HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Viktigt! Utgåvorna spelar STÖRST roll, test!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/20 :  02:30:39  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, som många säkert vet så har jag och flera sagt många gånger på detta forumet att nyare remastringar ofta låter MKT sämre än original CD'n/LP'n.
Med no-noise, compression, och andra kul saker så förstör dom musiken till något helt annat mot vad det skall vara, för att anpassa den till dagens musikklimat och dagens stereos (dator/micro).

Och jag har ju i en annan tråd påpekat att man sätter för mkt fokus på apparaterna när det är dom själva utgåvorna som spelar den absolut största skillnaden. Så egenterligen så bör man som musikälskare och hifi intresserad ha både möjlighet att spela av CD's, LP's och dom två nya formaten för att kunna ha möjligheten att återge musiken som den skall.

Och eftersom det är inte helt klart hur man ska göra med copyrightat matrial så ger jag er länken till forumet där testet är, så är vi säkrade från några sådana problem.

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?s=&threadid=22921

I första inlägget så har man längst ner Ick!!!!!!!!!!. Där, ladda hem låten.
Först är utgåvan på Mobile Fidelity och den senare än nya "förbättrade remastringsskivan".

För allt snack om att olika CD spelare färgar ljudet, rörförstärkare, transistor, vinyl, SACD mm är ju inget att snacka om när man jämför dessa olika utgåvor från SAMMA masterband!

Vad säger ni?

MVH

Mattias

Edited by - nin on 2003/10/20 02:42:41

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/20 :  02:38:59  Show Profile Send Amund a Private Message
Natt å dag skillnad tycker jag!
Föredrar den första..

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/20 :  02:46:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ett viktigt och stort problem du tar upp "nin", det gör världen än sämre för den sanne audiofilen.

Tyvärr så blir nog resultatet att problemen med graden av färgning på apparaterna blir än viktigare om allt fler skivutgåvor blir allt sunkigare.
Behovet av att bättra på ljudet kommer att öka.

Givetvis borde den rätta vägen vara att man kräver en uppstramning av skivutgåvorna, att man slutar trixa så mycket med dem och istället försöker återgå till originalljudet.
Finns det bra äldre utgåvor från samma material borde problemet vara mindre, gäller det en helt nu utgåva krävs kanske utbildning. (Jag säger inte i vad! )

Bravo
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/20 :  03:18:58  Show Profile Send nin a Private Message
Bravo, jo, jag förstår dig. Men det jag ville få fram var:

1. Att göra folk uppmärksammad på detta. Och det handlar inte BARA om nya utgåvor heller.

2. Att får dessa debatten med färgning av olika apparater och format att lugna ner sig lite, som t ex SACD's "sämre" återgivning 10 000 Hz och uppåt. Hellre en utgåva på SACD som låter som första delen än en LP/CD som låter som andra delen. Visst, det är viktigt att man snackar om hur olika apparater låter mm men i slutändan blir det massa absurda diskutioner om objetivt, subjektiv mm när det finns så mkt viktigare att prata om.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/20 :  03:48:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Håller fortfarande med dig "nin", men som jag ser det hänger det ihop.
Emelertid kan man ju inte betvivla att ju sämre inspelningarna blir ju mindre viktiga blir apparaterna relativt sett.
Om allt slutar med omöjliga skivor lär det ju helt riktigt inte finnas behov av något annat än SIBAstaplar heller, tyvärr.

Dock bli man nog tvungen att föra diskussionerna parallellt, så att inte svaret blir nya kontroller på apparaterna för att kompensera för bristerna i mediet. Jag ser ingen motsättning, snarare än förstärkning av samma fenomen som t.ex. med hypade basar i anläggningarna osv.

Däremot håller jag med dig att det är viktigt att få folk uppmärksamma på problemet och för detta skall du ha en stor eloge utan tvekan. Det är viktigt att detta kommer fram, att denna modeförvrängning belyses så att vi inte vänjer oss och acepterar vad som helst.

Bravo
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/10/20 :  09:21:43  Show Profile Send Belindro a Private Message
Nin!

Bra att du belyser dåliga inspelningar för HIFI-folket, men om du riktar din kritik till skivbolagen/studiorna/ljudteknikerna också kanske det kan hända något Får väl göra en protestlista eller nåt!
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/20 :  10:04:28  Show Profile Send Belker a Private Message
Belyser också vikten av att inte bedöma en anläggning med okänt musikmaterial, i okänt rum etc.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/20 :  10:14:48  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
nin: Bra! Detta är ett problem som behöver belysas.

Belindro: Det är möjligt att en protestlista skulle hjälpa, men jag betvivlar att den skulle tas på allvar, då Hi-Fi mäniskor är en försvinnande liten del av skivköparna.

