| Author |
Topic  |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 04:21:34
|
Hej L!
Nu ska L läsa på( o liknande innehållslösa svar ;)... ... nej, A skoja, - till o från XLR/RCA-kontakten i själva slutsteget, tycker A det bästa är att ha samma* kabel som på "utsidan" utav slutsteget o 1st utmärkt koax är:  ( bild : http://www.elfa.se/images/ct_hires/A13253_1.JPG ) -Bedea/RG62 finns hos: http://www.elfa.se/se/ med A-nr: 55-908-15
Internkabel/kopplingstråd kan ex vara av solid blank koppar:  ( A-nr: 55-316-78 ) -eller i silverhaltig dito:  ( A-nr: 55-458-68 )
Angående skärm kör A själv med skärm men, ej med skärmen som ledare utan dubbla, tror dock inte det har ngn större betydelse samt, att åsikterna kring detta går isär.
Tvinnar gör man för att låta ledares( oftast motgående), störnings/magnetfält "ta ut varandra".
Med allt relaterat till strömförsörjning anses** extra mångtrådig- kabel vara särskilt lämpad. Här är 1st läcker ström/nät-kabel:  , ÖLFLEX-110CY finns hos: http://www.elfa.se/se/ med A-nr: 55-819-54
* Eller, motsvarande om samma kabel inte finns att tillgå. ** Utav nästan alla, ivfsh(?).
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/09/14 04:46:21 |
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 06:02:22
|
A
Kör du med dom här från transformatorn till likriktare o kondensatorbank? Räcker 0,52mm2?

Och jag glömde o fråga efter vilken sladd man ska ha från slutsteg till högtalarutgång? Dom ovanför?
|
Edited by - Lash on 2002/09/14 06:04:24 |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 16:57:36
|
quote: Jag har några frågor om du känner att du är sugen på att svara. Och något som också är vanligt här är att man får till svar på sina frågor att man ska läsa på och liknande innehållslösa svar. Vaför tror ni att man ställer frågor här? Det känns som en del personer här mest irriterar sig på oss nybörjare och vad som för er förmodligen låter som dumma frågor.
Jag gav ju inte uppmaningen att läsa på bara för att bli av med frågorna. Jag kunde ju ha låtit bli att svara i så fall  Men jag tycker personligen att det funkar bättre när man kollar upp fakta och försöker förstå dem och sedan frågar på det som fortfarande är oklart. Då är det också lättare, för den tillfrågade, att förklara och göra sig förstådd. Annars är det lätt hänt att man kör för mycket fikonspråk och det kanske bara gör saken sämre. Dessutom gav jag ju en länk till en väldigt informativ och erkänt bra sida.
quote: Vilken sorts kabel ska man ha mellan kondensatorer/slutsteg/transformator osv? vilken tjocklek? är grövre bättre? går det bra med flera ledare(själva trådarna i kabeln) eller ska det var enkel? Eller spelar det ingen roll? Kan jag ta vanlig mångtrådig biltema bilsladd?
Detta beror lite på hur stor effekt du ska plocka ut ur steget men en tumregel är att ju tjockare desto bättre. Särskilt jorden mellan trafo/konding/steg ska vara så fet som möjligt. Bulta gärna kopparskenor mellan kondingarna! Glöm inte att använda stjärnjord, annars kan det självsvänga! När det gäller pluskablarna så tänk så här: Det ska ju gå lika mycket ström i dem som i högtalarkabeln plus lite till (förluster i steget). Så 4 mm^2 eller så borde räcka om du inte ska ta ut många hundra watt. Det kan aldrig bli för tjock kabel! Släng dock inga pengar på märkeskabel, det är bara båg. Biltema funkar bra.
/Marcus |
 |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 17:07:27
|
quote: Originally posted by e96mlo
Det var ju trevligt att inte allt har runnit ut i sanden!
Ett av de grundläggande problemen här verkar vara (och detta säger jag inte för att vara elak) att kunskapen om elektronik saknas på vissa bitar. Därför föreslår jag lite inläsning av baskunskaperna. En bra sida är www.sound.au.com
Tappa nu inte modet för det!
