HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 proac clones (låter lite färgat)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:12:36  Show Profile Send subside a Private Message
Undrar bara om någon annan har lagt märke till att proac klonerna låter färgade i övre mellanregistret. Dvs detta hörs tydligt när man spelar högt och när sångaren tar i för att sjunga nått, rösten raspar på nått sätt. Bästa förklaringen jag har på hur det låter är att det låter som rostigt järn smakar, eh, inte för att jag har smakat det men eh jag har väll nån psykisk skada i huvudet hehe.

Hur som helst så har jag också märkt att denna lilla färgning även ger röster en mer naturligare klang på nått sätt när man spelar lägre, det låter liksom verklighetstrognare men inte direkt naturligare eh..

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/21 :  15:33:04  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jag antar att det är 8535-mid-basen som spökar till det för dig. Det var det ivf hos mig. Som du säger så gav det röster och akustiska gitarrer lite övernaturligt bra liv/ljud. Å andra sidan färgades även elgitarrer bland annat, men dessa färgades till det sämre... Efter damar-coating som rekommenderat av Troels så färgas inget särskilt mycket... på gott och ont... enligt mig främst gott!

/Simon
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/10/22 :  03:10:10  Show Profile Send PelleW a Private Message
Vet inte vid vilken delning ni provat, men med tanke på att Proac-klonen använder en 3/4-diskant som antagligen delas rätt högt så lär väl antagligen puckeln på nästan 10db(!) vid 3-4kHz på 8535:an ge en del höjning vid de frekvenserna.
Rent tekniskt tycker jag inte att det är en bra kombination att använda 8535:an med scan speaks 3/4-diskant. Men många verkar ju tycka det låter bra så...

-Pelle
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/22 :  09:39:03  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Klonvarianten jag byggt delas vid 3kHz, men 8535:an dalar lite innan, och detta märks särskilt efter coating. Därför sänkte jag min delningsfrekvens för diskanten och sedan dess har jag inte behövt pilla mer... bara lyssna...

/Simon
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000