HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilket stift är fasen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lars-Johan
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/10/20 :  19:21:14  Show Profile Send Lars-Johan a Private Message
Håller just nu på att skruva ihop en DIY-nätkabel. Många hävdar att det spelar roll att man sätter fasen resp nollan rätt när man sätter i kontakten i väggen. Jag undrar nu därför om det är någon som vet på vilket stift fasen sitter på en Vincent SV-233?
_____
||1| |2||
\_|3|_/

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/10/20 :  19:28:33  Show Profile Send desoto a Private Message
Nog spelar det roll, men det finns inget sätt att rakt på sak säga vilket stift som är fas.
Matningens ingång är symmetrisk (ser likadan ut sett både nolla och fas fram till åtminståne likriktare). Det beror alltså på individen och övrigt system du har vilket stift du ska koppla fas resp nolla till. Det finns en del skrivet om detta som tweak, bla av Josef Svalander, om jag inte minns fel.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Lars-Johan
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/10/20 :  20:44:43  Show Profile Send Lars-Johan a Private Message
OK, ska slå ett getöga på searchen. Tack
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/10/20 :  21:26:49  Show Profile Send Parasite a Private Message
*asgarv* , vad spelar det för roll? du vet ju ändå inte vilken som är fas i väggkontakten eller ?
Prova att vända på väggkontakten o se vilket du tycker låter bäst om du ens hör nån skillnad =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2003/10/20 :  22:40:21  Show Profile Send sveli a Private Message
Att mäta fasen i väggutaget är enkelt. Det finns speciella fasmätare vars spets lyser om du är nära fasen (den ledare som är spänningsförande). Även vissa skruvmejslar har denna funktion inbyggd.

Läs HiFi tips på Jormas hemsida för beskrivning hur man mäter fram rätt inkoppling på förstärkaren (eller annan utr).

http://jorma.sansobalans.se

Mvh /Sven
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/21 :  08:40:27  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Parasite, den absoluta fasen på en pryl är förstås omöjlig att höra men däremot kan det uppstå fenomen tillsammans med övrig utrustning beroende på hur man vänder kontakterna. Detta beror på den kapacitiva kopplingen genom transformatorerna och kan alltså ge förändringar i jordströmmar mm. Med tanke på hur känsliga en del apparater är för dåliga skärmar på signalkablar så kan fasvändning mycket väl ge upphov till hörbara skillnader.

/Marcus
Go to Top of Page

Lars-Johan
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:26:22  Show Profile Send Lars-Johan a Private Message
Parasite, det finns ett mycket enkelt sätt att kontrollera vilken sladd som är fas och vilken som är nolla. Håll händerna på något jordat, tex ett element, slicka sedan på en sladd i taget. Jag lovar att du kommer att märka vilken som är fasen! Skriv gärna och berätta när du provat
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:34:54  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
hahaha
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/10/21 :  13:16:45  Show Profile Send blackrose a Private Message
Parasite: Klart man kan hitta fasen i ett vägguttag, men jag vill träffa den som HÖR skillnaden på en "felvänd" kontakt i ett blindtest!!??? Hokus Pokus Filijokus säger jag!! ;)
Men en del tror ju på något som står i en "bok" skiven för över 2000 år sedan, "tror" man...... så valet är ju fritt!

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/21 :  13:50:16  Show Profile Send UrSv a Private Message
blackrose:
Om du har testat och inte hört skillnad så är det ju bra. Om du som jag t.ex. fick brum med kontakten på ena hållet och inget brum på andra håler är det MYCKET enkelt att höra skillnad. Faktiskt inte ens i närheten var hokus-pokus utan vanlig standard elektricitetslära skulle jag nog vilja säga...
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:20:55  Show Profile Send blackrose a Private Message
Skulle vilja säga: Dåliga prylar om det brummar!! Hörde varken brum (mer eller mindre) eller skillnad, därmed inte sagt att jag är döv!
Körde ett blind-test på signalkablar med min familj, bror o föräldrar, o alla var överens om att det hördes skillnad!
Hokus Pokus!!

