HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nu knåpar jag interconnects !Några Till :-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/21 :  22:05:06  Show Profile Send mace a Private Message
Tjenix Pinhead

I mitt första inlägg har jag lagt in länkar till inköpsställena + artikelnummer så att ni kan se vilka kablar som har inköpts.
En av dessa är altså av coax-typ. Jag började med denna eftersom jag inte beställt ptfe slangarna ännu(+ att den var enklast).

Väntar även på 8 meter .5mm silvertråd som oxå skall flätas.
Har precis tagit fram 4st tomma filmburkar som jag tänkt använda som 'ledningsspolar' vid flätandet.
Provade med 20cm långa bitar av Kynar tråden från RS för att se hur det går....Hua, spretiga små trådar överallt, och inte hjälper det att man är halvt färgblind heller

Skall alltså prova att fläta ikväll med 2-meters bitar av kynar tråden, efter att jag har vinkat av min fru som jobbar natt och lagat sena pannkakor åt min friska dotter och sett till att min magsjuka febrila pojke har det bra i sängen och har gott om vätska och sen diskat upp och fått huset att se anständigt ut, då ja dååå skall jag fläta

Blir ju mycket att fläta: Kynartråden i 4-fläta enligt svalander + .125 lackad koppartråd (se Maplins länken i första inlägget) + silvertråden( http://www.wires.co.uk/acatalog/si_wire.html)när jag får den på posten.

Sen väntar jag på även på 30swg, .315mm koppatråd klädd i silke modell äldre som oxå skall flätas.

Så nog skall det flätas

Om jag skär knipsar, löder o pular i hop 2 1-meters bitar coax kabel med krympslang o 4* rca kontakter och gör det helt själv (diy) så godkänns det som diy i min värld

Inte skall jag väl behöva bryta koppar´n o smällta den själv för att sedan besöka petrokemindustrin i Rühr området för lite extruderad teflon för att det skall bli diy

Den nivån kommer jag nog inte upp till men sträva kan jag ju alltid


Choklad/skivad banan pannkakan blev GODKÄND !!!


Tänk på mina stackars trasslande fingrar i kväll

Ha det BÄST, Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/21 :  23:41:04  Show Profile Send mace a Private Message
Tjohoo Det går frammåt, filmburkar o stol rekomenderas.




mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/22 :  01:04:24  Show Profile Send mace a Private Message
1h 20min. för ca. 190cm fyrfläta blir ett par tjusiga 80cm´s I/C
Startade med knapt 3 meter så i runda slängar 30% försvinner i flätandet.

Skall klippa itu & stoppa in paret i ptfe så fort jag köpt det.


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/10/22 01:12:43
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:17:18  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Mace,

Snabbt jobbat, intressant. Trots att jag bor i Sverige har jag nästan uteslutande handlat i England. Maplin, Falcon, Wilmslow, IPL.
Jag har fastnat för TNT's Piano IC.

Från vä: ca 8 år gamla köpekabler av märket 1:Credo, lär ha kostat 1800. 2:Piano6 (IBM Token Ring multistrand ledare) 3: Piano1 (TR, solid core ledare) Alla tre kablar från källa-änden.

Skall nu tillverka CVH kabeln

enligt http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html
Chris VenHaus recept. Tunn, tefloniserad silverkabel. PTFE slang och strumpa. PTFE tejp (ej på bilden) fäster tråden mot slangen.
Kan bara säga att båda Pianokablarna utklassar Credon.
Mace, har du hört om, eller haft tillfälle att lyssna på engelsak DNM kablar, No nonsens överkomliga kablar. Det diskuterades en del CVH och DNM kablar på WAD forumet. (är du med där?)

Till slut en familjemedlem:

På tal om diy: har du rent mjöl i pankakssmeten
Dimitri
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/22 :  13:17:08  Show Profile Send mace a Private Message
Har för mig att jag hört om DNM (i Gloucester-området!?!) och att de tillverkar Stärkare o dyl. Skall vara lite 'speciella'
Deras kablage har jag inte sett/hört

Hittade faktiskt en bagge i mjölpåsen för 3 dgr se´n, så ALLA mjölprodukter slängdes och köket skrubbades stenhårt

IRRRK, tycker om baggar ---- Utomhus !

