Author |
Topic |
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 13:16:04
|
Hansson, du kan ta det lugnt med HiFi & Musik. T.ex. hade Stereoplay redan i våras ett preliminärt test där den värderades som en förbätting och steg i rankingen, dock har de några hörlurar som får högre poäng. Om H&M ger 5+ så handlar det väl mer om att de är så generösa med femmorna att de måste gå utanför sin egen skala när de hittar något som är riktigt bra. Det skälls en hel del på H&M men har ännu inte sett någon som har reagerat på att deras egen produkt fått en femma. Typ jag har själv en X och den fick en femma men såå bra är den inte.
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 13:30:04
|
Det jag tycker är mest irriterade med Hifi & musik är att de ibland testat en produkt mer än en gång. En produkt är HD600. Innan hade den 5 eller 5+ men i det senaste testet hade den 4+. Det här tycker jag är helt fel. En produkt ska inte testas mer än en gång i en tidning. Hifi & musik borde ha en större betygskala än 1-5. De borde ha iaf 1-10 eller ingen betygskala alls. |
|
|
HanssoN
Member
226 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 20:13:36
|
HiFi och Musik bör passa sig för att höja eller sänka betyg efter hand. HD600 fick 5+ i ljudbetyg för några år sedan, och nu har den tydligen fått 4+. Detta kan ju ganska enkelt förklaras med att nya och bättre modeller har kommit ut sedan det första testet, men ett annat exempel är B&W Nautilus 805... Till en början fick högtalaren 4+ i ljudbetyg, men nyligen testades igen och då fick en femma...
De flesta HiFi-tidningar är alldeles för generösa med sina betyg... jag har nästan aldrig sett en produkt som har fått mindre än 3/5 i något test. Om HD650 får 5+ undrar jag vad t.ex. Stax Omega II hade fått... 7? |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 21:34:05
|
Håller helt med om överbetygen men har sympati för att de ändrar betygen. Det är omöjlighet att sätta fullständigt objektiva betyg som dessutom håller sig över tiden. Att de ändrar betygen tyder snarare på att de erkänner att dessa kan bero på vem som gör testet, att marknadssituationen ändras som genom tillkomsten av HD650 eller rent av att de ändrat sig.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 22:59:00
|
Att gå utanför sin egen skala är ju löjligt, det innebär att alltför många produkter har fått för högt betyg, dvs. bevis för en viss inkompetens vid betygsättningen.
Däremot att äldre produkter kan få ett lägre betyg vid en senare test är däremot inte så konstigt, förhoppningsvis sker en viss produktutveckling och flera produkter kommer i närheten och ytterligare några blir t.o.m. bättre. Nivån höjs vilket innebär att det krävs bättre produkter för varje betygssteg. Alternativet skulle vara att försöka bestämma en viss nivå och sedan utgå från den, detta är dock praktiskt omöjligt och knappt önskvärt. Vem skulle vilja ha en produkt från låt oss säga 1970 som referens. Skattningarna måste utgå från dagens produkter, dess mittfält och toppen blir det bästa som kan erbjudas idag som förhoppningsvis är något bättre än för 5 eller 10 år sedan. |
Bravo |
|
|
HanssoN
Member
226 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 17:06:20
|
Naturligtvis kan jag förstå att ett betyg sjunker, men betyg på produkter bör väl kanske inte HÖJAS efter något år? Fast detta kanske kan förklaras med att man har använt bättre kringrustning? Nåja, nu tycker jag att vi låter debatten om musiktidningars betyg vara, i alla fall i denna tråd. Tack för alla kommentarer! =) |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 05:24:18
|
Helt rätt "HanssoN", se första stycket i mitt inlägg ovan! |
Bravo |
|
|
Topic |