HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Etikettering av hifiprylar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/21 :  20:46:36  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Precis som med musik(artister) är det ju ofta svårt att kategorisera hifi på ett rättmätigt sätt. Det jag främst irriterar mig på är att allt som på sätt eller annat är avsett för professionellt bruk skulle vara mer eller mindre dåligt (DJ-grejer kan jag förstå delvis) samt att japanska prylar "helt enkelt inte kan vara bra". Såvitt jag begriper än väl en bra produkt en bra produkt oavsett av vad man sen går in för att kalla den (gäller väl främst hörlurar och högtalare, iofs resten också). Sen kan man ju fundera vad som "är" high end eller värt att kallas hi-fi alls. Jag vet att detta tangerats i tid och otid. Lämnar över till konnossärerna och hoppas verkligen att detta inte spårar ur.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/21 :  20:55:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du nämner ett par saker som jag inte känner igen:
quote:
allt som på sätt eller annat är avsett för professionellt bruk skulle vara mer eller mindre dåligt (DJ-grejer kan jag förstå delvis) samt att japanska prylar "helt enkelt inte kan vara bra".

Professionella prylar är kvalitet, det skall tåla att användas. Det är alltså bra grejor. Och det finns väl massor med bra prylar från Japan?
Jag förstår inte vad du vill med denna tråd egentligen.
Men jag är helt ense med dig om att en bra produkt är en bra produkt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/21 :  21:04:17  Show Profile Send lasse78 a Private Message
All right. Förtydligar: Det förekommer förutfattade kategoriseringar av olika produkter (ofta i negativ riktning) som baserar sig på "gammal vana" (självfallet också att "allt" vissa tillverkare gör "alltid är bra). Vad gäller professionellt brukar det ofta anmärkas på att högtalare och hörlurar är monitorer och sånt skall man ju inte befatta sig med tydligen i hemmiljö, inte ens i misstag. Gällande Japan så bygger det också på "gammal vana", jmf bilar. Klarare?

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000