HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filterfrågor från färsking
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/10/16 :  18:56:11  Show Profile Send Sebastian a Private Message
Hejsan. Jag har ett par feta gamla hemmabyggen som min pappa bygde på 70-talet. Tro det eller ej men de låter faktiskt inte så dumt alls! (Fyra 10" basar sitter i varje!) Jag har läst på om filterkonstruktion för att pigga upp dem en smula (de nuvarande filtrena måste nån klant ha satt dit) men det finns en del frågor jag inte finner några svar på. Kanske någon här kan hjälpa mig...

För det första, hur påverkas beräkningarna av att man seriekopplar eller paralellkopplar element. Måste man t.ex. dämpa mer? Jag kan tänka mig att fyra basar spelar starkare än en, men hur mycket starkare?.

För det andra, detta med impedansutjämning, går det helt åt skogen om man struntar i det? Elementens datablad innehåller nämligen inte de parametrar som man ska använda när man beräknar en konjugatlänk.

Tacksam om nån ville hjälpa mig på traven lite.

Jodånämensåatt...
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000