HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 NAD + Harmony Design Ear 90... usch?!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/18 :  16:16:48  Show Profile Send HanssoN a Private Message
När jag för ca 1 år sedan skulle skaffa mig ett par trevliga hörlurar bar det av till HiFi-klubben där valet till sist föll på ett par Sennheiser HD600. I butiken testade jag lurarna med NAD C541i och en matchande NAD-förstärkare, jag minns dock inte vilken.

I våras skaffade jag en hörlursförstärkare till mina kära lurar, och för kanske en månad sedan återvände jag till HiFi-klubben med min hörlursförstärkare i bagaget. Jag hade för avsikt att lyssna på några olika CD-spelare. Vid tidigare lyssningar på HiFi-klubben hade jag fallit för NADs 541i, men döm om min förvåning när den lät oengagernade, ja rent ut sagt tråkigt med min Ear 90 och ett par HD600s (HiFi-klubbens). Kombinationen NAD/NAD lät så vitt jag kunde minnas mycket bättre, och konfunderad vände jag tillbaka hem. Jag tror att jag får låna hem några olika spelare och ta god tid på mig innan jag bestämmer mig, men lyssningsintrycket var minst sagt överraskande. Har någon annan blivit överraskad på liknande sätt?

Edited by - Zalve on 2004/11/27 00:00:36

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:08:55  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Inte en enda kommentar? Kom igen nu? =)
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:15:25  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kanske var lurarna på hifiklubben inte riktigt inspelade? eller så lät Nad cd:n och Ear 90 inte bra ihop helt enkelt....
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:40:38  Show Profile Send HanssoN a Private Message
En sak jag själv misstänker är att EAR 90 + HD600s kanske inte är en drömkombination. jag har inte lyssnat på andra hörlursförstärkare, så jag tycker att kombinationen låter bra, men jag tror nog att man kan få tag i en likvärdig eller bättre kombination i samma prisklass.

Hörlurarna var antagligen inte helt inspelade, det var den första tanke som slog mig, men jag hade ändå förväntat mig mer. (Lurarna var samma par som jag tidigare hade använt när jag lyssnade på NAD/NAD-kombon, men vid nästa besök tar jag med mig mina egna lurar.)
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:14:19  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Hej!

Jag har haft liknande upplevelser.
Det är viktigt att det inte är en massa oljud runt omkring när man lyssnar på ett par (öppna) lurar. Folk som tisslar, mumlar och tasslar eller ett förstärkardemo i rummet intill kan få vilken lur-kombo som helst att låta ointressant.

/ Jonas
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:08:25  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag hade en Ear 90 innan och jag tycker att den lätt fruktansvärt bra tillsammans med HD600! Ear 90 är en mycket kompentent hörlursförstärkare för pengarna. Problemet är att Ear 90 tillsammans med HD600 kräver att man har en bra ljudkälla för att man ska få ett bra ljud. Jag tror inte att du kan få en bättre AMP för pengarna däremot kan du få bättre lurar. Jan Meier släppte en review på Head-Fi där han jämförde HD600, HD650 och DT880 och han tyckte att DT880 var ett bättre köp än HD650. Tillsaken hör att ett par DT880 kostar c:a 1800 kronor inklusive frakt från Tyskland medan dom går lös på 3500 här i Sverige. HD650 kommer att kosta c:a 3000 inklusive frakt från Tyskland och dom kommer inte att gå ned i pris lika mycket som HD600. Sennheiser har lärt sig en läxa!

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv

Edited by - drpatrik on 2003/10/19 13:12:05
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:39:58  Show Profile Send HanssoN a Private Message
drpatrik, har du kanske nåt bra tips på en källa för 5000 kr eller mindre som skulle duga åt Sennheiser/Harmony-kombon? =)

Jag har funderat på NAD 521BEE/542, Denon DCD-1450, Denons billiga multispelare för 5kkr och Philips 963SA. (Jag har dock inte lyssnat på någon av de två sistnämnada, och inte heller på NADen, men jag tror inte att den skiljer sig så mycket från 541i.) Alla förslag mottages tacksamt!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/10/20 :  12:58:46  Show Profile Send John a Private Message
drpatrik:
Såg att någon (Tyll?) också skrivit en recension på hd650 och jämfört med hd600. Förutom intressant läsning om detta så svarade han, om jag nu minns rätt, också på en kommentar angående dt880 där han själv föredrog sennheiser (jag kan ha fel, orkar inte läsa igenom tråden igen ). Kan vara så att smaken även här är lite avgörande.

