| Author |
Topic  |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 21:50:00
|
quote: Originally posted by Lash
e96mlo
Kopplar jag in proben på högtalarutgången? Ska högtalarna vara ikopplade?
Jepp, du mäter på högtalarutgången. Du kan växla mellan att ha högtalarna inkopplade och inte. Det kan nämligen hända att en (dålig) förstärkare självsvänger när den inte har last. Det ska den ju egentligen inte göra. Den ska alltid vara helt stabil.
/Marcus
Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 16:34:00
|
Har fått hem ZAPpulse-modulerna nu. Dom ser (ev. mkt.) fina ut.  Dock inte exakt som väntat då den ena "spolen" är rödfärgad och den andra kopparfärgad. Men som sagt; söta . T-R. och L. (ev. även om A. har ZAPpulsar), ser era likadana ut (som mina dvs.)? Ni kan ju kolla och svara när ni får hem era.
Det är bara att beställa hem resten (transfo's, kondar, kablar och dyl.), så man har lite att göra nu i höst/vinter-kylan.
Vänligen
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 16:42:23
|
Finns det schema att få tag i över ZAPpulse-modulerna?
Skulle vara intressant att kika på.
/Marcus
Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 18:04:37
|
e96mlo Om du med schema menar komplett byggritning så tror jag det inte finns, jag läste något på lcaudios sida att det kanske skulle släppas om ett år eller två. Då bygger jag nog mina två sista kanaler(6&7) plus sub.
no_85 Alla mina spolar ser lika röda ut.
|
Edited by - Lash on 2002/09/16 18:08:31 |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 18:46:49
|
Förresten, behövs ngn. form av ESD-utrustning när man pillar med stärkar-modulerna?
Vänligen
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 20:51:24
|
no_85
Bra mycket rödare. |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 21:10:32
|
L.; Okay, då måste det finnas 2st färger på "spolen". För jag har den 1st med den färgen på bilden i inlägget ovan, och en som är bra mkt. rödare.
Vänligen
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 02:02:16
|
quote: Originally posted by no_85
L.; Okay, då måste det finnas 2st färger på "spolen". För jag har den 1st med den färgen på bilden i inlägget ovan, och en som är bra mkt. rödare.
Vänligen
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder...
Det kanske bara är olika färg på lacken. |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:57:03
|
L., kan mkt. väl vara möjligt. Jag vet inte om det framgick att jag inte trodde det handlade om 2st olika (i material el. dyl.) spolar, utan endast 2st spolar med olika färg.
Mvh
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 20:23:10
|
quote: Originally posted by e96mlo
no_85, du kan ju sätta trafon i ett hörn av lådan och sedan bygga in den med en metallvinkel, som når från bottenplattan upp till topplattan. På så sätt blir den ju innesluten i ett eget metalliskt rum.
/Marcus
Mmmm... kaffe...
Ang. denna idé; Detta är en bra idé, som man kan spara både pengar och arbete på. Men (!); Den kommer troligtvis ej att fungera i mitt fall. Då jag tänkt göra lådan i mahogny (förutom botten, som skall va i alu.), vilket inte är ett särskilt avskärmande material (mahogny dvs).
Men kanske en metall-låda, har fakriskt letat på Elfa, utan ngt. speciellt resultat (hittar inte med rätt mått).
Skulle iofs kunna leta på RS, men; Är jag den enda som tycker att dom har 0 (noll) struktur på den sidan el.? Jag hittar aldrig ngt. jag söker efter där.
Men om ngn. skulle hitta ngn. lämplig låda (på RS el. Elfa), så skrik till. Men nämn gärna A-nr. el. lägg in en länk då jag inte hittar den annars. 
Vänligen
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 22:05:18
|
Hej no_85!

-finns även större till samma pris hos: http://www.cadaudio.dk/elektrpr.htm
( samt den 1:a Tripath byggsatsen ;)
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/09/19 20:28:56 |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:33:46
|
Då jag tänkt göra lådan i mahogny (förutom botten, som skall va i alu.), vilket inte är ett särskilt avskärmande material (mahogny dvs).
Med tanke på att du kör klass D, vilket är väldigt skräpigt, så måste du använda en metallåda för att skärma så att inte allt i din omgivning störs ut. I ett annat forum berättade en kille att hans ZAPpulse störde ut hans radio utan problem.