Men jag rekomenderar att börja med att bygga tex projekt P3A på nämnda sida. Mycket enklare, billigare och det inbegriper framförallt ingen switchteknik!
PWM-förstärkare är mycket komplicerat och kräver ganska mycket konstruktionserfarenhet. Idén med att sätta gatedrivaren i en låda och switchtransistorerna i en annan (eller missuppfattade jag det nu?) kommer INTE att fungera. Däremot kanske du stör ut all utrustning inom några meters radie 
Alltså: Testa först med ett mindre billigare steg för att få kläm på saker och ting och fortsätt sedan med de tunga prylarna! Så blir du inte fattig när det brinner upp 
Ge inte upp bara!
/Marcus
Tack, M.* och A., för era (/-n) svar (/hjälp)!
M.*, om du syftar på dom långa och måånga frågor jag ställde förut så har jag fått svar på dom flesta, men om du har synpunkter så kan du gärna komma med dessa! 
Jag hade från början tänkt att sätta Gate Driver'n i en samma separata låda som strömförsörjningen, men skrotade ganska snabbt den idén. Och har nu tänkt mig att ha Gate Driver'n i samma låda som förstärkar-modulerna, men strömförsörjningen (transfo och kondar) för både modulerna och Gate Driver'n i separat låda. Funkar det då?
Men det är väl ändå inte såå svårt då det man får är som ett sorts "kit". Det "enda" man måste göra själv är ju egentligen bara ett par mjuklödningar, dragning av kablar, och även hela strömförsörjningen. Men självklart måste man vara mkt. mkt. försiktig, och dubbelkolla flera ggr. så man inte kopplar fel och hela steget brinner.
*= e96mlo.
Vänligen
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 17:23:13
|
quote: Och har nu tänkt mig att ha Gate Driver'n i samma låda som förstärkar-modulerna, men strömförsörjningen (transfo och kondar) för både modulerna och Gate Driver'n i separat låda. Funkar det då?
Det skulle kunna funka men det kan bli problem med de långa matningskablarna. Om du testar att göra så, så använd den fetaste j**la jordkabel du kan hitta mellan lådorna. De andra kablarna ska givetvis också vara tjocka. De får gärna vara skärmade (då klass D smutsar ner matningen ganska kraftigt) så att de inte stör omgivningen. Ha rejäl avkoppling på matningen i förstärkarmodullådan också.
Varför kallar du kondensatorer för "kondar"? Jag har bara hört "kondingar" som kortform tidigare.
/Marcus |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 17:41:35
|
quote: Originally posted by e96mlo
Det skulle kunna funka men det kan bli problem med de långa matningskablarna. Om du testar att göra så, så använd den fetaste j**la jordkabel du kan hitta mellan lådorna. De andra kablarna ska givetvis också vara tjocka. De får gärna vara skärmade (då klass D smutsar ner matningen ganska kraftigt) så att de inte stör omgivningen. Ha rejäl avkoppling på matningen i förstärkarmodullådan också.
/Marcus
Okay, tack för tipsen! Men dom behöver ju inte bli så jätte långa, ca 0,5 m utanför lådorna skulle nog räcka. Ang. att klass-D steg "smutsar ner" kan man väl förhindra med ferritkärnor på kablar in och ut från slutsteget?
Vänligen
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 17:47:26
|
"Varför kallar du kondensatorer för "kondar"? Jag har bara hört "kondingar" som kortform tidigare."
Jo(!), det är nämligen så att jag förkortar allt så mkt. som det bara går . Ju kortare mening, desto snabbare går det att skriva, desto bättre är det för mig. Dock ej så mkt. att det blir svårt att förstå (en fråga el. dyl.) el. att det ej blir korrekt, språkmässigt.
Vänligen
Edited by - no_85 on 2002/09/14 17:47:53 |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 18:11:49
|
Ferriter kanske hjälper mot att föra ut störningar till omgivningen men de kanske försämrar för förstärkaren.
De ökar ju induktansen i ledningen och eftersom reaktansen för en induktans är 2*pi*f*L så ökar alltså impedansen i kabeln med ökad induktans och frekvens. Detta betyder att spänningsfallet i kablarna kommer att bli högre, vilket påverkar uteffekten och, om du har otur, stabiliteten.
