HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 T & P bygge...(Skaaningbasar sid 7)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/03 :  23:13:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
I runda slängar 6500kr, per högtalare, dvs 13'000 per par. Till detta kommer baselement för ett knippe tusingar. Med andra ord över 20'000kr för bara element... Filtret är inte direkt litet heller!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/11/03 :  23:17:46  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Kumbaya :)
Det ser iaf ut som ett vettigt koncept :)
Runda slängar runt 25-26k med filter. Vad döper du detta till? HFLS-2? :P

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/04 :  02:35:51  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

epkpeng: Focal's basar? Dom Flower Power? Väldigt dyra, och Fs imponerar inte heller med ett lågt värde.
MaxMartin: Du har aldrig hört mer dynamik i en bas innan..
--------------------------------------------------------------------------------


Det låter ju intressant! Hur har du hört dom? I vilket sammanhang? Vad har ni använt för låda? Vilka övriga element? Vilken förstärkare?




Låt mig säga så här; Jag har hört Focal (basar) lite överallt. Bil, studio och hifiaffär.

Jag drog en sammanfattning vad jag tyckte av allt och för mig är dom faktsikt helt otroliga överallt. Dyra, javisst men det låter otroligt dynamiskt och rent och med baskagge som slår omkull dig.

Vi har ju som sagt en byggsats i butiken som använder en 13"are med W-konen men jag har tyvärr ej hunnit lyssna på den men personalen gillar den starkt. Hypex gillar Focal och Focal gillar hypex...

Jag och en till håller på med att ta fram flera byggsatser med Focals W-element. En större modell som ska liknas vid Mezzo Utopia och en stativare. En matchande center är också på g.

Jag har själv aldrig lyssnat till T&P hemma (dock i butik) men dom Focal Audiom jag har hemma nu är rent sagolika.

Vill också passa på att säga att Focals diskanter är otroligt prisvärda (TC120 och TC90).

Om man nu inte har pengar till ett par C11 eller C12 så är dom ett hett alternativ. Bra att ha och göra med också...

Nu när jag tänker efter så är Focal dom enda som har låtit dynamiskt även med 24db/filter!!??

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/11/04 02:36:46
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/04 :  02:38:12  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Du har fortfarande inte fixat länken, Engelholm!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/04 :  10:38:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kemppi:
Njäe, detta blir nog bakhögtalare i nått litet hembio. HFLS-1 får stå som frontar...

MaxMartin:
OK! Synd det inte finns så många byggen att skåda och få insperation från! Ni får väl skicka ett par till mig skall jag ta kort, göra mätningar osv!
Har glömt bort vilken länk du menar!

Alla:
Ikväll blir det simulerat frekvenssvar på hela högtalaren (utom bas såklart). C92, C44 och C11 i härlig kombination!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/04 :  17:48:17  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
I din profil står det; www.intendumusica.com För det ska väl stå intendomusica, eller?

Skicka till dig? Du har väl bara i sönder dom...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/04 :  17:59:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Här ses ett första utkast på filter för C11, C44 och C92.


Delningsfrekvenserna är 1.5kHz och 6kHz. Det bör vara helt OK för elementen map effekttålighet, spridning mm.

Polvänder vi C44 blir resultatet:



Nu återstår bara baselements-valet. Angenämt problem...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:07:17  Show Profile Send Kemppi a Private Message


Det är ju ett fint baselement. Lätt kon, Hög känslighet, hyfsat FS och ett sju***** magnetsystem Lite dyra bara


Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:21:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Skall ha för stor låda, Kemppi. Annars hade det varit klart intressant! Jag tycker det är väldigt estetiskt tilltalande korg dom har! Vad ÄR det för lack??? Hammarlack?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:54:01  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Det ser fint ut det där, har du några speciella tankar om baselement?
Hur långt upp i frekvens tänkte du köra den?
Hur stor lådvolym kan du tänka dig som max?
Ska du dela basen aktivt eller passivt?

Jag skulle gärna prova
SS 25W/8565-01 130l avstämmd vid 20 hz eller
Seas W26 avstämmd vid 19Hz, för optimal bas skulle jag välja sluten låda (ger även en mycket mindre volym), aktiv delning och Linkwitz Transform filter, fifaan, sen lär det rocka

Om du kollar på W25an så har ju den basen fått bra kritik i denna konstellation
http://www.novaaudio.com/products/evolution.html

du kanske till och med skulle köra med dubbla rackare...

Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/11/05 :  00:09:58  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Pär: Det är förmodligen någon liknande lack. Dock knappast HAMMARLACK! :)
Men Flexunits element då? De borde ju du kunna prova utan större problem? Eller? Och om jag inte har helt fel så kan man beställa dem med vissa modefieringar? ifall nu det önskas.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/05 :  04:11:29  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det ÄR hammarlack... Dock så är den lackad nångång extra ser det ut som.

11-tummaren ska sitta i 60liter, är det blodigt mycket?

Seas W26 är också fin och budgetalternativet är L26 eller dubbla L22.

Ang. frekvensgången så blir jag lite förbryllad över peakarna vid 1,8KHz och 6,5KHz. Har du prövat att dra ner på kapacitansen på/till båda elementen och sett om det hade blivit slackare?

