HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Alla pryttlar sålda. Problem.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/18 :  09:57:48  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Hej alla,
har sålt alla grejer, men fått några lyssningsproblem på halsen.
Har varit runt och lyssnat på diverse elektronik och högtalare, men när jag sålt allt jag har hemma, så kan jag inte låna hem enstaka ex för provlyssning. När jag fastnat för några högtalare (B&w 804, Audio Vector M3 signature, Monitor Audio Gold, Martin Logan?), så har jag ingen elektronik hemma att prova på. Samma sak gäller elektroniken (Primare, Arcam, Vincent, Audio Analouge, Unisco).
Att låna hem allting krävs väl en Scania eller Volvo modell större och en eller två semesterveckor
Det känns som att första köpet, oavsett om det är högtalare eller elektronik blir lite chanstagande, då man bara får gå efter lyssningsintryck från butik. Det som talar för att man köper elektroniken först, är att hemma (rummet) inte har så stor inverkan.
Å andra sidan så vill man gärna matcha högtalaren med rätt elektronik, för att få till rätt touch.
Några tips till en vilsen själ
/Jonas

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/18 :  10:07:10  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Har du inga hifi-intresserade bekanta i området? Tillfället är ju som gjort för att åka runt och "låna ihop" och hem lite prylar att testa elektronik/högtalare som du är intresserad av med. Blir säkert en intressant jämförelse också, samtidigt som den du lånar av känner till hur det låter hemma hos sig och kanske kan komma med en åsikt om det blev bättre eller sämre med annan elektronik/högtalare.

Som du säger så blir det ju inte idealt eftersom de förmodligen inte har exakt det du vill ha men kanske är bättre än att låna hem allt på en gång från butiken, svårt att avgöra vad som ger vad för ljud då.

..en ide iallafall

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/18 :  10:07:48  Show Profile Send Cyber a Private Message
Första frågan borde vara..hur mycket är jag beredd att spendera totalt?..andra frågan..måste allt vara nytt eller är beg ok?..Tredje.. ska det ingå i en hemmabio eller vara "ren" 2-kanals..fjärde..vilka delar i anläggningen ska jag lägga den ekonomiska vikten på...(många anser ex högtalarna)..osv..
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/18 :  10:25:21  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag har en hel del bekanta med varierande klass på Hi-Fi´n, men då rummet spelar stor roll, blir det ändå en massa släpande hem till mig.
Cybervoice, jag köper gärna begagnat, och det skall vara ren 2-kanal. Budgeten kring 30-40´ begagnat. Nytt något mer.
Men frågan är, hur ska jag gå till väga, och slippa släpa på så mycket grejer.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/18 :  11:59:07  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Jonas Nilsson

Du får helt enkelt göra som jag. Låna djävulskt mycket grejer, ha en kombi eller iallfall en halvkombi och släpa på lådor efter lådor efter lådor efter lådor...

Problemet är att högtalare är väldigt beroende både av krinutrustning och rum. Man behöver alltså ha dom hemma för att se hur dom funkar i rummet och ha en massa olika elektronik hemma så man kan testa. Detta medför oftast också att man bör ha en hel del tid till att sitta och prova olika kombinationer/placeringar och gärna en mycket förstående sambo. Det kräver också att man har god relation till sin hifihandlare eftersom prislappen när man lånar hem hela system gärna springer upp över 100 000kr och att man gärna vill ha prylarna hemma ett par veckor.

Det är ett helvete men samtidigt jävligt kul också. Men vetefan om jag hade orkat göra om det..


Kom ihåg att det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/18 :  12:49:14  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Farbror Barbro´s tes håller fortfarande
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/18 :  15:21:38  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Men om man nu känner att man måste börja med något så är Krell 400xi en mycket trevlig början och en bra förstärkare att bygga ett system runt. Jag har testat den med en hel del olika högtalare, bland annat Audiovector m3 avantgarde och Sonus Faber Electa Amator II, och den har inte skämts för sig i nåt sammanhang. Extremt prisvärd är den också i förhållande till prestandan.

Alternativt är att börja med någon bättre Sonus Faber stativare.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/10/18 15:22:54
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/18 :  16:55:57  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Har tittat lite på krellen, överskrider min budget lite.
En begagnad 300 kanske är vettig? Borde man få för ca 15000:-
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/18 :  17:38:01  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Tyvärr så ska de äldre krell stärkarna i samma serie inte alls låta lika bra som 400ix, men det är inte något jag haft möjlighet att prova själv.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000