HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Är sennheiser HD590 ett bra köp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:29:16  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Jag funderar på att köpa ett par nya hörlurar och har hittat ett par Sennheiser HD 590 för 1000:- begagnade. Jag kommmer att använda lurarna till en Md, till datorn och till min musik anläggning. Är lurnarna för trögdrivna för att användas till en Md? Har för mig att sennheiser lurar brukar vara lite "tröga".

Tror ni att det är ett bra köp eller finns det bättre och billigare alternativ på marknaden? Jag lyssnar mest på pop och rock.

mvh Stefan

Edited by - Zalve on 2004/11/27 00:01:06

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:36:29  Show Profile Send marbrink a Private Message
För 1000 kr tror jag du blir väldigt nöjd. Den bör passa till datorn o musik anläggningen. Till md:n blir det lite svårare men jag tror det går helt ok.
Sennheiser har många lurar och hur lättdrivna eller trögdrivna dom är varierar väldigt mycket.

Om du lyssnar mycket på pop och rock och vill ha ett par lättdrivna lurar är nog Grado det bästa valet. Modellerna i din prisklass är Grado SR60(1000 kr) och Grado SR80(1600 kr).
Beg. finns dom billigare.
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:39:50  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
ok, låter ju lovande men måste ta en kik på Grado lurarna också. Vart kan man hitta dem på internet?

edit: stavfel...sovdags

hittade lurarna f ö... (http://www.referenceaudio.se) verkar vara en bra sida

Edited by - stef on 2003/09/15 23:45:17
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:46:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
www.ljudmakarn.com
www.hifisupport.com (bäst pris)
www.referenceaudio.se

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:31:13  Show Profile Send marbrink a Private Message
www.hifisupport.com är betydligt billigare så det finns ingen anledning att handla från ref.audio
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/16 :  10:32:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har ett par HD590, men gillar dem inte. För ljust ljud. Känns inte heller "rent". Dock snygga att se på och sköna att ha på huvvet, men vad hjälper det?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/13 :  19:25:06  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Knoppen, dina HD590 är möjligtvis inte i bra skick och till salu?? =)
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/10/13 :  19:39:39  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
jag har köpt ett par hd 590 nu men jag kan inte alls hålla med knoppen... mycket bra ljud förutom att jag ibland upplever att ljudet ligger lite för nära...liksom i huvudet istället för framför. .

men jag är väldigt nöjd!!

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  12:33:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
HanssoN, jo jag kan tänka mig att sälja dem.

Jag skickar dig ett PM.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/16 :  12:54:08  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag tycker inte att du ska köpa HD 590. Köp ett par HD 580 istället. De är, enligt mig, en klart bättre lur. Jag förstår faktiskt inte vad 590:n har för något syfte i Sennheisers program. Grado SR 80 låter förövrigt också sämre (återigen min egen åsikt) än HD 580, men som vanligt är det bäst att lyssna själv.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:21:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Stef skrev:
quote:
jag har köpt ett par hd 590 nu men jag kan inte alls hålla med knoppen... mycket bra ljud förutom att jag ibland upplever att ljudet ligger lite för nära...liksom i huvudet istället för framför. .

men jag är väldigt nöjd!!


Jo, så blir det ju med hörlurar, det är nästan ofrånkomligt!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/16 :  14:23:47  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Stef skrev:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
jag har köpt ett par hd 590 nu men jag kan inte alls hålla med knoppen... mycket bra ljud förutom att jag ibland upplever att ljudet ligger lite för nära...liksom i huvudet istället för framför. .

men jag är väldigt nöjd!!
--------------------------------------------------------------------------------



Jo, så blir det ju med hörlurar, det är nästan ofrånkomligt!



Det är inte ofrånkomligt med AKG K1000!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  14:57:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det håller jag med om! Det var därför jag skrev "nästan", jag hade dina lurar i åtanke när jag skrev det! Även STax hade ju de gamla, vad hette de nu igen?, i alla fall de hade jättestora kåpor och inuti så satt membranen snett framifrån och spelade mot öronen. Jag har själv aldrig lyssnat på dem, det skulle vara kul att höra dem någon gång. Jag undrar om det blir lika övertygande ändå jämfört med högtalarlyssning. Vad säger du om det Marbrink, om du jämför ljudbilden med dina AKG K1000 och bra högtalare i ett bra akustikreglerat rum?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/16 :  15:12:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
Det skulle vara kul med en hörlursträff nån gång! =) Känslan är som att lyssna på high-end högtalare utan att man känner basen mot kroppen. Hur det låter har givetvis att göra med hur man riktar lurarna mot örat. Skulle vara kul att testa med sub! =)
K1000 har väl dom fördelarna som vanliga lurar. Dvs att man inte behöver tänka på rummet eller placering + som andra lurar inte har att du kan få högtalarnas fördelar. Skulle kunna tänka mig att känslan av K1000 är lite som närfältsmonitorer...dvs ljudet ligger inte så långt ifrån men du får ändå en stereobild...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:23:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Prova t ex med Aphex Twin "Drucqks" låt 6, eller introt på Roger Waters "Amused to death". Går det att höra ljudkällor rakt ut åt höger respektive vänster? Edit, jag lägger till: Dvs som så att ljudkällorna upplevs vara långt utanför huvudet.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/10/16 16:24:47
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:44:01  Show Profile Send emp a Private Message
Beställde ett par Grado SR-325 från headphone.com till sjukt bra pris. Lurar och frakt gick på totalt 2000kr :) Snabb leverans också.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:05:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
Knoppen: Ja, det kan kännas som om ljudet ligger långt utanför huvudet. Det här är lite beroende på hur du riktar elementen och vilken inspelning det är. På bra inspelningar känns det mer övertygande. Skulle vara kul att köra dom från en hemmabioreciever med nån surround-simulation!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:14:03  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Hur kan ett pris på 265 dollar för Grado lurarna bli 2000 svenska pix med frakt??