Har alla T&P element denna topp vid 15Khz på cirkus 3-4 db? Det borde ju höras...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/05 :  10:45:27  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
MaxMartin:
Japp, jag har testat det. Jag tycker dock att jag förlorar mer på det än jag vinner (i teorierna). Lösningen är nog sugkrets, fast jag känner att det är justeringssak framöver. Eventuellt blir inte baffeln 100% lik den jag har mätt i nu.
Dessutom är peaken endast 2dB. Exempelvis har ju Scan Speak bredare pucklar på minst 2dB, för att inte tala om vissa Seas eller Focal.
Puckeln vid 6.5kHz beror på att elementen integrerar med lite väl mycket överlapp. Återigen, endast 2dB.
Pucklarna står helt klart på listan över "frågetecken".

Skicka till dig? Du har väl bara i sönder dom...
Harkel.... Tänker du på T&P 6.5'orna så var det söndriga element jag fick från Golden Age Music. Annars har jag ännu inte haft sönder ett enda element...
Jag var lite sugen på att ta den keramiska membranet och sätta i en Flex Unit... Har inte kommit dit än!
Peaken vid 15kHz är en tråkig historia som beror på det extremt branta filtret till C11. Har endast liiiite att göra med själva elementet. Se mätning på C11 tidigare i tråden.

Kemppi:
FlexUnit's hade varit intressant! Deras tiotummare borde fungera kalas i ca 50 liter, vilket är min target-volym.


Focals 11 tummare i 60 liter vore kul att testa... Men jag tror den spelar bäst i ytterligare större låda...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/05 :  14:21:38  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
quote:
Exempelvis har ju Scan Speak bredare pucklar på minst 2dB, för att inte tala om vissa Seas eller Focal.



Vilka


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/05 :  14:22:19  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Vad kostar förresten Flexunits 10a?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/05 :  14:31:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Har för mig det är ca 6000kr st för FU tiotummare.

Dom flesta Scan Speak har lite orligheter i samma storleksordning (2dB). Skalls e om jag har nån mätning liggandes så kan jag skicka till dig.
Ta t.ex. 8545K. Den har ju ojämnheter i samma storleksordning.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/05 :  14:39:28  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Ok, då är jag med. Du menar såklart konuppbrytninen (som även händer på koner med mer mjuka material) JO, jag har sett 8545k och tex mina egna Audiom 6WM.

Men allt går att fixa...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/05 :  14:47:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
8545K har det ju typ mellan 700 och 1050Hz också.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/11/05 :  21:25:42  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Hum, 50 liter säger du..

Jag lyssnade på en uppsättning C220 hos Simpson (Fbg HiFi-legend) där varje element spelade i en egen 50 liters sluten låda. Tre dagar senare var ett par C220 på väg hem till mig, inte ens priset på dryga 4 000 kr/st kunde avskräcka mig efter den upplevelsen!

Det är oxå den lådvolymen jag tänkt mig till mina 3-vägare med T&P element. Som det förövrigt håller på att byggas prototyp/test lådor till!

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/11/12 :  13:12:48  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Nu är det en hel vecka sedan det skrevs något i denna tråden. På den tiden måste du väl kommit fram till något nytt, Epkpeng?

Kanske sållat bland möjliga baselement och kommit fram till en lista med finalister? Eller gjort filtret IRL och inte bara simulerat? Hehe, märks det att jag är nyfiken?

/Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/12 :  16:08:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message

Kul att intresset finns!

Jag har inte fått jobba med det jag vill, varför detta projekt fått stryka lite på foten.

Jag håller på att kolla upp ett element lite extra noga. Eventuellt med en liten modifiering...

Sa nån "sträckbänken"?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/11/12 :  17:09:18  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Vilket element är det du håller på och studerar lite extra? Skulle vara kul om det var C220.

En dag skall även jag komplettera min 2-vägare med en basdel. Och det skulle vara kul om det kunde bli 3 * T&P.

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/11/25 :  14:01:58  Show Profile Send mac a Private Message
Denna sträckbänk....

Hur går det Ekpeng? Säkert fler än jag som är nyfikna på ditt "lilla" projekt. Ska bli kul att se vad det blir av det hela.

/M
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/25 :  15:08:51  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Då har vi dom flesta bilderna tillbaka...

Projektet är fortfarande och stampar på baselementval.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/26 :  00:48:18  Show Profile Send Saro a Private Message
Jag har ett förslag på baselement.

Fs: 24.85Hz
Qms: 6.46
Qes: .486
Qts: ..452
Vas: 48.44 L
Re: 2.79 ohm
Z: 4 ohm
(dual 2ohm)
BL: 16.04 Tm
Cms: .143 mm/N
Mms: 286.8g
Rms: 6. 937kg/s
Le: 2.95mH
Pe: 500W cont.
2.83V: 88.42dB
Xmax: 23 mm
Xsus: 30 mm
Sd: 498 sq cm

lånar bilder av sveli:





www.stryke.com

Som lågbaselement under 100hz så bör de funka.

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000