HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Remus rörförsteg fasvänder utsignalen????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/10/24 :  18:47:32  Show Profile Send Fred a Private Message
Har bestämt för mig att jag läst att remusen fasvänder signalen, kan det stämma? Hur vänder jag i så fall signal rätt? Kopplar tvärt om vid högtalaren, plus till minuspol, rött till svart?

M3
Member

227 Posts

Posted - 2003/10/24 :  18:59:42  Show Profile Send M3 a Private Message
Koppla du in som vanligt. Det är mellan höger och vänsterkanal det är superviktigt att ha likadant. Du kan ju prova vända fas på bägge högtalarna. Jag har varit med om skillnader till det bättre på hornhögtalare. Men oftast är det ingen skillnad...

Häls. Ronnie
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/26 :  11:04:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Fred: Det är alltså fasfel mellan kanalerna i slutstege...i så fall är det bara att vända på polerna på den ena högtalaren.

gcs
Go to Top of Page

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/10/26 :  17:00:00  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Hej Fred,

Om du menar den byggbeskrivningen på Jan Lodströms Remus i tidningen Audio Video nr: 3/4 1991, så har du rätt att den fasvänder på utgången gämfört med magn.p.u. eller CD/tuner ingången.
Det är linjeförtärkaren efter volymkontrollen som fasvänder eftersom det är en "anodföljare" med påhängd katodföljare.
Däremot "till band" utgången fasfänder inte.
Problemet går att ordna på några olika sätt enligt följande:

1. Enklaste alternativet utan motkoppling (eftersom Remus är utan motkoppling) är att göra om linjeförstärkarens katodföljare (V5 halvan) till en "fasplitter" och sätta ett 22kohms motstånd på anodsidan också (så att det blir 22kohm både på katoden och anoden) och flytta upp C-10 till anoden istället, på detta sätt fasvänder inte linjeförstärkaren samt har fortfarande samma förstärkning. (katodföljarkopplingen är bättre eftersom utgång på katoden är mycket lågohmigare)

2. Ett annat alternativ är att koppla V5 halvan på samma sätt som V4 halvan och ta ut signalen på anoden samt motkoppla från denna utgång (efter C10) till V4:ans katod med ett seriemotstånd, (C9 katodelektrolyt måste bort) värdet på detta seriemotstånd får prövas ut så att förstärkningen blir samma som orginalkopplingen. (kanske 47-100kohm)
Denna koppling är tillräckligt lågohmig på utgången för att driva ett efterföljande slutsteg med kort signalkabel, kopplingen har också låg THD eftersom den är motkopplat.

Lycka till
--Bosse

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
Go to Top of Page

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/10/26 :  17:09:55  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Glömde en sak på alternativ 2.
Du måste ha en 10 nF konding från V4 anod till V5 galler med ett 1mohm motstånd från galler till jord.

--Bosse

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
Go to Top of Page

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/10/26 :  17:30:15  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Nu börjar jag bli tjötig, en sak till på alternativ 2:
Anod och katodmotståndet på V5 halvan bör halveras gämfört med orginal V4 halvan.

--Bosse

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/10/26 :  17:55:24  Show Profile Send Fred a Private Message
...stort tack för goda råd Bo!
F
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/26 :  22:58:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Det var mycket det där. Varför har man gjort på detta viset?
Det skulle jag vilja kalla för ett konstruktionsfel det kan ju inte vara meningen att ägaren ska behöva bygga om förstärkaren.

gcs
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/10/26 :  23:21:16  Show Profile Send DHT a Private Message
Vad är problemet med att förstärkaren fasvänder? Det är ju samma för båda kanalerna. Om man inte vill ha det så, är det ju bara att koppla omvänd polaritet vid högtalarna som Fred föreslog i första inlägget.(vissa slutsteg fasvänder också, har man ett sådant blir det ju "rätt" fas med remusen)
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/10/27 :  18:47:46  Show Profile Send Pabo a Private Message
Och frågan är varför absolut fas skulle ha någon som helst betydelse ... Under inspelningen händer det dessutom väldigt ofta att fasen vänds, har t.o.m. hört att ungefär varannan skiva har fel på den absoluta fasen. Anledningen till det är troligtvis att inspelningsteknikerna struntar i det eftersom de inte hör någon skillnad.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/10/27 :  22:43:01  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Hallå igen,

Det är helt rätt som Pabo säger att det inte spelar någon roll om utgången är 180 grader urfas i förhållande till ingången och om både vänster och höger kanal är det så hörs det normalt ingen större skillnad.

Men jag kan inte låta bli att utveckla (inveckla) det hela en aningens.

Som gammal förstärkarkonstruktör och inspelningstekniker så blir jag närvös när jag inte har koll på fasen, ta Remusen som ett exempel som har två olika utgångar där bandspelare utgången är i fas och huvudutgången ur fas, kanske med en spec. uppkoppling i något sammanhang där båda utgångarna används kan det uppstå problem.

Ni DIY byggare som bygger om och optimerar försteg, slutsteg, CD-spelare och högtalare m.m för absolut bästa prestanda borde känna en trygghet i att veta "att min anläggning" är i fas från början till slut från venyl/CD-spelare och ända ut genom högtalarna.
Spelar man av en venyl eller CD där inspleningsteknikern/producenten har varit noga med att få den optimala ljudkvalitén och har lagt ner stor möda med att hålla koll på alla parametrar inkluderat fas, så vore det väl synd om "din anläggning" var den enda som vände fas i hela inspelning och avspelnings ledet.

Skall baskaggen låta som ett sug eller ett tryck vid avspelning ???
Om man skall hård dra det hela så skall positiv puls på en mikrofon i studion ge posivtiv puls från din högtalare hemma.
(ett tryck på mikrofonmembranet är positiv puls på XLR kontaktens stift 2, bör då vara positiv puls på slutstegets plus terminal och högtalarelementet skall då ge konutslag utåt d.v.s ett tryck)

Det kan vara en kul grej och kolla fasen genom era anläggningar och modda dom prylarna som vänder fas, vem vet, bra skivproduktioner kanske låter ännu bättre ????

Om inte annat så hedrar man Mr:Nyqvist fasens grundare.

--Bosse

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.06 sekunder. Snitz Forums 2000