Jag tycket som nin att det är många skivinspelningar som är usel kvalitet redan från början, utan att de på något vis är remastrade till sämmre kvalité.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/10/20 :  10:26:28  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Det var verkligen natt och dag skillnad... skulle bli riktigt besviken om jag köpte skivan med det dova ljudet... låter inte bra.

Jag köper en del tidiga promoskivor, ofta är dom inte ens presade utan brända CD-R skivor... hur är det med kvaliten på dessa skivor tro? Är det sämre eller bättre än skivan som senare pressas och säljs till allmänheten? Har faktiskt inte jämfört några utgåvor...

En fördel med dom är iaf att man slipper kopieringsskyddet som sedan läggs på på alla komerisiella skivor :-)

Edited by - yahriel on 2003/10/20 10:31:33
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/20 :  12:07:59  Show Profile Send Margaux a Private Message
Nin,

Huvudet på spiken.

Min devis är:

När du träffar en audiofil:

Om han anser att inspelningen, högtalarna och rummet är det viktigaste för välljud vet jag att vi delar uppfattning och jag lyssnar noga och gärna på hans erfarenheter.

Om han(eller hon för den delen) anser att kablar, hirez och slutsteg spelar störst roll vet jag att vi inte har så mycket gemensamt

Därmed inte sagt att det sista inte spelar roll och kostar pengar. Det är viktigt att dessa parametrar håller en viss kvalitet. Men det viktigaste är inspelning, rummet och högtalarna!

Angående inspelning - är det inte det som Linn alltid har sagt? Källan är viktigast...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/10/20 :  13:13:02  Show Profile Send Belindro a Private Message
Gemeni,

Du har nog rätt, det skulle säkert vara ganska verkningslöst med protestlista. Men det är väl ingen idé att ge upp innan man ens försökt? Själv har jag varit på vissa skivbolag då deras inspelningar har varit katastrofalt tokkomprimerade. Det tråkiga är att dom visst tycker att ljudkvaliteten är jättebra (???) och förstår inte alls kritiken utan blir bara sura. Själv kan jag bli förbluffad över att dom överhuvudtaget lyckas få till det så enastående dåligt…


Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/20 :  13:20:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Nin!

Bra att du tar upp detta.

När dessa till synes eviga diskussioner tas upp såsom typ "Vad är bäst? -LP eller CD?", så är det hela tiden folk som sammanblandar ljudet från själva formatet, med ljudet från olika utgåvor. Det är det som hela tiden gör diskussionerna meningslösa, eftersom folk av de olika ståndpunkterna ständigt tycks missförstå vad den andre talar om.

/johan

P.S. jag försökte lyssna, men efter att ljudet började hacka, meddelade Microsoft från operativsysstemet att den ville skicka en felrapport till Microsoft, Nej tack Microsoft! Det hade verkligen varit kul att höra, fast jag kan ändock föreställa mig de stora skillnaderna i ljudet. D.S.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/10/20 :  23:26:58  Show Profile Send Nemo a Private Message
Knoppen och andra som inte kan lyssna (undvik Windows, skaffa Mac !): Den andra versionen låter ungefär som om man hade tagit den första, spelat upp den på sin stereo med baskontrollen på max, spelat in ljudet på en kass kassettbandspelare, lindat in denna i ett par badlakan, placerat den i ett litet badrum och sedan tryckt på play, d.v.s. sjukt dåligt . Undrar om den skulle låta bra (jämfört med MFSL-versionen alltså) genom en dålig bilradio eller nå't, för något måste den väl vara avsedd för...


Go to Top of Page

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2003/10/20 :  23:49:59  Show Profile Send il cattivo a Private Message
Ojdå!
Det är så stor skillnad att man genast börjar ana att det är fejkat på något sätt, bara för att smutskasta den remastade versionen. Nu är det förhoppningsvis, och med all säkerhet, inte så, men det är märkligt att en sådan usel produkt kommer ut på marknaden. Den borde rimligtvis gå igenom ett antal led innan den släpps ut som färdig produkt och någonstans borde en jämförelse göras med det som redan existerar, eller är det inte så?

/Magnus
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:12:09  Show Profile Send nin a Private Message
Knoppen, Precis! Vill gärna att vi alla släpper detta med vilket format som är bäst, för det blir bara massa bråk, till att hjälpa till varandra att få ut det mesta av VARJE format så man kan sedan köpa skivor.
Om du inte har fått ordning på filen så kan jag maila den till dig under helgen. Det är STOR skillnad.


