HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC med volym?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:10:25  Show Profile Send MAGR a Private Message
Jag är intresserad av förslag på DAC'r med volymkontroll.
De får gärna ha AD omvandling också, kanske en Wordclock eller möjlighet att bli styrd av annan klocka.
Innan har jag sett Nakamichi's monster DA/AD 1000P med volym (den har inte klocka och har några år på nacken dock).

Jag läste om CHORD i denna topic där jag såg deras 1600E som har volym. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20600
Sen finns det ju DCS men finns det andra? ...kanske studiogrejor?

Magnus Granberg

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:59:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Varför vill du ha volymkontroll? Jag tror nämligen inte det finns någon ren DAC med volymkontroll. Det finns burkar hos TC Electronic och dBx med volymkontroll men då får man med en massa annat lull,lull
Det är ganska dyrt oxå.

gcs
Go to Top of Page

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/10/21 :  13:41:18  Show Profile Send MAGR a Private Message
GCS
PÅ HIFI-sidan finns, som CHORD'n då, men jag har ingen aning på studiosidan.
Jag har en idé om att ha en riktigta bra DA/AD med volym.
Koppla denna till ett bra hårddisksystem (vilket vet jag inte... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20888 ) Kunna köra från dator digitalt, spela in från vinyl via bra RIAA, sen koppla hela paketet direkt till mina aktiva Carlsson kolboxar.
Kan man sen köra en central klocka borde det vara positivt.

Magnus Granberg
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/21 :  13:47:49  Show Profile Send K-man a Private Message
Advantage DAC-1 har volymkontroll, dock ej AD

\\K-man
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:04:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det finns massor av DAC:ar med volymkontroll. Bla en amerikansk tillverkare, Monarchy, har gjort en modell som heter 22C.

http://www.monarchyaudio.com

Vi testade den till Musik & Ljudteknik nr 2 2002 och en kille som heter Niklas Ladberg skrev om den.

Det visade sig att den blev väldigt bra om man modifierade utgångsfiltret en aning (LP). Omodifierad lät den för ljust (förhörhöjd frekvensgång i diskanten, 1 dB för mycket @ 20 k). Den bör även stå på för jämnan då det tog ca en halvtimme tills den började låta transparent.

Man kan beställa direkt från Monarchy.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:09:45  Show Profile Send nokia a Private Message
Wadia 25 har volymkontroll som är av mycket bra kvalite.. Fjärr har den också..


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/21 :  15:21:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Men frågan kvarstår...vad ska man ha en volymkontroll till i den digitalavärlden. Nivån kan ju inte bli högre än 0dBf. Ska man spela in vinyler till digital så måste det ju ske via en AD och i såfall har man volymkontrollen på den analoga sidan eller hur. Det är i allafall så proffsen gör. När jag spelar över en vinyl så gör jag det via en Luxman förförstärkare och sedan in i en 20 bitars AD/DA
utan volymkontroll.(Volymen ställer man med hjälp av förförstärkaren)

gcs
Go to Top of Page

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/10/21 :  16:18:17  Show Profile Send MAGR a Private Message
Sant GCS, men volymkontrollen är bara till för uppspelning, så att jag slipper allt vad försteg är.

Jag förstår att nivån måste gå att ställas om man skall spela in.
Annars kan jag inte mycket om inspelning, jag är total novis :) Bara har ett önskemål om att kunna spela in ljuvlig vinyl och hoppas på så lite ljudförlust som är tekniskt möjligt.

Magnus Granberg
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/21 :  17:14:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vissa dacar som ex.vis Arcam BlackBox 500, har digitala volymkontroller, vilket leder till bit-reducering när man sänker volymen. Inget bra. Voymkontrollen bör sitta i analogdelen, eller utgöra en kombination av analog och digital.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/21 :  19:35:28  Show Profile Send gcs a Private Message
MAGR: Då tycker jag att du ska titta på TC Finalizer96 som är både analog och digital plus en massa annat. Det är en utmärkt bra AD/DA som låter mycket bra. Danskjävlarna är duktiga på ljud och jag har själv flera danska proffsprodukter och är mycket nöjd med grejorna.
http://www.tcelectronic.com/Finalizer96k

gcs
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/21 :  22:09:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nån som vet vad en sådan kostar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/21 :  22:38:48  Show Profile Send gcs a Private Message
TC Finalizer kostar 22.380:- och en tillhörande regel går på 1.250:-.
Men kolla oxå deras Finalizer Express den kostar 11.400:- lite enklare men med balanserade in och utgångar. Alla priser är exkl. moms.
http://www.tcelectronic.com/FinalizerExpress
Generalagenten heter www.arva.se
Om du ringer dom så kan du säkert låna och testa det du är intresserad av.

gcs
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/21 :  22:52:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tackar för det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2003/10/22 :  08:18:35  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Björn-Ola!
Finns det digitala volymkontroller utan bit-reducering?
Go to Top of Page

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:16:04  Show Profile Send MAGR a Private Message
Jag tackar för ert engagemang och era tips!

En fråga till... är digital volym lika "ljudkvalitetsreducerande" om man applicerar den på något som är uppsamplat, nån som vet rent tekniskt?

Magnus Granberg
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:31:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hej Balthazar.
Ska man reglera volymen i den digitala sidan så måste man reducera antalet tillgängliga bitar för att dämpa signalen.
Men man kan ju tänka sig att göra om signalen till 24 bitar och utgå från det. Då kan man reducera ned till 16 bitar utan någon kvalitetsförlust. Wadia gör så tror jag.
Man får inte förväxla det här med att sätta en digital volymkontroll i analogdelen som många gör, exempelvis Advantage och Mark Levinsson.
Jag tror det var Mark Levinsson som började med att ersätta volympotten med en DA-omvandlare i analogdelen.
Då går alltså den analoga signalen genom DA-omvandlaren som fungerar som volymkontroll. En DA-omvandlare är i sin enklaste form ett antal parallellkopplade motstånd med switchar som ger olika dämpning beroende på hur dom kopplas in, och kan användas som attenuator i analogdelen.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:57:38  Show Profile Send Poe a Private Message
Varför inte en Creek OBH-14. D/A omvandlare med volym. Kostar ca 3000-4000 skulle jag tro.
http://www.creekaudio.com/products/old_products/obh_14.asp

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000