HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad händer med Bladelius S1?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:53:15  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Menar Ni att det är sämre service att alltid finnas tillgänglig på telefon eller mail.. Brukar ni ofta ringa till BAT och fråga om råd....

" Tror inte på att det endast är en fråga om att det inte får plats.

Om inte Bladelis lägger korten på bordet så riskeras ett rejält magplask. "

Margaux...du äger väl ingen S1:a...eller är det bara kul att dissa lite...


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Gåshud
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:56:41  Show Profile Send Gåshud a Private Message
På sidan 25 i High-Fidelity nr3 år 2002 står det citat:

"Advantage S1 är en framtidssäker multiformatsspelare med integrerat analogt försteg,förberedd för alla nya audio/video format. Både de analoga och digitala ljuddelarna är fullt balanserade och använder den senaste teknologin inom D/A konverterare."

" S 1 är utrustad med fyra platser för instickskort, bland annat kommer kort för analog ingång, surround processor,video processor,SACD,DVD/audio och rumskorrigering."

"S 1 har en mekanisk uppbyggnad som tillåter byte av drivmekaniken för att kunna spela upp alla vanliga format nu och i framtiden."

"Advantage S1 är en oerhört flexibel maskin som tillåter sin köpare att utveckla sitt intresse för audio/video i många år framöver!"

Detta är taget från en annons om S1:an.
Om man läser testen på sidan 48-50 av Peter Westberg så är ett "högtalarkorrigeringskort" (?) planerat.


,
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:09:35  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Sanoj ) Varför ringa , när det är bara gå in på något eletroniskt forum typ Hifi forum. Äger du någon produkt från Bladelius ?
Detta kan upplevas som efter ställe för vissa produkter endast.........
Är detta en eller flera utvalda egna forum och de övriga skall vara tyst och rätta in sig i ledet ????

When you listen to the music, don't listen to the sound!

Edited by - Fideljr on 2003/10/19 22:11:25
Go to Top of Page

Gåshud
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:19:12  Show Profile Send Gåshud a Private Message
Har väl inget med att "dissa" och göra.
Skriver man en sådan annons får man väl ställa frågan om den gamla S1:ans framtid?!! Eller!!!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:20:50  Show Profile Send Sanoj a Private Message
...öööhhh, va

Varför ringa? jo för då slipper du undra hur det ligger till..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:24:48  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Har väl inget med att "dissa" och göra.
Skriver man en sådan annons får man väl ställa frågan om den gamla S1:ans framtid?!! Eller!!! "

Men skriv ett mail eller ring och fråga då ..och varför alla "djävlar" i inlägget ? JAG får väl oxå skriva vad jag tycker...eller..

Gåshud...stark inledning..

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/10/19 22:25:48
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:26:03  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
vad använder din XXX ??
Titta på fiskar som simmar
Sladd har ju varit så aktiv innan att visa grejer och förklara för (för de som är noviser) hur det fungera mm....
Du kanske inte kan tänka eller du känner att du måste vara lojal mot .........

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:28:42  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" vad använder din XXX ??
Titta på fiskar som simmar "


Fideljr...Är du full jag fattar inte ens om det är mig du är arg på...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:42:17  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Jag ser att du är en lojal soldat som ...........

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:44:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Fideljr, påhopp accepteras inte på Hififorum.nu

Pac
Admin
Hififorum.nu

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/10/19 :  23:16:27  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Att förvänta sig att tillverkare eller återförsäljare ska ha tid över för att hela tiden följa olika forumet och dess diskussioner är nog lite väl optimistiskt tänkt. Helt klart beundransvärt för dom som gör det men det får man nog räkna som ett plus i kanten mer än nåt man ska räkna med. Se bara själva hur mycket tid det tar som entusiast att följa med på olika forum, evenemang etc och samtidigt tex sköta sig jobb/företag/hem/vad som...

Allmänt så är det en hel del frågor som kommer upp på forumet som man tycker att personen kunde få svar på direkt av tex sin återförsäljare eller om man har möjlighet att fråga generalagenten eller tillverkare direkt. Kanske är det bekvämare att ställa det här eller tom roligare att ta en diskussion om ämnet. Nackdelen direkt blir att ofta så kommer det in en del spekulationer, rykten och liknande som i viss mån förvränger sanningen. Själv så kontrollerar jag mycket av det som sägs direkt med säkra källor för att se så att det verkligen stämmer.

Som alltid på nätet så är det väldigt enkelt att misstolka varandra och att det till slut blir en sandlåda utan dess like (har vi sett det några gånger här eller ).

För att få rena fakta så är det väl bara att som i det här fallet bara att ringa/mejla tex Sladd och höra om hur det blir sen får personen skriva om svaret etc i tråden för sprida det till andra för få tycka vad man vill om saken.

