HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2-vägs, 3-vägs... Skillnad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/19 :  00:05:49  Show Profile Send manlix a Private Message
Vad är det egentligen för skillnad på 2-vägs och 3-vägs? Ljudmässigt sett. Kan man säga att något utav det är bättre än det andra?

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  02:41:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tycke och smak, det finns som alltid för och emot.
Vad som är mest rätt kan nog bara dina öron avgöra.

Bravo
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/19 :  03:03:19  Show Profile Send manlix a Private Message
Mjo. Men vad är den ljudmässiga skillnaden då?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  04:05:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är väl snarare konstruktionsprinciper för och emot, då jag aldrig gjort en sådan test så vet jag inte om det är någon ljudmässig skillnad som skulle vara generell.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/19 21:17:27
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/19 :  09:55:12  Show Profile Send lasselite a Private Message
Funderade ett tag på dethär, och kom fram till att det känns som att trevägare mer är gjorda för att spela högt och tvåvägare är mer för finlir.

och därmed inte sagt...
nej jag behöver inte tusen exempel...

Jag bara känner så. Och det är jävligt generaliserat.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:30:12  Show Profile Send manlix a Private Message
Mjo, det är nog som ni säger.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:35:57  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Svårt är att få flera element att spela i takt trots delningsfilter och fysisk placering. Kondiametrar styr rent generellt vilket frekvensområde man kan använda dom inom undantag finns förstås. Sen har man ofta begränsad dynamik med mindre och färre element. Dock kan ju en hornladdad bredbandare utan delningsfilter låta otroligt bra. Det gäller att göra sker rätt med bra matriel. I princip svårare med 3-vägs än 2-vägs men det går inte att säga att en 2-vägs är bättre än en 3-vägs, men med samma budget så måste man ju köpa billigare grejor för en 3 vägs.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:41:31  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag tror man vinner mer välljud på att köpa 2-vägs konstruktioner i de lägre prisklassserna eftersom 3-vägskonstruktioner i lägre prisklasser inte alltid verkar spela med "perfekt timing".
Det är förmodligen lättare att t.ex. få en billig 2-vägs golvare att spela tightare än en billig 3-vägskonstruktion. Jag blir alltid misstänksam när man kan köpa 3 eller 4-vägkonstruktioner för under 10000kr, då undrar jag hur bra det egentligen kan låta. Men en 2-vägs konstruktion för under 10000kr brukar däremot oftast låta mkt bra enligt mina erfarenheter. För att 3-vägare eller 4-vägare osv skall spela bra tror jag det krävs att man köper lite dyrare högtalare eftersom konstruktörerna på dessa nivåer har möjlighet att verkligen prioritera att elementen spelar ihopa så att musiken får korrekt timing och upplevs som väl sammanhållen.
Givetvis finns det säkert några undantag, men generellt sätt är det nog så i många fall.

mvh,
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/19 :  14:19:05  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tänk dig en 2-vägare med högpassfiltrerad midbas/mellan + inbyggd basmodul -> 3-vägare.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/19 :  16:21:03  Show Profile Send lasselite a Private Message
filtrerad mid/mellan-->högre effekttålighet-->spela högre;)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/19 :  20:49:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det låter i teorin bättre med en tre-vägare, men den är svårare att få låta bättre än en två-vägare, så tar man ungefär samma pengar så låter oftast två-vägaren bättre..Men som nån sa så är det en ganska stor generalisering...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/21 :  20:56:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skulle nog föredra trevägare framför tvåvägare. Varför? jo för att om man har flera element så kan man optimera övergångs- frekvenserna mellan passbanden med avseende på varje elementsfasgång.
Man har ju dessutom större möjligheter att ställa in dom korrekta nivåerna i sin lyssning. Detta är min personliga uppfattning. Rätt eller fel?

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000