HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Farlig fråga. Musik från flerkanals?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:17:42  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Med en viss beklagan kan jag inte göra nåt annat än konstatera att utvecklingen bär av mot biohållet. I alla fall i de "rimligare" prisklasserna. Tillsvidare är jag inte beredd att gå in för en sjukanalslösning. Kommentarer? Någon som nånsin överraskats av musik från AV-förstärkeri. Detta har helt säkert tangerats ett antal gånger, men jag tycker det är exceptionellt intressant. Hela hifibusinessen befinner sig liksom i en brytpunkt av kommersiella orsaker. På den utpräglade entusiastsidan gäller förstås lite andra saker.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:19:27  Show Profile Send arcam a Private Message
Många går ju också över från hemmabio till 2-kanal.

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:22:59  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Som jag tex.
Gick från 2-kanals til hembio, men tröttnade efter några år, och är tillbaka. Visst har jag en surroundförstärkare, men inte påslagen när jag spelar musik
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:25:53  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Den enda musiken jag tycker passa i fler-kanals är konserter då det ger en fin inramning. Men "vanlig" musik ska upplevas i stereo tycker jag :)
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:30:56  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Nu blir det besvärligt för mig...Jag är långt mycket mer intresserad av rock än av film, men eftersom jag fortsättningsvis är "ung" så hänger det ju med ett visst filmintresse parallellt. Detta har jag fixat med hjälp av en stereosetup och en surroundsetup, men av rent praktiska skäl verkar det ju tilltalande att ha allt i samma hög liksom. Men det är ju så uppenbart att musiken är sekundär på AV-sidan, så jag väntar och ser.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:37:32  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har två separata, en Stereo och en surround/bio anläggning. Kommer inte att "slå" samman dessa innom överskådlig framtid, som jag känner nu.
Har lånat hem en DVD-Audiospelare som jag har lyssnat på, men är inte imponerad av musik i flera kanaler.

Hur skulle det se ut med en flerkanalsanläggning, 7 monoslutsteg och 7 högtalare, nej då tror jag att man uppnår bättre kvalitet på att sattsa de pengarna på ett par bra slutsteg och ett par högtalare.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:59:33  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag skaffade en hembioanläggning och gjorde mig av med de gamla 2 kanalsprylarna, allt skulle köras med en anläggning enl. tidens melodi. Upptäckte snart att det fungerade inte. Har helt enkelt inte råd att lägga de pengar som krävs på flerkanal för att få riktigt bra ljud. Finns heller ingen anledning, lyssnar mest på CD och vinyl. Fick alltså skaffa nya prylar. Kommer inte lägga en spänn på bioanläggningen de närmaste åren, den duger gott till film och DVD konserter och det är roligt att lyssna på AC/DC i 5.1 DTS men det finns ju så mycket mer. Två kanal, dvs den hederliga stereon, där uppgraderas det hela tiden och det kommer jag att fortsätta med det tills det "verkligen" händer något som får mig på andra tankar.
mvh
edit: ett saknat ord

geldis

Edited by - geldis on 2003/10/21 23:12:59
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:33:56  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Bytte ut min gamla Yamaha ('78) mot en ny H/K AVR 2550 för ett halvår sedan. Häftigt med bio :) Tycker jag fortfarande. Men oj vilket steg bakåt det blev i stereo. Nu till vintern ska jag köpa mig en ny stereo-förstärkare som jag ska köra parallelt för det vara bara att inse: Visst, bio är häftigt men 75% av tiden lyssnar jag på musik. H/Kn kostade 5000 och jag ser det fortfarande som ett bra köp för den gör vad den ska i surround-mode tycker jag.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  23:15:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det stora felet med hemmabioanläggningen är att det blir väldigt dyrt om man vill ha ett bra stereoljud också.
Om man har plats är det nog billigare med två separata anläggningar om man är måttligt filmintresserad.

Det går givetvis att få bra flerkanalljud inklusive stereo men det kostar.

Bravo
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/19 :  23:27:01  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Jag är också inne på den linjen att skaffa en 2 kanal igen med lite bättre kvalisort på prylarna.

Problem nr1 är bara att jag inte har något rum att ha dom i eftersom dubbla anläggningar inte får plats i vardagsrummet.

Om jag ställer sängen i köket så kanske jag kan ha sovrummet som HiFi-rum och därmed lösa problem nr1.

