HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lästips för att bygga bort stående vågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lanzen
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/10/22 :  21:08:30  Show Profile Send lanzen a Private Message
Jag har snart läst allt jag kan hitta på nätet om olika sätt att anpassa rummet så mitt relativt lilla rum (4m x 4,5m x 2,7m) inte påverkar ljudet så mycket.

Jag har hittat en bok som verkar bra, "Room Acoustics" ISBN 0419245804, men den kostar 1954kr på Bol.com (har aldrig sett en bok som är så dyr förut). En billigare variant är "Master Handbook of Acoustics" ISBN 0071360972 som kostar 453kr. Har någon läst någon av ovanstående eller har något annat boktips?

Ett alternativ (eller komplement) är att köpa något dataprogram som hjälper till att mäta upp rummet och rekomenderar åtgärder, exempelvis ETF5 (http://www.etfacoustic.com/). Är det värt 2200kr?

Jag har inget dedikerat ljudrum utan får ta hänsyn till att det skall se ok ut för att vara ett vardagsrum. Jag håller på att bygga dämptavlor som skall hänga ovanför stereon och har planer på att bygga en dämpad vägg bakom stereon som skall absorbera så mycket lågfekventa signaler som möjligt. Jag har fått tips på att bygga väggen av plank i MDS med några millimeters mellanrum och dämpning bakom, fast det är tydligt väldigt viktigt att det är exakt rätt mellanrum för att dämpa de önskade frekvenserna. På väggen bakom soffan ligger snowcrash swell bra till, de ser justa ut.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/22 :  21:11:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Master Handbook of Acoustics har jag lånat bå biblioteket men jag orkade inte med den,
lite svår tyckte jag. Men har man läst en del förut kan man nog få behållning av den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:58:08  Show Profile Send Martin N a Private Message
Hej Lanzen,

Du kan göra en hel del utan att läsa böcker för dyra pengar.

Resonanserna i ett akustiskt system som t.ex. ett rum byggs upp genom att en våg kommer tillbaka till en punkt i rummet i samma fasläge som den hade när den var där förra gången. Motsatt gäller oxå, om vågen kommer tillbaka i motfas ger det utsläckning.
För enkla resonansformer mellan två paralella väggar gäller att Ljudhastighet= frekvens x våglängd. Där har du vilka längder i rummet som ger vilka resonansfrekvenser.
Man talar om olika moder eller resonansformer: endimensionella går mellan två paralella ytor, tvådimensionella ligger i något av de tre plan som begränsas av fyra av rummets ytor, och tredimensionella moder använder alla sex begränsningsytorna i rummet.
För att dämpa en resonans krävs det att det sitter dämpmatrial i vågens väg. Det betyder att om man bara dämpar en vägg så missar man två endimensionella modfamiljer, och en av de tvådimensionella. Om du inte är ute efter att dämpa en speciell mod bör du alltså dämpa minst tre vinkelräta ytor. Sen kan det finnas andra akustiska argument till att man vill fördela mer dämpning, t.ex. dämpning av första reflexen.
Om man mäter upp resonansformerna i ett rum, brukar man hitta några påträngande resonanster lågt i frekvens, medans det högre upp i frekvens blir ett enda jämnt jytter. Det är inte konstigt, om man räknar på det kan man för ett vanligt rum hitta hundratals moder mellan 1000 - 1050 Hz.
För att en absorbent skall vara verksam, skall den ha viss tjocklek i förhållande till våglängden, och den skall sitta där luftmolekylerna rör sig. Om du sätter upp fårskinn längs en vägg så ger de mycket bra dämpning för de moder de sitter i vägen för från kanske 1kHz, vid denna frekvens är de ca. en kvarts våglängd tjocka. Du kan öka deras inverkan vid lägre frekvenser genom att hänga dem mitt i rummet, men det är sällan praktiskt eller snyggt.
En annan typ av absorben är väggvarianten av basreflexlåda, en helmholzresonator. Du har säkert sätt den i konferenssalar eller i tak. Enkelt bygger man den genom att sätta en perforerad masonit över ett slutet utrymme. Resonansfrekvensen för systemet räknar du ut genom något basreflexprogram; du har en tyngdpropp i masonithålet som svänger mot en luftfjäder innanför. Du kan öka förlusterna -och minska Q-värdet- för denna typ ar resonator genom att klä den med ett vackert, lagom genomsläppligt tyg.
Ett knep till bygger på "Scattering". Om du har mycket möbler i rummet, så kommer energierna att koppla från ena modformen till den andra, betyder att en absorbent på ena sidan även dämpar moder som normalt inte studsar på den väggen. Saken som står ivägen för ljudet skall minst vara våglängdsstor om den skall ge scattrande effekt.