Nu är det ju inte så att bara ett par små ferriter kommer att göra allt sämre. Den större delen av induktansen kommer nog av kablarnas längd. Långa kablar = högre ledningsinduktans och resistans. Ett argument för att sätta allt i samma låda...
/Marcus |
 |
|
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 19:10:32
|
quote: Släng dock inga pengar på märkeskabel, det är bara båg. Biltema funkar bra
e96mlo: Menar du då detta allmänt om kablar eller just i detta sammanhang vad gäller strömförsörjning?
Då jag själv tycker att silver kablar ger en klar förbättring i de högre registrena då de används som högtalarekabel, tänker använda dem iaf från utgångssteg till högtalarkontakter samt från rca till förstärkarmodulen.
Har kvaliten på kabeln mindre betydelse i just strömförsörjningen (kabel mellan traffo, likriktare, kondensatorer etc etc)förutsatt att de är av samma tjocklek?
mvh T-Rex
|
Edited by - T-ReX on 2002/09/14 19:14:55 |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 19:25:29
|
Men å andra sidan; Så kan ju (väl?) transfo'n ha en negativ inverkan på ljudet. El.?
Men h-talar-kablarna inuti lådan blir ju inte längre, och kablarna för lågnivå blir ju inte heller längre. Det är ju endast ström-matnings-kablarna som blir lägre, d.v.s. från kondar(som är efter transfo'n (och likströmställaren (/-na) och annat)).
Annars skulle man ju kunna göra så att man endast placerar transfo'n i en separat låda (med likströmställaren(/-na)), och har kondarna i samma låda som slutsteget. Då borde det väl ha ännu mindre påverkan? Då jag kan tänka mig att om man t.ex. har en kortare nätkabel så påverkar väl det inte ljudet så mkt., då det redan är km'tals med kabel som strömmen går igenom. El. resonerar jag helt fel?
Vänligen
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 20:13:31
|
quote: Men å andra sidan; Så kan ju (väl?) transfo'n ha en negativ inverkan på ljudet. El.?
Det är nog samma sak som uppfattningarna om kablar ungefär - en del märker skillnad och en del inte. Men om du vill vara säker på att inte magnetfältet stör resten av konstruktionen så kan du ju skärma av den med metall och ändå ha kvar den i samma låda som allt annat. Jag tror det ger bättre ljud än att ha den i en helt separat låda med allt vad det innebär.
quote: Annars skulle man ju kunna göra så att man endast placerar transfo'n i en separat låda (med likströmställaren(/-na)), och har kondarna i samma låda som slutsteget. Då borde det väl ha ännu mindre påverkan?
Sant, men jag skulle nog ändå göra som jag föreslår ovan.
quote: Då jag kan tänka mig att om man t.ex. har en kortare nätkabel så påverkar väl det inte ljudet så mkt., då det redan är km'tals med kabel som strömmen går igenom.
Sant, men i nätet är det 230 V spänning som lägst och vid högre spänningar så minskar kabelförlusten. Det är därför som man kör 400kV i de fetaste kraftledningarna.
Allt jag kan säga är: Testa! Du märker ju om det inte låter bra eller om det självsvänger...
/Marcus
Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 20:54:14
|
M., jag får fundera på dina tips, jag har faktiskt kollat efter men inte hittat någon bra metall-låda (till transfo'na) el. dyl, än. Det som är lite jobbigt är att om jag skall testa; Då måste jag tillverka (ev. köpa) en extra låda, kostar/kräver både mer tid och pengar.
Beslutsångest råder. 