Däremot är det ju inget som hindrar att du klär din metallåda i mahogny.
Switchteknik ger övertoner långt upp i frekvensbandet och det är ju inte för inte som det finns EMC-direktiv som måste följas av alla elektronikproducerande företag...
/Marcus _________________________ Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 03:25:48
|
| Vilket material skärmar bäst och hur tjockt bör det vara? |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 20:07:06
|
Vilket material skärmar bäst och hur tjockt bör det vara?
Lågimpediva material, som koppar och aluminium, fungerar bäst. Ta så tjockt att du kan arbeta med det Det är inte så petigt...
/Marcus
_________________________ Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 22:45:50
|
A., tack för tipset! Men finns dom hålen på bilderna förborrade när man beställer el.? Är ju inte så kul om jag inte vill utnyttja alla hålen som då redan finns där.
Däremot har jag hittat en annan låda i Alu. Men jag har ett ev problem (vet inte om det är ett problem (frågar därför (er dvs :))). Botten är bara av 2 mm alu., frågan är om den inte kommer börja "svikta" då jag tänkt ha; 2st 4 kg's transfo'sar (iofs fördelat på en platta på 130*130 mm) och ca 6 kg kondar (20 st).
Frågan är då; Tror ni att det räcker med 2 mm? Jag skulle nog kunna placera transfo'sarna bredvid varandra, och sedan kondarna lite i kanterna så att det inte blir så mkt. vikt just i mitten. Vad tror ni?
Not: Botten är 19" bred och ca 300 mm i djup (bra att veta om man skall räkna/gissa på det).
Mvh
// #85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 23:33:28
|
El. kanske ha transfo'sarna i en låda och sedan kondingarna i den låda som ZAPpulse'arna (har tidigare snackat om separat nätdel); 2*4=8 kg, fast fördelat på 2 stålplattor(130*130 mm) och 6 kg kondar i samma låda som ZAPpulse'arna.
Vad tror ni?
Mvh
Mvh
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 01:21:34
|
Vilken sorts strålning är det man ska skärma mot? Rör den sig rakt fram eller runt som ett magnetfält? Jag tänkte jag skulle bygga små väggar mellan varje modul och varje transformator utan att för den skull kapsla in dom helt så dom blir för varma.
No_85 2 mm aluminium låter ganska tunt. |
Edited by - Lash on 2002/09/20 01:23:42 |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 13:15:14
|
Vilken sorts strålning är det man ska skärma mot? Rör den sig rakt fram eller runt som ett magnetfält? Jag tänkte jag skulle bygga små väggar mellan varje modul och varje transformator utan att för den skull kapsla in dom helt så dom blir för varma.
Elektromagnetisk strålning. Strålningsutbredning är oerhört komplicerat och applikationsberoende och det går inte att säga hur det ser ut utan avancerade mätningar.
I första hand ska ju skärmen (lådan alltså) göra så att det inte strålar ut något skräp från din konstruktion. I andra hand ska den skydda din konstruktion från inkommande skräp.
Mellanväggar låter som en bra idé.
/Marcus
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 17:06:52
|
Vad tror ni andra? Tycker ni som L.; 2 mm är ganska/för tunt?
Mvh
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 19:50:39
|
Vad tror ni andra? Tycker ni som L.; 2 mm är ganska/för tunt?
Mvh
// #85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder...
Tja... Du kan ju alltid lägga i en tjockare aluplatta för att staga upp. Skadar nog inte...
/Marcus
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 20:35:08
|
Vet inte om det går. Då jag tror man endast kan ha tjocklek på högst 2 mm. Jag kan iofs ha flera st 2 mm, fast då blir det mellanrum på ca 0,5 mm mellan varje 2 mm's alu.-platta. Tror ni/du att det funkar ändå? Då kommer den översta ju högst "svikta" på ca 0,5 mm, och då den är 19" bred så lär väl det inte märkas att den "sviktar" alls?
Se; http://www.schroff.de/pentwebMedien.NSF/Files/cat2_00_e_23/$file/cat2_00_e_23.pdf
Mvh
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 14:31:55
|
Testa! Om det sviktar för mycket så är det ju bara att skruva på fler stagplåtar. Det går nog att sätta plåt på undersidan så slipper du skruva ut allt innehåll.
/Marcus
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 14:33:58
|
Förresten, var köper du lådan?
/Marcus