Sarkastiska, spydiga eller inlägg i typen "den suger" alternativt "den är skitbra köp den" etc är också helt meningslösa då dom inte bidrar mycket till en diskussion mer än som utfyllnad och irritationsmoment. Orkar man inte formulera rätt så vettigt eller skriva nån mening extra för att vara tydlig så är det nästan lika bra att strunta i att skriva. Det är enklare att utgå ifrån att personen misstolkat ditt inlägg och skriva utifrån det istället för tvärt om.

Tror det får räcka med moralkakor och "bror duktig" där men ibland så tröttnar man på sandlådelek när det "förstör" mycket av det trevliga och roliga i hobbyn. Själv tycker jag att diskussioner om olika produkter och att diskutera med personer som har helt andra ljudideal än mig själv är väldigt skoj så länge det hålls på en trevlig nivå.

Har man inte skoj så tappar man mycket av hela poängen.



Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/19 :  23:31:31  Show Profile Send Gebex a Private Message
Återgå till ämnet. Detta handlar om S1, inte om att hoppa på varandra .

Mycket intressant inlägg som Gåshus skriver om vad de som marknadsför Bladelius skriver i High-Fidelity. Det tyder på att det kommer en uppgradering som klarar av allt eller i stort sätt allt som den nya spelaren klarar.

Jag tror inte att Bladelius skulle gjort en sådan utfästelse om de inte var långt komna i planerna att släppa en uppgradering. Dom kan heller knappast backa senare efter att dom har marknadsfört produkten på ett sådant sätt. Men det tror jag inte heller att de hade tänkt göra.

Jag skall verkligen försöka åka ner till Malmömässan. Det skall bli trevligt att se och lyssna på den nya apparaten. Sedan så får vi hoppas att uppgraderingen snart kommer.

Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/10/19 :  23:40:52  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Hoppas du får en förklaring över vad som är problemet
För maskinen är ju inte gratis och sämst reklamen är djungeltrumma för Bladelius. Man kanske har gjort lite fel satsningar på underlev eller delar i maskineriet.

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/20 :  10:49:19  Show Profile Send Margaux a Private Message
"Att förvänta sig att tillverkare eller återförsäljare ska ha tid över för att hela tiden följa olika forumet och dess diskussioner är nog lite väl optimistiskt tänkt"

Uppenbarligen har man tid att prata om Palme i forum...

quote:
Margaux...du äger väl ingen S1:a...eller är det bara kul att dissa lite...



Nä men jag äger en TAG McLaren DVD32R som kostar lika mycket. Dessa apparater är ju inte precis gratis. Skulle snarare säga att det är en apparat som man köper några få ggr i livet på grund av att de kostar så mycket.

TAG lovade också att denna maskin skulle gå att uppgradera till DVD Audio när jag köpte den år 2000.

Tyvärr lade tillverkaren (Analog Devices?) ner vissa kretskortsfamiljer vilket gör att TAG måste byta hela innandömet för att klara av sina löften. TAG sa att det går men att det skulle kosta så mycket att ingen skulle vilja göra göra uppgraderingen. TAGs rekommenderade lösning är att upgradera processorn till HDMI när detta kommer och köpa en billig massproducerad HDMI transport istället och ändå få samma ljudkvalitet. Detta kan man göra eftersom i stort sett alla som har en DVD32R också har deras processor AV32R.

TAG gick ut mycket tydligt, lade korten på bordet och förklarade detta för alla, svarade alla som var besvikna offentligt på deras forum och kom med en lösning som tom blir billigare än den ursprungliga. Respekt för kunderna även om många blev besvikna.

Inte dissa, bara beskriva hur andra hanterar sina problem ...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/20 :  10:56:21  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Dom som är intresserade ( och som tydligen inte läste vad Hifi Consult skrev ) kan ju ringa eller maila och fråga...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/20 :  11:20:31  Show Profile Send Margaux a Private Message
Ursrunget till problemet ligger nog i att teknikutvecklingen går med rasande fart inom denna del av HiFi industrin.

Att konstruera ett tvåkanals försteg, slutsteg, högtalare eller vanlig CD-spelare kan fortarande göras av en enskild genial konstruktör.

Problemet är att inom multikanal är teknikutvecklingen komplex och beroende av stora utvecklingsteam och stora serier om inte produkterna skall bli hutlöst dyra och försenade.

Jag hoppas för Bladelius skull att han inte själv skall utveckla alla kort till sina apparater (SACD, DVD-Audio, Rumskorrigering, Formatkompabilitet, kopieringsskydd, digitala gränssnitt och allt annat som kommer att bli defacto standard de kommande åren)eftersom han då riskerar att dö av hjärtattack.