Så pannkakorna lagades med sprillans nytt mjöl

Himmla snygg strumpa++++ skall se om jag kan hitta ngt sådant för sen estetiska biten.

Lycka till med ditt pulande, och glöm inte att skriva hur det går.

MVH
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/22 :  13:41:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hoppsan, nu blev jag sugen på att göra kablar också.
Hmm, Dimitri, jag såg ingen katt då jag var hos dig. Bara en (mycket) entusiastisk hund.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/22 :  14:16:20  Show Profile Send mace a Private Message
Hur hinner du bara männska

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/22 :  14:19:05  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Bernt,
Det var därför jag visar henne, hon håller sig undan för det mesta.
Vi får väl utvärdera kablarna ngn gång. 100% objektivt såklart. Jag vet en mycket bra objektivitetshöjande produkt. Den är 16 år gammal.
Dimitri
Edit: åldern avser produkten, inte katten

Edited by - Dimitri on 2003/10/22 14:20:20
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/22 :  21:07:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
zed51: Det där lät mycket intressant!!
Ja, mace - hur hinner jag... jag vet inte. Idéerna bara bubblar
upp, jag har minst tre projekt på gång efter OTLen.
En skivspelare - mer om detta senare, dipolhögtalare typ Linkwitz och lite kablar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/22 21:08:00
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/23 :  18:36:12  Show Profile Send mace a Private Message
Ahhh en rulle .5mm 99.5 silvertråd kom i dag från http://www.wires.co.uk Väntar nu bara på en blandad gottepåse med ptfe slangar från http://www.adtech.co.uk/TubePage.htm

Blev j*vligt sugen på att göra fler kablar (hmm, högtalar...)när jag tittade i den katalog som följde med från http://www.wires.co.uk ahh, lackade kopparflätor i tjusiga färger, guldtråd, titantråd, silveröverdragen cu-tråd, guldöverdragen cu-tråd fyrkantig silvertråd, kopparfolie mm mm mm mm

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/23 :  18:44:33  Show Profile Send mace a Private Message
http://www.wires.co.uk/acatalog/ListU1703R4.pdf där hittar ni TRÅÅÅÅÅD mm mm

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/24 :  11:35:29  Show Profile Send mace a Private Message
Nu har ptfe slangarna kommit
Flätandet skall börja

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/24 :  11:37:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Glöm inte bilderna bara, fast det behöver jag kanske inte påminna om...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/24 :  12:47:02  Show Profile Send mace a Private Message
Sitter just nu och lyssnar på Berlioz, Symphonie Fantastique med Concertgebouw Orchestra & Colin Davies På Philips LP 6500 774 som jag fundade i en välgörenhetsbutik igår

Tur det, för det behövs något att hålla tålamod & humör i schack när man för första gången i livet försöker trä 8st enmeters .5mm silvertråd igenom en slang med innerdiameter på .56mm 100cm går, men inte 110 sträckan 90-100 cm tar banne mig längre än 0-90.

MEN DET GÅÅÅR


Bilder kommer

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/24 :  13:28:09  Show Profile Send mace a Private Message
'SValander'-fyrfläta istoppad i slang med 2.69 mm innerdiameter, behövs kanske inte men det skyddar alltid






Samma igen.






1 meter 0.50mm 99.5%Ag tråd istoppad (knökad,pressad,j*vlad) in i en 0.56mm slang, skall sedan flätas á lá Svalander.





