HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mp3/Wawe filer med hi-fi dack går det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/10/21 :  11:38:34  Show Profile Send Leon a Private Message
Hej Hej!

Har för första gången laddat ner lite discoslagdängor från min gröna ungdomstid. Var glad jag blir och minena tränger på som en virutuell tidsmaskin. Ladade ner foobar 2000 v0.7.1 efter en sökning här på hi-fi forum. Bra spelare bättre än vinamp.

Har nu ett M-audiophile 24/96 ljudkort kopplat till H/K 7000 men skulle jag kunna använda mitt Parasound 1600 dack direkt kopplat från datorn? Eller måste jag ripa mp3 till wawe och sen spela upp den via cddriven, för att använda cd-dacken?

Eller finns det ett ännu bättre sätt? MVH/Leon

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:23:22  Show Profile Send KC a Private Message
Jag tror inte DACen på CD-spelaren är bättre än den på kortet, så jag ser ingen anledning till att skicka signalen dit först.

foobar -> kernel -> audiophile -> audiophile analog out -> H/K

tror jag fungerar finfint.
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:28:35  Show Profile Send Leon a Private Message
Förlåt! men den är klart bättre MVH/Leon
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:53:16  Show Profile Send KC a Private Message
OK, om du säger det så. Får man fråga hur du jämförde?

Angående kopplingen. Det är högst otroligt att DACen klarar MP3 så skicka okomprimerade signalen till DACen.

foobar -> kernel -> audiophile -> TOSlink digital out -> Parasound DAC -> H/K

Vet inte vad audiophile har för utgångar...gissade på TOSlink, men du kan likväl köra coax eller AES/EBU.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:41:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Både M-Audio Audiophile 24/96 och Leons DAC har bra ljudliga egenskaper.

En sak som ni inte kanske visste är att MP3-avkodningen görs av CPU:n som skickar ljudbitar till ljudkortet i PCM-format. Ut på utgångarna från samtliga ljudkort på marknaden återfinns alltid PCM, i det vanligt förekommande S/PDIF-gränssnittet som kan D/A-omvandlas av i stort sett vilken som helst D/A-omvandlare.

Leons ljudkort har koaxial digitalutgång.

Leon, ett tips: Prova med en vanlig 75 ohms koax eller "lakrits" brukar funka också, det är ju nästan enklare att bara prova det än att skriva ett inlägg och fråga om saken(?). Det är bara Dolby Digital och DTS som skickas som en bitström ut på digitalutgången som förstås inte kan avkodas av DAC som inte har avkodningsmöjlighet för dessa algoritmer.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:54:58  Show Profile Send KC a Private Message
Jepp, jag känner inte till nåt system för att skicka en "mp3 ström" via digitalutgångar (betyder inte att det inte finns), därav det "högst otroligt att DACen klarar MP3". Lite klumpigt sagt bara kanske. CPUn skippade jag, tog det för underförstått
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/10/21 :  16:57:03  Show Profile Send Leon a Private Message
hej hej! KC och Knoppen!
Provade att sätta in S/PDIF kabeln direkt i dacken uj uj vad mycket bättre ljud låter inte alls så kompremerat och platt och vasst trots att det bara är 196 bitar har "hört att det finns upp till 320 men att man inte kan kolla hur många bitar det är innan man laddat ner;stämmer det?

Tack så mycket för hjälpen Jag ville inte pröva innan jag visste hur jag måste göra, Mp3 till wawe dack eller om dacken kunde ta Mp3 direkt. Lärde mig nått nytt idag med tack Knppen och KC MVH/Leon
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  09:31:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Kul att det funkar!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000