Jag hyser den allra största respekt för Bladelius. Hans produkter tillhör det bästa av det bästa. Och jag skulle inte tveka att köpa några av hans produkter om jag inte redan valt TAG spåret.

Problemen som nu (kanske?) uppstått med S1:an har jag full förståelse för. Man måste bara kommunicera det klart och tydligt. Folk kommer att bli besvikna, men inte mer besvikna än om man försöker mörka det. Varför inte klart och tydligt berätta för alla här i Sveriges största HiFi-Forum


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/20 :  11:31:31  Show Profile Send ekman a Private Message
håller med M i mångt och mycket jag fattar dock inte varför B måste dra igång 7000projekt samtidigt? varför inte göra en grej i taget och göra det ORDENTLIGT istället för slarvjobb som blir klara flera månader för sent och buggigt och med tillval som aldrig kommer osv, om han nu har så ont om tid kanske det vore en ide att lugna ner sig lite och plocka ner ett par av dom 7000 olika bollarna ur luften =)
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/10/20 :  11:44:27  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Ny ägare, nya direktiv
Är Bladelius ett enmansföretag ??

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/20 :  11:50:24  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ja Advantage drivs och ägs av....Bladelius. Några nya ägare finns inte så vitt jag vet.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/20 :  11:51:57  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Enmansföretag...njee, han har väl några lödkillar som ...löder?! Men han utvecklar väl allt själv, med allt vad det innebär.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/10/20 :  12:44:04  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Vad betalar du ???

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

Patric
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/10/24 :  15:23:32  Show Profile Send Patric a Private Message
Hej alla S1 ägare, och ni andra som läser detta också förresten.

Sladd skriver att nyheten om att det skulle bli svårt med uppgraderingen var känd redan innan de flesta maskiner var sålda.
Kan han verkligen mena det? På samma uppslag som High Fidelity skriver om S1:ans förträfflighet så finns det även en annons om de framtida uppgraderingsmöjligheter som S1:an har från HIFI-consult. Jag tror, utan att svära på det, att så även var fallet för testet i HIFI & Musik.

Det låter verkligen märkligt att påstå att i princip alla maskiner skulle vara sålda innan dessa tester publicerades. Jag tror utan att gissa för mycket att det var precis tvärs om.

Det var uppgraderingsmöjligen som gjorde att mitt val vägde över S1:ans fördel. Om nu en uppgradering inte skulle visa sig möjlig så skulle jag bli ytterst besviken.
Men det kanske man skulle ha förstått från början att det var för bra för att vara sant helt enkelt. Jag som många andra gick på knepet. Grattis grabbar, det gjorde ni bra. Men nästa gång blir det nog nåt annat fabrikat för min del. Jag tänker inte gå på samma mina igen.




Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/24 :  15:31:10  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har nu fått höra att en del uppgraderingar planeras.

Jag hoppas att dom som kommer till Malmömässan på Lördag kan fråga Sladd eller Bladelius när dom kommer och vad dom innehåller. Japp, enligt uppgift så kommer även Bladelius till mässan!

Det skall bli spännande att se vad den nya S1 klarar...
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/10/24 :  15:54:20  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Varför spekulera så mycket innan någonting är klart

Att det inte går att uppgradera fullt ut har hänt andra produkter trots utfästelser om tryggad framtid.

Tillverkaren kan inte veta vad framtiden innebär med nya format och standards samt vad det kostar att implementera dem.

Han måste då ställa sig frågan hur mycket kunderna är beredd att betala för en uppgradering? Den kanske kostar 60-70% av vad en helt ny maskin kostar. Skall han ta fram en uppgradering som ingen vill betala för? Skall han ta fram en enklare uppgradering som kunderna vill betala för? Inga priser är väl utlovade för dessa uppgraderingar?

Den nya S1 är ju en helt ny produkt så varför behålla namnet S1?
Vore jag Bladelius skulle jag kalla den nya som ska visas för S2x för att undvika en hopblandning och en tro hos kunderna att S1 skall kunna bli en S2x.
Bättre att den lanseras som en helt ny produkt.
S1 kommer inom sinom tid få de utlovade extrafunktionerna SACD mm men en S2x kan den aldrig bli


Edited by - Mikael2 on 2003/10/24 15:57:04
Go to Top of Page

Patric
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/10/24 :  16:20:46  Show Profile Send Patric a Private Message
Visst kan det ses som onödigt att spekulera när inget ä klart, det är sant. Men när intresset är på topp samt en iver finns i att få veta hur det blir så ligger spekulationer nära till hands. Precis på samma vis som kommentatorerna spekulerar innan en match, det är naturligt att spekulera i sånt som är intressant.

Hoppas SACD och rumskorrigering kommer att finnas som uppgradering nån gång i framtiden. Sen räcker det för mig. Men det har jag å andra sidan sagt förr.....

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000