HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lämplig koaxialkabel för signalkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skärlock
Starting Member

49 Posts

Posted - 2003/10/21 :  16:52:44  Show Profile Send skärlock a Private Message
Jag tänkte göra mig några signalkablar att använda från min dator till mitt försteg. Har tittat runt lite på ELFA och där finns det ganska många sorters koaxialkabel. Har hört sedan tidigare att RG62 ska vara bra, men jag vill gärna ha kablar som är så tunna som möjligt men dock ha bra ljud. Kablarna ska vara cirka 5m långa. Vad rekommenderar ni för kabel till detta ändamål?

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  09:50:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
55-806-83 (SSSK) funkar finfint!

alt

KTV 0,5/2,2 CV, nr 55-911-02
egentligen en koax för antennsignaler, funkar utmärkt även för LF. Ska partvinnas.
ca 10 spänn metern. Diameter 3,7 mm.

eller RG-180
nr 55-942-05
Grym kabel med klart "överdimensionerade" prestanda för ändamålet. Ska partvinnas. Ca 100 spänn metern. Diameter 3,6 mm.



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/22 :  13:14:48  Show Profile Send mac a Private Message
Vad menar du med "partvinnas"? Bara tvinna de runt varandra, höger och vänster kanal? Varför i så fall? Behövs det när man använder skärmad kabel? Tvinnar de inte lätt upp sig?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  14:02:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Just det, man tvinnar höger och vänster kanal tätt ihop.

Man gör det för att undvika jodslingor som kan inducera brum annars. Det är just i skärmen som brummet induceras. Tänk dig separerade anslutningskablar som du håller isär. Enligt högstadiefysikboken så induceras strömmar då om det finns varierande magnetfält i närheten. Du minns väl vad som hände när du juckade med en magnet i spole med hål i på fysiklaboorationen?

Nej, de tvinnar inte upp sig lätt.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

skärlock
Starting Member

49 Posts

Posted - 2003/10/22 :  14:55:51  Show Profile Send skärlock a Private Message
Knoppen: Skulle det kunna funka att använda 55-807-82 med fyra ledare och använda skärmen som gemensam jord? Har nämligen tänkt att överföra fyra kanaler ljud från datorn till försteget.

Edited by - skärlock on 2003/10/22 14:59:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000