HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Antenn fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/10/19 :  19:52:22  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jag är medveten om att följande fråga egentligen kanske inte passar här i DIY forumet, men jag vill ändå ha svar här eftersom jag värderar DIY-folkets kunskaper mycket högt.
En arbetskompis till mig har lite dåliga motagning på TV:n framför allt till digitalboxen, han hade hittat i en reklam katalog(han är mycket medveten av deras avsaknad av seriositet) nån ny "grej" som man kopplade till dels elnätet och dels antennen som skulle mer eller mindre även använda elnätet som "antenn" för bättre motagning.
Låter detta som båg eller nått man inte ens bör tänka på eller kan det va en av dessa prylar som faktiskt funkar?
Btw han har redan antennförstärkare,,,,,

Jag undanber mig sura kommentarer angående den billiga skit som dessa kataloger brukar prångla ut, men välkomnar varmt gissningar och åsikter om denna "pryl" som förövrigt inte kostade mer än 200 spänn

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/19 :  20:27:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det låter som båg, visserligen fungerar elnätet på samma sätt som alla andra kablar som antenn med det är knappast speciellt effektivt. Om man inte har sådan tur att någon del av elnätet fungerar som ex en lambda/2 antenn eller liknande så är fungerar det knappast bra.

Jag utgår från att han har en egen antenn? Det finns ju en del varianter på antenn (diverse YAgi-varianter och likande) som är mer effektiv än standardmodellerna, kanske vore värt att prova en sådan istället?
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/19 :  20:36:55  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag har precis ett sånt antennproblem...
1an å 2an e hyffsad å 4an suger fett...
Jag köpte en ny antennkabel å antenn för några månader sen men inte ens efter det bytet blev det bra :(
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/10/19 :  20:43:57  Show Profile Send Parasite a Private Message
Ja han egen antenn, fåt tippsa honom om ny antenn helt enkelt, han sa att hans va gammal men en ny antenn kostar 1000 spänn nästan och den där prylen 200 så...

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/20 :  13:55:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är bättre antenn han ska ha, ingen skum burk. Ska man vara seriös för bästa möjliga bildkvalitet, så behövs olika antenner för de olika frekvensbanden. Dessa antennsignaler kombineras sedan med ett filter för att man ska slippa byta antennsladd när man byter kanal!

Din kompis kan titta på Teracoms hemsida, www.teracom.se, där finns frekvenstabeller för de olika sändarna beroende på var man bor.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:01:24  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Johan!
Jag blir galen på antenner...
Jag köpte en ny monsterantenn som skulle klara TV4 bra, kopplade in den så högt upp på taket som jag kunde (bor i en svacka mellan Stockholm å Solna) men jag lyckas inte få till en bra bild, den är klart sämre än vad den är upp i i stugan mitt ute i Norrlänska ödemarken...
Vetitusan vad jag ska försöka med för trix... :/
Go to Top of Page

ha
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/10/20 :  20:54:23  Show Profile Send ha a Private Message
Prova att rikta den några grader ner mot marken.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/20 :  21:29:14  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Ok!
Tackar!
Hittils har jag bara riktat den rätt ut från antennstolpen fast i .5° ändringar så jag har väl testat +700 vinklar
Sen skrikit ner till sambon... Igentligen har jag sånt hat mot hela grejjen att det inte är bra för min hälsa om jag börjar ta tag i det där igen å fortsätter att misslyckas...

Att ha köpt en antenn för +900 kr å inte fått någon förbättring.. sen köpt och dragit om all kabel till den å fortfarande inte fått någon förbättring borde kunna knäcka psyket på värsta Främlingslegionärerna...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/21 :  08:55:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Lazyworm, du kan prova att flytta den i höjdledd +/- en halvmeter. Var i hela friden är Knoppen ute och cyklar, kanske du tänker! Men det är inte så konstigt som det kanske verkar. Sändaren sitter högt upp och du tar emot sändarens direktljud. Men du tar även emot den reflekterade vågen från marken. Har man riktig otur så får man kass bild om dessa vågor ger destruktiv interferens just på den höjd man använder. En flytt ca en halvmeter kan ibland lösa problemet (om det var det problemet du hade vill säga).

