HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelningstider av "kvalitetsprodukter"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:39:11  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Tja, det mesta som är tekniskt levererar optimal prestanda efter en viss burn in, som ju tenderar att variera naturligtvis. Finns det nån bättre vetande som kan ge mer ingående information om hur man skall spela in, hur länge, variationer och så vidare bortåt. Visst, det finns säkert massor på nätet, men lyckades inte hitta nån specifik tråd här så gör ett försök. Själva inkörningstiden är i alla fall ofta lång för "finare" enheter, eller?

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:42:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Fenomenet märks nog mer i ett mer transparent system.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:55:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
I 90% av fallen det skrivs anser jag att det är humbugg. När det gäller högtalare dock, så behöver upphängningar o dyl, motioneras för att erhålla korrekta mekaniska egenskaper (även andra mekansiska system). Ibland kan förstärkare vara känsliga också då elektrolytkondensatorer vanligtvis bygger upp oxidskiktet inuti under tiden i början, men det är inte ofta som dessa effekter ens kan noteras i blindtester. Däremot uppvärmningseffekter ha stort inflytande. Kablar som anses ska "ligga till sig minst ett halvår" för att låta bra, är ett typexempel på humbugg anser jag.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:03:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ännu ett uttalande baserat på lyssningserfarenhet?
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:04:45  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag kan inte berätta varför men jag har upplevt en drastisk ändring av ljudet i mina Vincent block efter en längre tids spelning.
Till en början så var ljudet väldig kallt och hårt, men efter ca +400 timmar så är ljudet total annorlunda än tidigare.. Nu låter det som jag mer eller mindre hade förväntat mig, med värme och detaljer.
För mig så tog det ca 400 timmar innan det började hända saker och det är ju inte några "finare" enheter, så det verkar som det är något annat som avgör vad inspelning gör för ljudet.

/Amund

Edit=Stavfel...

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Edited by - Amund on 2003/10/17 18:27:51
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:10:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Precis lika min erfarenhet.
Även på en billig tuner från DENON upplevde jag drastiska förändringar.
Den gick knappt att lyssna på nyinköpt med en ytterst skrikig diskant.
Just kallt och hårt verkar vara signum för oinspelade produkter.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:30:05  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jo, mina Vincent CD-s3 och SV233 förändrades mycket efter rejält med inspelning. Vid 100 timmar lät det ganska bra, men inte var de färdiginspelade då inte...

Från början lät de lite tråkigt och instängda, med tillbakadragen diskant, lite dåligt djup samt alltför rund bas. Även om cd spelaren fortfarande tenderar att vara lite rund i basen så är skillnaden nu enorm!

Edited by - staffann on 2003/10/17 18:32:45
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:49:28  Show Profile Send jari a Private Message
Min erfarenhet är att det varierar väldigt mkt.
Men man skall ge allt som provlyssnas en rejäl
chans,minst två veckor.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:15:02  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag har inte märkt några tydliga inspelningseffekter på de flesta apparater jag har ägt.

Ett undantag är min CD-fix som jag tyckte hade ganska hård klang de första veckorna. Den tycker jag faktiskt blev klart bättre med tiden. Jag hade kvar min gamla Marantz spelare under dessa veckorna så jag hade något att jämföra med. Utan någon "referens" att jämföra med tycker jag det är väldigt svårt att komma ihåg precis hur det lät flera veckor tidigare.

Jag har ett Bryston 4B SST som jag också tycker mjuknade i ljudet en aning den första veckan. Men på t ex det Rotel 1090 jag hade innan märkte jag ingen förändring under de första veckorna.

Ibland undrar jag om anledningen till att man inte tycker det låter så bra när man köpt en ny apparat är att man har lite för höga förväntningar på hur otroligt mycket bättre det ska låta med den nya prylen man lagt sina surt förvärvade slantar på.
Efter någon eller några veckor har man dels inte lika höga förväntningar längre när man sätter sig för att lyssna, dels har man vant sig lite vid det nya ljudet. Och så börjar man tycka att det låter bättre och bättre.
Just att det oftast är dyra apparater som förbättrar sig så mycket gör att jag har börjat fundera i de banorna. Vad tror ni, kan det ligga något i detta?

Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/17 :  20:05:18  Show Profile Send Amund a Private Message
Tobias: Jo jag tror absolut på det du säger om att man har en del förväntningar...
Men i mitt fall så lät mina Vincent så pass mycket sämre än mitt gamla steg(Thule Pa-250) så jag blev riktigt orolig över att jag kanske hade fått ett "måndags" ex. Jag hade dessutom haft ett par Vincent hemma för testning innan jag bestämde mig och därför blev jag riktigt rädd.

Jag tror absolut att vissa produkter behöver inspelning för att prestera sitt bästa, precis som jag tror att våra förväntningar kan ställa till det en del

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/10/17 :  20:46:23  Show Profile Send sopwith a Private Message
ni verkar rörande eniga om att saker behöver sin inspelningstid, men omisåfall, när börjar sakerna låta sämre. pga utslitning?

mvh
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/17 :  21:41:02  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag undrar om det inte i många fall är våra öron som spelas in på det nya ljudet. Så är det definitivt varje gång man byter mellan olika anläggningar. I början brukar det vara platt och tråkigt, men efter ett tag så öppnar det sig.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/17 :  21:53:30  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Hör klar skillnad på varm och kall elektronik, sen vet jag inte om elektroniken ändrar sig efter 200 timmar. Har aldrig gjort en sådan test. Högtalare är det stor skillnad på. Märkte det senast på Ågrens i Göteborg idag. Det är stor skillnad på ett inspelat exemplar och ett par som var ganska nyuppackade, vid en direkt A/B-jämförelse.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/17 :  23:48:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
De flesta tycks uppleva att uppvärmning och inkörning har betydelse, så ock jag, även om det alltid finns några som tycker annorlunda.

Bravo
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/10/18 :  11:21:35  Show Profile Send J-son a Private Message
Uppvärmningen har stor betydelse eftersom halvledarmaterials linjäritet varierar kraftigt med temperaturen.
"inkörning" av komponenter är som sagt som tidigare person sagt att det handlar antingen om mekaniskt (typ högt. element upphängningar) och sedan för komponenter gäller att materialet måste "sätta sig" med arbetsförhållanden (viss spänning, ström), vilket då om man ska hårddra inefattar "allt" även kablar för de som misströstar.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/18 :  11:30:45  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Köpte en billig TARA högtalarkabel för att testade att flytta om förstärkarna när jag nu kör aktivt delning. Lät bra dom första 3 veckorna, har nu börjat låta hårt. Provade en gammal oanvänd snutt, lät bättre. Får leta efter ett mer permanent alternativ som låter "annorlunda".

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000