Problem nr 2 är att sambon nog inte skulle uppskatta den lösningen :-(

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/10/19 :  23:43:03  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag har kört varvet runt. 2-kanal > hembio > 2-kanal> hembio , eller blir det mer än ett varv? Vet inte, det snurrar Visst låter musik bäst i en ren 2-kanals anläggning, men jag valde att köra hembio igen då jag vill ha möjligheten att välja.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/20 :  00:50:51  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Började med hembio men insåg ganska snabbt att det var musik som jag mest lyssnade på och därefter införskaffades cdspelare (stället för att spela på billig dvd) och till slut 2-kanalsförstärkeri (som går att kombinera med hembio!). innan dess köpte jag lite bättre högtalare också än dom jag hade allra först. Nu har jag hifi/hembio ihopa där det är klar övervikt på HiFi. HiFi är roligare i längden tycker jag.

mvh,

Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/21 :  21:16:02  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Som lite komplettering så undrar jag (eller eg. en bekant) vad det finns för sakliga hembiohögtalarpaket som någotsånär snyggt hanterar spektakulärt bioljud och skramlig musik (det sista är nog viktigare). Antar att han inte vill ge mer än 6000 kr ca utan sub.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/10/21 :  21:43:36  Show Profile Send har-man a Private Message
Eller så skaffar man sig en billig processor lik technics SH-AC500D och kör 2 kanalaren som steg för front kanalerna skippar center och kör en gammal stärkare eller ett data paket som surround inte precis matchat men det är klart roligare än LOTR EXT. i 2 kanals =)
Sammanlagt har jag lagt ut(processor 1025:- och resten på ett altec lansing pc paket) 1800:- på surround och det slår polarns Yamaha 630 kan jag säga =)pris ca 5000:-

/aLEX

Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/21 :  21:51:39  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Bör kanske tilläggas att förstärkaren e en Yamaha 6.1 (minns ej modell).

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/10/21 :  22:04:41  Show Profile Send Gonzo a Private Message
lasse 78:
Föreslår att din polare tittar på Proson Conquest 66 lätt transportskadade för 1595:- per par och en Proson Conquest center 716 för 1295:- (på tex www.fyndborsen.se) dvs ca 4500:- totalt, då blir det lite pengar över till en sub också.
Även om det nu är Proson (många inklusive mig själv, får väl obehagsrysningar av detta märke synonymt med Genexxa), så är dom ruggigt prisvärda.Ser man till vad dom kostar får man mycket högtalare för pengarna.
Dom låter helt acceptabelt.

Vad gäller topicen (orginalfrågan) har jag själv en hembio som fungerar lika bra för musik också.

Jag har ett slutsteg med 5 monoblock och har min Denon 3801 enbart som försteg, men en sådan kombination drar ju virvlar i plånboken tyvärr, så det är ju ingen bugdget AV..............men bra till musik är denna kombination i alla fall.

//Gonzo//
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/21 :  22:15:49  Show Profile Send Margaux a Private Message
Det är något alldeles speciellt med en hiend flerkanals anläggning. Filmer blir ruskigt närvarande. 7.1 är dessutom bättre än 5.1.

Det finns även musik som gör sig bra i multikanal - t.ex Pink Floyd. Men som Bravo sade - DET KOSTAR om man vill ha bibehållen kvalitet. Jag skulle gissa att en CD spelare + Försteg för 20 000 som skall uppgraderas till processor och DVD-Spelare med bibehållen ljudkvalitet kostar c:a 60 000. Lägg därtill slutsteg, kablar och högtlare för 3 kanaler till. Okey, det kan ganska mycket mer men det låter inte bättre i tvåkanal.

Själv kör jag multikanal. Fast jag köpte det mesta år 2000 och pengarna hade förlorat ännu mer i värde om jag köpt aktier så det var kanske inte så dumt ändå

95% av all musik tycker jag själv gör sig bäst i tvåkanal. Om inte året råkar vara 2000 och man just råkat köpa internetaktier så är valet lätt. Satsa pengarna på ett riktigt bra tvåkanalsystem och ha ett separat billigt system för film.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2003/10/21 :  23:14:02  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Först för att svara på orginalfrågan - Nej. Musik i fler än 2 kanaler är jag inte så stort fan av.

En tråkig grejj tycker jag är att ljud på film (DVD) är för dåligt för att det ska kännas lönt att ha värsta hi-end prylarna. Detta relativt då till CD-kvalitet. Ok, det finns vissa filmer med DTS-ES som låter ruskigt bra men de är ju inte alltför många.

Då är det ju roligare att ha bra 2-kanalsgrejjer tycker jag!

Fast jag lyssnar iofs inte så mycket på musik så jag har satsat först och främst på en 5.1 (6.1) anläggning.

Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/21 :  23:21:29  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Snappa upp nånstans att för enkelhetens skull kan man utgå från att en flerkanals funkar lika bra med musik som en tvåkanals för cirkus 30 % av priset. Rimlig schablon? Som det ser ut nu talar inget för flerkanal som musikförstärkare. Det verkar vara konsekvent att musikåtergivningen behandlas styvmoderligt. Men det är klart att man inte kan få allt för sju "bra" kanaler kostar ju "lite grann".

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000