Kan någon uttala sig om Beyerdynamic lurar?? Verkar som om deras DT880 är vad som räknas. Skall köpa nya lurar nu då mina S-HD 500 har gått ur tiden och jag vill ha en bättre lur.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:30:45  Show Profile Send marbrink a Private Message
emp: Håller med SpLix! Frakten kostar väl i alla fall 20-30 USD eller? Priset blir alltså
265 USD + frakt + ev. moms(25%).
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/16 :  18:05:47  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Måste dessa trådar alltid fyllas ut med uppgifter om priser på olika ställen samt frakter och tull. Jag skulle kunna fylla ut hela sajten med prisuppgifter ganska lätt. Men man skall väl börja på andra hållet och försöka leta reda på något som man tror är bra och som man blir nöjd med. Och sedan ta reda på var man skall köpa det.

Jag håller ändå på och testar mina nya lurar och skall kolla Amused to Death och om något hamnar utanför huvudet.
PS. Fast detta är egentligen också litet off-topic eftersom frågan handlar om HD590 och jag hoppas att stef inte känner sig förebisedd.
Angående huvudfrågan tycker jag själv bättre om Grado än Sennheiser till pop och rock. Men andra tycker att Sennheiser fungerar bra så det är nog något man måste testa själv. I alla fall är HD590 lättdriven och passar bättre än 580/600 till dator och bärbart. OBS dock att 590 har ett ljusare ljud än de andra så det blir rätt stor skillnad i karaktär.


Edited by - Anders47 on 2003/10/16 18:14:40
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/16 :  18:11:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Måste dessa trådar alltid fyllas ut med uppgifter om priser på olika ställen samt frakter och tull. Jag skulle kunna fylla ut hela sajten med prisuppgifter ganska lätt. Men man skall väl börja på andra hållet och försöka leta reda på något som man tror är bra och som man blir nöjd med. Och sedan ta reda på var man skall köpa det.

Jag håller ändå på och testar mina nya lurar och skall kolla Amused to Death och om något hamnar utanför huvudet.




Anders47: Jag håller med dig! men om man lämnar ut en prisuppgift ska den i alla fall vara riktig.

Kör du med crossfeeden förresten? blir det mer utanför huvudet känsla med det?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/16 :  19:24:40  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Knoppen, jag har testat Amused to Death med Grado RS-1 och en Corda Prehead hörlursförstärkare, i detta fall utan crossfeed. Generellt sett går det bra att höra ljud som är lokaliserade utanför huvudet både på denna och andra skivor. Jag misstänker Waters ljudeffekter inte blir desamma på hörlur och högtalare. På det första spåret kommer det först syrsor som låter framifrån och ovanför gräsnivå. Därefeter en skällande hund som skulle kunna vara i en källare. Sedan kommer några killar och pratar till vänster, dock inte så att det upplevs komma från vänster lur utan snarare litet utanför och framifrån. Litet senare en gitarr framifrån och någon synt som fyller hela "rummet". Det som låter mest märkligt är en morrande och gläfsande hund som kommer litet utanför högra örat.

Många ljudeffekter låter delvis artificiella och jag har för mig att de använt sig av fasförskjutningr. Jag antar att dessa är avpassade för högtalare. Om man vill ha något riktigt dramatiskt för hörlurar så bör binaurala inspelningar vara att föredra, men dessa fungerar väl å andra sidan inte så bra på högtalare.

marbrink, jag kör för det mesta med crossfeed i lågt eller mellanläge. Det blir inte mer "utanför huvudet känsla". Ljudbilden blir inte bredare med crossfeed men kan bli mer sammanhållen och naturlig. Snarare mer realisisk än större i volym, och utan hål i mitten.

Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:02:23  Show Profile Send emp a Private Message
För er som undrar så hade dom ett erbjudande på sidan. Jag är inte dålig på matematik :p
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000