Undrar bara om någon annan har lagt märke till att proac klonerna låter färgade i övre mellanregistret. Dvs detta hörs tydligt när man spelar högt och när sångaren tar i för att sjunga nått, rösten raspar på nått sätt. Bästa förklaringen jag har på hur det låter är att det låter som rostigt järn smakar, eh, inte för att jag har smakat det men eh jag har väll nån psykisk skada i huvudet hehe.
Hur som helst så har jag också märkt att denna lilla färgning även ger röster en mer naturligare klang på nått sätt när man spelar lägre, det låter liksom verklighetstrognare men inte direkt naturligare eh..
Jag antar att det är 8535-mid-basen som spökar till det för dig. Det var det ivf hos mig. Som du säger så gav det röster och akustiska gitarrer lite övernaturligt bra liv/ljud. Å andra sidan färgades även elgitarrer bland annat, men dessa färgades till det sämre... Efter damar-coating som rekommenderat av Troels så färgas inget särskilt mycket... på gott och ont... enligt mig främst gott!
Vet inte vid vilken delning ni provat, men med tanke på att Proac-klonen använder en 3/4-diskant som antagligen delas rätt högt så lär väl antagligen puckeln på nästan 10db(!) vid 3-4kHz på 8535:an ge en del höjning vid de frekvenserna. Rent tekniskt tycker jag inte att det är en bra kombination att använda 8535:an med scan speaks 3/4-diskant. Men många verkar ju tycka det låter bra så...
Klonvarianten jag byggt delas vid 3kHz, men 8535:an dalar lite innan, och detta märks särskilt efter coating. Därför sänkte jag min delningsfrekvens för diskanten och sedan dess har jag inte behövt pilla mer... bara lyssna...