HanssoN:
Kör själv DA9 till min EAR90 och tycker väl att det låter rätt bra. I alla fall lika bra/bättre än de riggar jag lyssnat på i affär med mina lurar (jo, svårt att jämföra över tid, jag vet...). Men jag har heller inte alltför stor erfarenhet, kan ju finnas bättre lösningar/kombinationer så klart .

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:23:43  Show Profile Send drpatrik a Private Message
John: Självklart är smaken alltid mycket avgörande! Han som hade skrivit den tråd jag läsa (Jan Meier) har ett par DT931 som favoritlurar! Jag ska åka in till ljudmakarn och lyssna på både DT880 och HD650 och bilda mig en uppfattning. Man vill dock gärna att en lur som kostar 1800 (från Tyskland) låter lika bra/bättre som en som kostar 3000 (från Tyskland). Än värre är det om man redan har köpt får då vill man försvara sin inköp till varje pris!

HanssoN: Varför inte lyssna på en Rotel RCD-02? Jag tycker att du ska plocka med dig din Ear och gå iväg till någon bra handlare som har ett lyssningsrum där du får vara ifred! Tänk dock på att spela in dina lurar ordentligt samt fråga handlaren att CD-spelaren är inspelad! Jag tvivlar på att NADen du testade med var det!

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv

Edited by - drpatrik on 2003/10/20 14:25:26
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:30:32  Show Profile Send John a Private Message
drpatrik:
Ja, man är ju ett vims! Han hette "Jude" som recenserade, inget annat. Alla dessa namn...

Men frågan som HanssoN ställer är intressant! Är EAR90 inte riktigt kompis med Sennheiser? Någon fler som har erfarenhet? Ska köpa mig nya lurar så fort ekonomin tillåter (sålde just mina hd600) och vill ju ha nåt som passar till EAR90:an. Fan, kanske måste man SJÄLV knata iväg och lyssna! Ack och usch vilket arbete...

/en john som vimsar

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:42:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Helt övertygad om att det är signalkällan som inte höll måttet.
När jag lyssnat på kombinationen Ear90 och HD600, så har det låtit bra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:00:00  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Lite OT.
Vad är tanken med att ha anslutningen till hörluren på baksidan på tex EAR90???
En sådan sak hade gjort att jag letat efter ett annat alternativ.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:17:25  Show Profile Send John a Private Message
Spiffy:
Tanken är att man ska ha en mycket snygg rack (eller ett skåp som undertacknad) och ha lurarna hängande på krok på sidan av skåpet. På så sätt så blir det estetiska intrycket renare (snyggare) utan en massa kablar som sticker ut rakt fram (som det ju inte heller gör på övrig utrustning, trots att många ägnar sig åt flitiga kabelbyten...).

Lite mer seriöst så är det lite besvärligt, speciellt om den står nära bakvägg, för de låsbara kontakterna är lite kärva ibland. Men snyggt.

/en john med en teve

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:52:30  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
ok, det låter ju lite vettigt i alla fall.
Jag hade ju hellre haft lurarna i en låda och plockat fram dem och kopplat in dem när det ska lyssnas.
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/20 :  16:27:01  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag hade som sagt en Ear 90 med HD600 och den kombinationen lät fantastiskt! Jag tror också att det är källan som är felet (kanske inte inspelad tillräckligt)?

Nu har jag en Corda Prehead och den har anslutning till hörluren på framsidan vilken är enda nackdelen eftersom jag har mina hörlurar hängades på en krok bredvid lyssnings fotöljen! J

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv

Edited by - drpatrik on 2003/10/20 16:27:35
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/20 :  17:24:25  Show Profile Send HanssoN a Private Message
drpatrik, vad hade du för källa till kombon EAR 90 / HD600?
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2003/10/20 :  18:16:29  Show Profile Send drpatrik a Private Message
HanssoN: Jag hade en Rotel RCD-1070! Du bör kunna få ett bra pris på den eftersom RCD-1072 har kommit! Annars är RCD-02 också bra!

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000