre division


En biokväll måste vi också fixa! Fem Jr.

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/31 :  09:55:40  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Mkt fint hantverk!! Diggar verkligen att du lyckades få så fina runda hörn.

Är det en XLS 12:a -subb den där svarta mojängen?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:13:23  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Dazzin:

Det är en XLS 10" + slav, matchade inte riktigt med dom andra högtalarna

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/10/31 :  17:39:50  Show Profile Send mattiasa a Private Message
MUAHAHAHAHA, MUAHAHAHAHAHAAAAA!



Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/01 :  09:54:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

bra reportage och he, he, he.... riktigt kul bild!

Men, borde du inte damma av elementet lite??

Vad är det för kamera?

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:43:24  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Mattiasa... lite slarvigt att inte damma av högtalarna inför en fotosession

Alla bilder är tagna med en nikon 4300...vad annars

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/01 :  17:21:51  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Med sådanadär konutslag borde det bli rätt hög dist

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000