Nemo, Ja, det kanske låter lite bättre hos "vanliga svensson" = Hängmatta på förstärkaren.


il cattivo, Det skrämmande är att det knappast är fejk. Det är tyvärr såhär. Och killen som gjorde den nya versionen, Bob norberg, han remastrar nästan BARA stora artister som Frank sinatra, etc. Han jobbat åt Capitol som har en hel del stora klassiska artister.

Btw, snacka med en polare som jobbar i studio och han lyssnade på ljudfilen och brast ut: Han använder säkert Genlec högtalare att masta med. hehe, juppz, efter att kollat på hans hemsida så finner man att han gör det.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:43:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nin> Jag inne lite på il cattivo:s spår, såhär illa kan det väl inte vara, känns som någon försöker lura till debatt. Den remastrade låter iaf så illa att det inte går att lyssna på den om man jämför med orginalet.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/21 :  13:00:16  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ja vad ska man säga? Nån i studion verkar ju gilla "loudness"...

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/10/21 :  13:03:30  Show Profile Send Belindro a Private Message
Håller med, den re-mastrade låter inte klokt Hörs tydlig skillnad, även med mina fantastiskt usla datorhögtalare

Jo, så här otroligt illa kan det mycket väl vara. Har själv jämfört inspelningar varav den ena var okomprimerad och den andra OBETYDLIGT komprimerad. Tyckte att den ”ihop-tryckta” lät helt ok, tills jag fick höra den okomprimerade, WOW...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:34:31  Show Profile Send nin a Private Message
Rydberg, Jag finner inte NÅGON anledning varför killen skulle ha "fixat" ljudfilen. Han är ju en musikälskare som tycker om den gruppen och köper på sig flera olika utgåvor för att få den bästa. Han har ju ingen anledning varför han skulle fejka ljudfilen. Bästa sättet är väl att köpa skivan själv men det tänker inte jag göra iaf Med tanke på att jag tror att han inte har gjort något med filen. Men du kanske misstro han så mkt att du kan testa att köpa den?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/21 :  16:36:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Oki, är det inte fixat (som det inte verka vara enligt dig) så är det ju katastrofalt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/21 :  18:29:20  Show Profile Send nin a Private Message
Rydberg, Nja, jag vet inte men jag antar att han inte gjort det. Ser ingen anledning varför han skulle ljuga om det lika lite som att du skulle ljuga om skillnaden mellan kablar.

Edited by - nin on 2003/10/21 18:29:39
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/10/21 :  18:59:43  Show Profile Send Terminator a Private Message
Även med ett par högkvalikativa Primax (aktiva!) kunde skillnaden upptäckas... Tror jag går och gråter en skvätt för all ljudmisshandel som sker av obskyra missljudstekniker.
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/10/21 :  19:01:40  Show Profile Send Belindro a Private Message
Att dessa satans (ljud)mördare ska få hålla på!
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/10/21 :  19:51:43  Show Profile Send Frux a Private Message
Originalet lät som om någon hade stängt av all bas. Rätt typiskt för en del äldre inspelningar, tråkigt ljud, men dock rent och klart ljud. Den remastrade versionen, ja jisses, lät som full bas på equalizern och sen komprimerat till 32 kbit mp3. Den hade jag reagerat på även om jag inte hört originalet.

Får dock säga att jag dock tycker att många remastringar/nyinspelningar låter bättre än originalet, Depeche Modes låtar t.ex. Originalen är basfattiga och platta, medan de nyare låter avsevärt bättre. Fast remastringar av typen i länken ovan klarar vi oss utmärkt utan, helt klart.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/10/21 :  22:10:54  Show Profile Send n0p a Private Message
Var det inte den numera avstängde medlemmen L.Cohen som hela tiden dyftade om att amerikanska pressningar av skivor skulle vara mycket bättre än europeiska?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/22 :  11:28:29  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Får dock säga att jag dock tycker att många remastringar/nyinspelningar låter bättre än originalet, Depeche Modes låtar t.ex. Originalen är basfattiga och platta, medan de nyare låter avsevärt bättre.



Intressant! För jag köpte på mig en hel del nypressar (LP) på Depeche Mode för ett tag sedan. Jag lyssnade på dom men efter ett tag så kändes det konstigt. Så jag tog fram mina gamla hollandspressar och jämförde. Då var det så att nypressarna hade dåligt med bas och låt...hmm...Ja, jag vill inte att det ska misstolkas, men det låt som DÅLIG digitalt ljud, ljus klang. Men, jag har inte hört CD utgåvorna på dessa skivor, vore kul att höra.


Belindro, Juppz, det finns en tråd om Bowie som vi nyss hade som också visade på hur man försmärat ljudet på dom nya remastrade skivorna mot dom gamla CD/LP versionerna.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000