Vänligen
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 20:56:29
|
e96mlo Vad menar du med stjärnjord? Och vad är självsvänga, hörs det på ljudet? Och bör man ha skärmad kabel från transformatorn även om man har kort sladd? Vart hittar man tillräkligt tjock skärmad kabel? Måste skärmen vara ansluten någonstans för att dungera? I jord? Kan man bygga egen skärm av aluminiumfolie runt kablarna?
no_85 Du tänkte också bygga 5 kanaler va? Det blir ju lite trångt med alla transformatorer då, så jag funderar på att bygga två våningar. Jag tänkte montera en skiva i mitten av förstärkarenlådan så det blir två våningar, på undersidan monterar jag alla transformatorer hängande uppochner, och på ovansidan sätter jag kondensatorer och allt annat. Det gäller bara att hitta tillräkligt tjock och kraftig aluminium att göra lådan av, är det någon som vet vart man kan köpa sådant? |
Edited by - Lash on 2002/09/14 21:04:49 |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 00:03:43
|
L., jag hade från början planer på att bygga 7-kanals-steg, men funderade lite och kom fram till att jag redan är nöjd med ljudet vid åskådning av film. Trots att jag "endast" har en 5-kanaler från Onkyo (TX-DS-595) och Canton satelliter och en "subba", allt detta är i budgetklass. Dock är jag inte riktigt nöjd med ljudet vid 2-kanals avlyssning, dvs vid musik-lyssning. Och tänkte då satsa på att bygga 2-kanal för- och slutsteg istället. Då det bli mkt. mkt. billigare.
Vänligen
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 00:29:30
|
Hej L!
Från Trafo till likriktare är det bästa att ha T´ns alldeles egna koppartråd, sedan fortsättningsvis ha samma eller liknande tjocklek på kabeln som transformatorn´s egna koppartråd hade. Till högtalarterminalerna så ha samma** kabel som den, utanför stärkaren till h-talarna gående kabeln***.
Denna:  ( Belden H1000 hos: http://www.elfa.se/se/ ,A-nr: 55-914-25 ) -är A´s grov/bas-kabelfavorit.
Denna:  ( CT233 hos http://se.rs-c.dk/static/index.html , stock no: 340-9062 ) -verkar(?) vara snarlik men är billigare.
** Eller, motsvarande om samma kabel inte finns att tillgå. *** H-talarkabel´n( mao, ed ;).
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/09/15 12:40:51 |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 15:30:09
|
quote: Originally posted by Lash
e96mlo Vad menar du med stjärnjord? Och vad är självsvänga, hörs det på ljudet? Och bör man ha skärmad kabel från transformatorn även om man har kort sladd? Vart hittar man tillräkligt tjock skärmad kabel? Måste skärmen vara ansluten någonstans för att dungera? I jord? Kan man bygga egen skärm av aluminiumfolie runt kablarna?
Stjärnjord: Titta på bild 3 på följande sida http://sound.westhost.com/project15.htm Det är alltså när alla jord anslutningar (högtalarjord, matningsjord, signaljord) kopplas ihop på samma fysiska punkt. Undviker spänningsfall i jorden som kan ge brum mm.
Självsvängning: Förstärkaren blir en oscillator och ger ut en signal som man inte har skickat in själv. Självsvängningen kan liggga på flera MHz i frekvens och kan svinga rail-to-rail (om man har otur). Titta på utsignalen med ett oscilloskop. Om det på topparna av en sinusvåg blir "tjockare" linjer så självsvänger den lite. Om steget självsvänger mycket så märks det på att det blir varmt utan att man spelar högt.
Kabel: Du behöver inte ha skärmad kabel från trafon. Särskilt inte om den sitter i samma låda som resten.
Skärm: En skärm måste vara ansluten till jord för att fungera. Man kan bygga en egen skärm.
/Marcus
Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 15:32:39
|
no_85, du kan ju sätta trafon i ett hörn av lådan och sedan bygga in den med en metallvinkel, som når från bottenplattan upp till topplattan. På så sätt blir den ju innesluten i ett eget metalliskt rum.
/Marcus
Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 15:50:22
|
e96mlo
Kopplar jag in osciloscopet på högtalarutgången? Jag har ett gammalt 1kanals men jag minns absolut ingenting från skolan hur man gjorde så jag har inte vågat använda det. Men nu i audiobyggarsamanhang verkar det vara bra att ha, så jag ska kolla på vinden hos morsan om jag hittar någon gammal skolbok o friska upp minnet med. Hur var det med osiloscopen, var dom känsliga för hög ström eller spänning, eller sket dom i vilket? Jag har ett svagt minne av att man hade någon speciel sladd med klämma som man kopplade in grejerna till det med, var den nödvändig eller fungerar två sladdar med krokodilklämma bra? |
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 16:12:31
|
quote:
Stjärnjord: Titta på bild 3 på följande sida http://sound.westhost.com/project15.htm Det är alltså när alla jord anslutningar (högtalarjord, matningsjord, signaljord) kopplas ihop på samma fysiska punkt. Undviker spänningsfall i jorden som kan ge brum mm.