Så att: Högfrekvensen dämpar du med att sprida ut mattor och mjuka matrial tills du får en behaglig lyssningsmiljö. Enstaka moder under 100 hz letar du rätt på med en tongenerator. När du vet vilken frekvens det är kanske du kan flytta högtalaren så att den inte exciterar denna mod. Annars får du fundera på en specialbyggd lågfrekvensabsorbent, och var den skall placeras för att göra nytta.

Sådär, jag har nu sparat 2000:- i böcker åt dig. Du kan sätta in hälften av de pengarna på ....-skämt åsido, men de djuplodande böckerna kommer inte att ge dig mycket om du inte skall ägna dig åt akustik till mer än ett lyssningsrum.

Lycka till!
/Martin
Go to Top of Page

lanzen
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/10/23 :  13:40:22  Show Profile Send lanzen a Private Message
Tack för tipsen. Någon form av Helmholzresonator är vad jag läst skall fungera bäst och jag gissar att det var vad de här planken skulle åstakomma. Den beskrivning Martin N föreslog låter betydligt enklare.

Martin N: Har du någon länk till någon sida som illustrerar det du skrev. Det här var jag inte helt med på: "Du har en tyngdpropp i masonithålet som svänger mot en luftfjäder innanför." Vad är tyngdpropp och luftfjäder för något? Hur stora brukar de här lådorna bli? Blir de bättre ju större de är eller är poängen att placerade flera på rätt ställen?
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/23 :  15:43:46  Show Profile Send Martin N a Private Message
Tyngdpropp och luftfjäder är ord för att beskriva funktionen. Har man en tyngd som hänger i en fjäder så får systemet en resonansfrekvens. Om du har en viss luftvolym i ett rör, kopplad till en annan luftvolym får du samma effekt: tyngden av luftmassan i röret svänger mot fjädringen i luftmassan innanför. Helmholz princip. Basreflexsystem bygger på denna princip, och du har samma effekt när du blåser i en flaska och får en ton.

Jag kommer inte ihåg några bra användbara formler för masonitdämpare utantill. Jag skall försöka kolla. Känner inte till någon www som tar upp ämnet.

Storlek: Volymen på systemet kan styra Q-värdet för den resonator du bygger, men viktigare i ett praktiskt fall är ytan. En standardlösning för en konferenssal är att sätta reglar med 5 - 10 cm tjocklek över väggen, och utanpå dessa sätta perforerad masonit. För hemmabruk kanske man skall göra en låda på några kvadratmeter. Det kommer att se ut som en skyddslåda runt ett värmeelement, eller liknande.
Men, kolla att du verkligen behöver dämpa rummets egenresonanser i basregistret innan du börjar bygga.
/Martin
Go to Top of Page

lanzen
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/10/24 :  09:02:39  Show Profile Send lanzen a Private Message
Om man följer standardlösningen att regla och täcka med perforerad masonit så blir det väl svårt att "stämma" lådan. Jag läste en annan tråd där en formel presenterades som var väldigt precis när det gäller mått, se http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=342&sid=574d474835e787151eeb92fe8769027e . Beställde även boken som rekomenderades:
"Akustik och Buller", Andersson J

Men först skall jag mäta upp vilka frekvenser som skall bort. Vad använder man enklast för att alstra sinustoner för att hitta resonansfrekvenser. Finns det något bra program att ladda ner och köra, annars får jag damma av synthen.

Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/12/06 :  14:00:47  Show Profile Send CK a Private Message
Några länkar som kan vara intressanta:


http://home.new.rr.com/trumpetb/audio/fboxjs.html
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000