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  09:54:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Håller med blackrose!!

Mindre hokuspokus och mer blackrose!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:11:17  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Jag HÖR skillnaden och har gjort det i ca 20 år nu.

Detsamma har ALLA gjort som jag har installerat system hos.Även mina olika förhållanden genom åren (från början icke intresserade) hör skillnaden.

Du kan ju mäta men roligast är att lyssna,börja då med signalkällan.
Gå sen i signalens väg genom systemet.

Ibland kan skillnaderna vara små att uppfatta (beror oftast på din egen mentala situation,stressad mm,mm.)
Vänta då ngr timmar så går det bättre,tänk också på att systemet ska ha varit påslaget ett bra tag.

Lycka till
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Lars-Johan
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/10/22 :  11:19:11  Show Profile Send Lars-Johan a Private Message
Som vanligt skiljda meningar. Hokus pokus eller ej, hör man skillnad så gör man, även om det kanske är placebo. Jag ska iaf dona lite med kablarna när jag får tid. Det skadar aldrig att prova.
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/10/22 :  12:32:21  Show Profile Send blackrose a Private Message
Peder47: Ställer du upp på ett blindtest då??

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  14:08:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Peder47:

jag behöver veta vad du egentligen svarar på.

Är det:

att du hör skillnad på om det är brum i anläggningen?
(det är ju ganska själklart att om det är brum eller inte, så hör man det, men berodde det på att du vände kontakten?)

eller är det:

Allmänt om du kan höra skillnad på ljud mellan olika kablar?


Och så en fråga till alla:

Många apparater har idag ringkärnetransformatorer. Kan någon även höra skillnad genom att vända på kontakten på apparat försedd med ringkärnetrafo?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/10/22 :  14:47:10  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Knoppen

Skriver inte så ofta här nu......tidsbrist.

Men jag svarade på din sista fråga i ditt senaste mail.....före du hade postat den .

Ibland är man snabbare än en rörförstärkare

Hej så länge
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/22 :  16:18:38  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
hmmm
I en ringkärnetrafo så tvinnar man ju ihop jorden från båda sekundärlindningarna till jordbryggan så det borde väl inte ens gå att mäta upp någon skillnad med hur man kopplar in kontakten?
Eller tänker jag fel nu? Hur kommer de 2 spänningsledande kablarna som går ner på likriktaren påverkas om man vänder på fasen?
Antagligen inte alls?
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/23 :  11:12:16  Show Profile Send Martin N a Private Message
Tänk er att sekundärlindningen ligger på en trafo, och att man utanpå denna lindar primärlindningen. Då kommer det innersta lagret av primärlindningen att ha en starkare kapacitiv koppling till sekundärlindningen än det yttersta lagret på primärlindningen har.
För störningarna ur vägguttaget gäller att de assymetriska störningarna som regel är större på fasen (relativt jord) än de är på nollan relativt jord. De assymetriska störningarna är till stor del högfrekventa, diracpulser från grannens kylskåptermostat, mm. så de trivs fint i kapacitiv koppling. Om det sedan ställer till med någon skada beror på hur apparaten filtrerar sin sekundärspänning, mm.
Jag har hört skillnader vid ett par uppkopplingar.
/Martin
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/10/23 :  18:59:04  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag brukar mäta mellan skydds jord i väggen (eller nollan om man vet vad den är) och signal jord på elekroniken och sedan vända kontakten så att jag får minsta potential skillnad.
Det är dock mycket stor skillnad mellan olika enheter, en del uppvisar inga skillnader beroende på fas o nolla och en del ända upp till 150 Volt AC.
Go to Top of Page

Lars-Johan
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/10/27 :  12:19:20  Show Profile Send Lars-Johan a Private Message
A8, vart mäter du signaljorden?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000