HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga till alla Er som har byggt HFLS-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/18 :  14:30:48  Show Profile Send pegul a Private Message
Lite frågor om basreflexporten

1. Vilken längd och diameter har ni använt/bör man använda?

Jag har köpt ett rör med innerdiametern 46mm.
Skulle nu vilja ha lite hjälp med hur långa portarna ska vara.

2. Vilken avstämningsfrekvens ger det?

Tummregeln är väl att större diameter ger längre port för få samma avstämningsfrekvens (och tvärt om), eller?

3. Hur påverkar "portningen" hur högtalarna kommer att integrera med rummet?

Mitt rum är ca 4m x 5m och 2,6m i takhöjd. Något att tänka på där?

Vore jättebra att få lite hjälp med detta.

Har påbörjat bygget men bara satt ihop själva "ramarna" utan baffel och bakstycke. Ska ner i källaren och fräsa bafflarna nu.
När jag vet hur jag ska göra med portarna så ska de också fräsas.
Jag tänker limma fast portarna innan jag fanérar så att jag kan få fanéret att täcka skarven mellan porten och MDF:en.

Så här:



PS: Har haft kameran framme och tänker fortsätta att plåta under arbetets gång. Kanske blir en liten byggbeskrivning sen.

Mvh
/pegul




Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:08:40  Show Profile Send pegul a Private Message
Lyfter.

Ingen?

/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/19 :  14:54:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Lite mycket inne på HiFi, men jag kopplar av lite med DIY...

Jag brukar förespråka att man skall labba lite innan man limmar dit röret, vi har ju alla vår egen tycke och smak, och det ger en möjlighet att anpassa högtalaren lite grand efter var den står.

Jag förstår att du måste ha den korrekta längden direkt när du gör på det viset.

Jag kör med 180mm på ett rör som är 48mm i innerdiameter och har en 10mm radie ut emot bakbaffeln. Radien lackar jag mattsvart när jag har fräst. Det ser ganska OK ut.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000