Fin nätdel den där. P.P har funderat i de banorna tidigare men har inte orkat fullfölja dem. Kanske det är lämpligt nu till grymmesteget... Med MJ11032/33 och 10000uF på basen (borde motsvara 10F enligt de beräkningar som förekommer på den sidan...).  
Några MJ11032/33 extra till istället för diodbryggorna för att få mindre störningar med några kondingar och motstånd till. En kylfläns modell mindre effektsteg kanske krävs för det...
Anyway om man kollar på stjärnjorden på hemsidan så är den vettigt konstruerad på den sidan då jorden på de första kondingarna är först och främst ihopkopplade med varandras jordpunkt och med trafons för att först därefter kopplas till stjärnjorden. Det är bra för då får man bort laddningsströmmarna (av de första kondingarna) från stjärnjorden och då minskar störningarna från dem.
|
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 16:22:51
|
quote: Originally posted by Lash
e96mlo
Kopplar jag in osciloscopet på högtalarutgången? Jag har ett gammalt 1kanals men jag minns absolut ingenting från skolan hur man gjorde så jag har inte vågat använda det. Men nu i audiobyggarsamanhang verkar det vara bra att ha, så jag ska kolla på vinden hos morsan om jag hittar någon gammal skolbok o friska upp minnet med. Hur var det med osiloscopen, var dom känsliga för hög ström eller spänning, eller sket dom i vilket? Jag har ett svagt minne av att man hade någon speciel sladd med klämma som man kopplade in grejerna till det med, var den nödvändig eller fungerar två sladdar med krokodilklämma bra?
Oscilloskopen tål rätt mycket, oroa dig inte för det. Du måste ha en sk prob för att kunna mäta korrekt. Gärna en där du kan växla mellan 1x och 10x dämpning.
Proben har avpassad impedans för korrekt mätning, därför kan du inte ha vilken sladd som helst.
/Marcu
Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 16:24:50
|
P.P, du vet att du bara bygger en annorlunda regulator och inte tjänar (bara förlorar) energi på det?
/Marcus
Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 16:59:59
|
e96mlo: Jepp! Därav P.P's tveksamhet men det är inte dumt med reglering ibland. Främst då i de spänningsförstärkande delarna i en förstärkare men även i utgångssteget i en switchad förstärkare. Det senare är inte aktuellt för P.P så då blir det mindre aktuellt med en sådan nätdel..
Av ditt alias så fick P.P en tydlig misstanke om att du pluggade till civilingengör inriktning E - en snabb koll i din 'User Profile' så visade det sig stämma. Kul! Hoppas det går bra!
|
 |
|
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 17:46:58
|
Hejsan
En fråga, då man kör en dual mono konstruktion, skall man då fortfarande köra med en styck stjärnjord för hela konstruktionen eller bör man köra med separata för varje kanal?
mvh T-Rex
|
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 18:51:15
|
quote: Originally posted by P.P
e96mlo: Jepp! Därav P.P's tveksamhet men det är inte dumt med reglering ibland. Främst då i de spänningsförstärkande delarna i en förstärkare men även i utgångssteget i en switchad förstärkare. Det senare är inte aktuellt för P.P så då blir det mindre aktuellt med en sådan nätdel..
Av ditt alias så fick P.P en tydlig misstanke om att du pluggade till civilingengör inriktning E - en snabb koll i din 'User Profile' så visade det sig stämma. Kul! Hoppas det går bra!
Tackar! Pysslar faktiskt med switchteknik i examensarbetet just nu...
T-Rex: Jag skulle kört med separat stjärnjord för varje kanal.
/Marcus
Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 21:44:38
|
e96mlo
Kopplar jag in proben på högtalarutgången? Ska högtalarna vara ikopplade? |