En slang med 0,86mm innerdiameter, skall försöka stoppa i Svalanderflätad 0,125mm lackad koppatråd i den !!! Hmm tvivlar



Kul Nästan Jämt

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/10/24 13:38:46
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/24 :  13:35:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu ska jag vara petig: Au är guld, Ag är silver...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/24 :  13:40:06  Show Profile Send mace a Private Message
Ja !!!! det står ju Ag........(He He, tänk vad bra det är med 'edit' knappen)

Kemi ! vad är det

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/24 :  13:44:10  Show Profile Send mace a Private Message
Undrar om det finns någon bra infosida om de olika (ädel)metallernas lämplighet som HiFi-signalkablar ? Guld, Silver, Titanium och även alla kombinationer med koppar hit och silver överdraget dit och förstås solida trådar till vänster MYCKET att välja på !!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/24 :  14:09:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Silver är bättre ledare än koppar. Guld är en sämre ledare men används i kontaktytor för den oxiderar inte.
Problem med förgyllning är om jag minns rätt att det behövs ytterligare en metall, nickel tror jag, för att
få guldet att fästa. Det kan påverka ljudet.
Som bekant är kablar ett populärt diskussionsämne, (Som jag personligen hellre läser än diskuterar.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/24 14:10:11
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/24 :  14:36:55  Show Profile Send mace a Private Message
Så sant, så sant Tack för upplysninge dock

Hörde på förra årets Heathrow mässa, under frågestunden med en tekniker/apparat testare (från den där engelska hifitidningen som trycker alla kurvor från alla mätningar, kan ej komma på namnet nu)

Åhörare ställde frågor angående lyssningsrummet och mätningsrummet på redaktionen, Fråga. Öhh, jag undrar på vilket sätt ni behandlar era högtalarkablar? Svar. Hur menar du då? F. Jo om ni smörjer in dom? S. Smörjer in??? F. Ja! med lagerfett eller annat fett? SVAR. NEJ !

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/25 :  16:45:21  Show Profile Send mace a Private Message
Flätat silverkabeln färdigt



Närmare



Ännu närmare



Och lite till



Snacka om att det blev lättare/gick snabbare att trä igenom tråden om jag bara drog den igenom t-shirten
Den blev 1% längre och därmed liiite tunnare och framförallt RENARE det tyder iallafall min svartrandiga tröja på + att det glittrar mer om den andra kabeln

Koppartråden på .125mm i svalanderfläta får vänta ett tag FY F*N vad det skall flätas för att få ett par cm, så jag fuskar med att prova att stoppa i en enkeltråd i ptfe rör (samma rör som silvertråden, så det blir 'luftigt' & bra) och fläta det istället

Ps. har inte lött på rca´na ännu, bara fuskat för fotot

M






mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/26 :  16:09:01  Show Profile Send mace a Private Message
Min underbara Annika Har sagt att hon gärna flätar lite .125 tråd när hon kollar tv. o.dyl. så den kommer nog vad det lider.

Annars så är jag för tillfället färdig med de tre olika signalkablarna, funderar fortfarande om jag borde köpa Eichmans rca'isar!?! skall nog även täta öppningarna på silverflätorna med typ smältlim eller silikon så att den inte får en svart beläggning med tiden.

Skall prova alla kablar när vi får tillbaka vår 'nya' förförstärkare från Croft och alla apparater är på plats, då får Annikas öron komma till sin rätt

Påpeka gärna om det är något jag glömt eller så

Tack för alla tittar och råd&hjälp så länge

Hmm? strömkablar.....

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/10/26 :  23:08:04  Show Profile Send DHT a Private Message
mace, här har du en sida med åsikter om olika materials lämplighet till hifikablar: http://www.geocities.com/jonrisch/i1.htm

Jon Risch har gjort massor av kabelexperiment som ligger bakom de rangordningar han ger på sidan.

Snygga kablar du flätat förresten
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/26 :  23:17:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kul länk. Första gången jag sett någon rekommendera skärmad TP med FEP isolering för audio-bruk. Det är min favoritkabel för allmänt lågfrekvens-bruk bruk men jag har aldrig provat att använda den som audio-kabel. Måste testas...Billigt också...

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/26 :  23:30:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så himla snygg den blev, kabeln!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000