Det kan i alla fall vara värt att prova.

Du kan även se över koaxialkabeln så att den inte har korroderat.

Kolla även att antennen är ansluten till rätt frekvensband i "summeringsfiltret" el vad det kallas.

Kolla även att du har 75 ohms koax, vilket det normalt brukar sitta.

Annars kanske du har problem med kraftiga reflexer?

En ganska enkel lösning är också att gå över till marksänd digital-TV. Då får man inga spökbilder överhuvudtaget. Dessutom slipper man PAL-systemets "defekter".


Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/21 :  09:23:24  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
hehe Vi får la se om du e ute å cyklar
Tack för tipset, tanken är att jag ska skaffa digitaltv alá boxer men dom verkar kräva samma antenn som vanliga nätet så
är det dålig bild innan så borde det väl bli dålig bild med digitalbox också?

Det skulle ju vara en dröm om du svarar nej på ovanstående frågan ifs.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:25:27  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Ha inte för dålig mottagning om du skaffar digitalbox.
Jag har ibland blockig bild på en del kanaler i digitalboxen, verkar vara de som ligger i utkanten av frekvensbandet.
Med den gamla antennen jag hade som hade riktigt sunkig fyra (inte gjord för de frekvenserna!) saknade jag möjlighet att ta emot flera kanaler! Förvisso bor jag i Västmanland och där ligger de frekvenserna längre ifrån 1:an och 2:an.
F.Ö.
Hoppas trean kommer tillbaka till boxer snart.

Tips om att rikta antennen använd mobiltelefon och flytta dig själv en bit bort från antennen innan hon bedömer bilden.

Hjelm

Hjelm
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:36:04  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Tack för svaret Hjelm!
Hur menar du att jag ska använda mobiltelefonen vid inriktingen av antennen?
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:18:39  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Bara istället för att skrika ned till sambon tänkte jag :-).

Hjelm
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:28:31  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
hahah
ok!
då e jag med på noterna igen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  09:39:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Har man bara tillräcklig signalstyrka så brukar det funka bra med digital-TV, det brukar räcka med förvånansvärt "dålig" antenn. Det gör ABSOLUT INGENTING om signalen är behäftad med reflexer och annat som gör att man får spökbilder som på analog tv.

Det som kan hända ibland är att man får bitfel med digital-tv. Då brukar signalstyrkan från antennen vara lite för låg och bitfelen brukar sammanfalla med högfrekventa externa störningar, t ex kylskåpsreläer slår till, lampa slås av/på, mopeder som far förbi.

Själv kör jag box med inomhusantenn.

Prova att låna en box av någon du känner. Eventuellt kan du få låna min egen.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/22 :  09:58:42  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Sant att spökbilder och annat inte påverkar men om man har en Yagi med antennfilter så har den mycket sämre mottagning på de frekvenser den inte är gjord för. Det kan alltså vara bättre med en "enakel" inomhusantenn för digitalboxen än en som fungerar bra för vissa frekvenser. Jag fick bättre resultat med en inomhus antenn än min gamla yagi på digitalboxen, jag insåg då att det var läge att byta antenn.

Hjelm
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:31:19  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Johan:
Jag känner tyvärr ingen som har digitalbox för det markbundna nätet, ifall jag skulle kunna få låna din box några minuter för att testa någon kväll så skulle det vara kanonsnällt.
Kommer du förbi på en lyssning/bildtestning någongång så kan du räkna med att det står fika på bordet och ifall du inte hinner komma förbi så kommer jag gärna och hämtar den och lånar den i en timme någon kväll när du inte behöver den.

Jonas
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  14:34:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Lazyworm-Jonas, vi kanske kan ta det nästa vecka någon gång?

Jag skicker ett PM med telefonnummer, så hörs vi!

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000