HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RF terminering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2003/10/21 :  21:13:41  Show Profile Send Machine a Private Message
Har kikat lite på diverse tweak termineringar av oanvända ingångar på stärkaren. Är det nån som provat detta? Är det bara att koppla ledaren mot skärmen på en RCA och stoppa dit den? Ska man använda 75Ohms motsånd på digitala RCA eller vad gäller? Kan det inte bli dist om man gör detta på Tape Out?
Många frågor men nån kanske har provat. Jag är själv lite osäker men det är ju ett intessant tweak om man inte bränner stärkeriet på kuppen.

"Skit in - Skit ut"

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/21 :  22:51:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du ska prova detta tweak så är nog ett motstånd mellan signal och jord (alltså skärm) att rekomendera för att vara på den säkra sidan (även om ingenting BORDE hända när det är ingångar så kan det trots det finnas en del strömmar som flyter). Värdet spelar nog mindre roll eftersom du egentligen inte behöver impedansmatcha, runt 100 ohm är nog lagom.



Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:39:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Japp, jag har gjort så.
Kan inte direkt påstå att jag hörde skillnad, men har inte gjort något seriöst test där jag jämför med och utan.
Men det kostar ju inget.
Digitalutgångar som inte används och som inte är avstängningsbara kan man terminera med motstånd på 75 ohm.
För balanserade digitala utgångar är det 110 ohm som gäller tror jag. Detta för att förhindra reflektioner tillbaka in i cd-spelaren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000