HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 R.A.B.O.S. - Finns det nått "fattigmans" variant ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/09 :  23:36:51  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Vi som inte har råd med dyra Infinity (Utan hellre bygger egna super subwoofers ) finns det nått system liknande RABOS?


Ljudmätare + EQ ?? (nej tror det blir för dyrt :) )

Kan man bygga nått liknande själv, om man handlar en ljumätare?

Problemet är att mitt rum har en liiten puckel vid 40Hz (som alla andra har ;) )

Hur löser man det på bäst sätt förutom med en ljudabsorbent?

Mvh: D

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/10 :  09:25:21  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej,
Har fundrat lite på om man inte skulle kunna förprocessa inspelningsbara CD skivor med kompensering för rumsakustiken, och högtalarinperfektioner. Man tar sin CD läser av den i datorn och hackar ihop ett filter som kompenserar för de uppmätta amplitud och fasfelen man har i sin lyssningsposition. Sedan processar man musiken och spelar in den på en inspelningsbar CD. Borde fungera bra men jag vågar inte tänka på hur hemskt det lär låta på en annan anläggning.

Hjelm

Hjelm
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:21:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Behringer t.ex. har sk. feedback destroyers, dvs. DSP moduler som släcker vissa frekvenser....kostar dock en del.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:22:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
F'låt, missade att du ville bygga själv....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:54:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har/hade en puckel vid 40 Hz, den dämpades över 10 dB jämfört med medel, med en Behringer DEQ2496. Det var med mic som det mättes upp, sen autokorrigerades det. Du kan även använda parametrisk eq. Vill du bara köra basen och ha en parametrisk eq så har nog behringer andra billigare modeller även om inte deq2496 är särskilt dyr, runt 4500.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/10 :  13:03:09  Show Profile Send dax a Private Message
>> Hjelm, det funkar bra, men man måste träffa rätt så exakt med kompenseringen vad gäller amplitud, fas och frekvens annars blir det pannkaka!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/10/10 :  17:35:23  Show Profile Send luminous a Private Message
Ska man korrigera frekvensgången bör man endast korrigera högtalarens frekvensgång utan rummets inverkan, en mikrofon kan inte skilja på varifrån ljud kommer, men det kan örat. Vad man hör i ett rum är inte vad en mikrofon "hör". Örat kan sortera ut direktljudet från högtalarna, och därför bör man inte korrigera även för rummets inverkan så som en mikrofon uppfattar den(undantaget låga frekvenser under c:a 200Hz kanske där det är svårt att avgöra riktning, golvreflexen och väggreflexen från väggen bakom högtalarna kan man korrigera för, eftersom örat inte kan skilja på ljudet från högtalarna och dessa reflexer).

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/10/10 :  18:32:49  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Luminous: I princip "hör" micken samma som örat, det är bara frågan om hur man behandlar resultatet. Hjärnan-örat behandlar ljudet annorlunda än en enkel FFT som normalt används för att skapa frekvensfunktionen när man mäter. Det finns dock möjlighet att använda annan typ av transfom eller flera FFT:er med varierande tidsfönster för att mer efterskapa hjärnan-örats sätt att "höra" ljudet och utifrån detta korrigera på ett bättre sätt. Vad jag har förstått av Tact's lösning använder den två tidsfönster, ett långt för frekvenser upp till 200hz och ett kort för de däröver. Det blir inte helt rätt men det är troligen en bra kompremiss.

/Jesper
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/10 :  21:35:25  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Tack för alla svar!

Ja det verkar svårt att lösa detta problem på elektronisk väg, utan att det ska behöva kosta 5-siffrigt .


Finns det nått sätt att lösa detta överhuvudtaget på?
Isf, vilka?

Kanske ska maila infinity å höra vad dom ska ha för RABOS-elektroniken, då får jag sälja mitt NAD-steg + hemmbyggda filetr och hoppas på att det täcker kostnaden

Absorbenter går bort på direkten.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:27:41  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Behringer funkar alldeles utmärkt och kostar inte mer än 4-5000. För samma summa på kablar så händer ingenting i jämförelse. Eftersom det är rumsresonanser man skall kompensera för då dessa förstör bl.a. högtalarens raka frekvensgång skall man givetvis mäta med micken så att den får med rummet. Något annat skall man inte kompensera för. Man sätter micken på lyssningsplats och mäter, flyttar den lite i sidled och mäter, och justerar därefter in en kurva med något slags medelvärde som låter bra. Sista finjusteringen får du lyssna fram.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:58:54  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Dax: Har du gjort detta redan? Hur räknade du fram filtret?

Hjelm

Edited by - Hjelm on 2003/10/11 21:01:50
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:11:36  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Om du vill göra rumskorrigering så borde http://www.ludd.luth.se/~torger/brutefir.html fungera. Men du måste ju skriva filtren själv, vet inte hur svårt det är har aldrig orkat göra mer än installera programmet själv.


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/11 :  23:31:58  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag köpte min DSP1100P för 1300:-. Inte dyrt.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/12 :  10:50:16  Show Profile Send dax a Private Message
>> Hjelm, ja jag har gjort detta. Jag har även gjort en systemkorrigeringsenhet (ungefär som en Tact, men inte med rumskompenseringsdelem implementerad). Det är egentligen samma sak, skillnaden är att man antingen filtrerar musiken offline och lägger den på en skiva eller så filtrerar man i realtid i DSP, Filtret beräknades mha Matlab (adaptiv signalbehandling LMS, RLS ...) !

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/12 :  23:04:16  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Thomas A >> Vart får man tag på sånna ?? VÄLDIGT intressant mojäng!

en sån + en radioshack ljudmätare (eller liknande) skulle man kunna ha kul med :D


Nån som vet om man kan skriva ut en logaritmiskt skala för ljudet mellan 0-100Hz som man skulle kunna pricka i sin rumsmätning?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/13 :  08:52:21  Show Profile Send dax a Private Message
Jag gjorde en bild åt dig, men den länkade bilden ville inte visas! Jag kommer inte åt forumets filarea nu, men jag kan maila den istället!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/13 :  08:56:05  Show Profile Send dax a Private Message
Satan, jag kan inte bifoga något i "forums-mailen". Dessutom så ser jag inte din amiladress!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/13 :  09:41:09  Show Profile Send Hjelm a Private Message
dax:
Antar det var mig du söker. Kan nås på j_m_hjelm på hotmail.com. Jag har en annan sida där jag skrivit min mail i klartext och det resulterade i spam så jag törs inte lägga ut mailen på annat sätt.

Hjelm

Edited by - Hjelm on 2003/10/13 09:42:19
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/13 :  10:18:13  Show Profile Send dax a Private Message
>>Hjelm. Nej, jag sökte Dazzin! Jag gjorde en bild med log-axel 0-100 Hz på x-axeln och med 70-95 dB på y-axeln, men fick inte in bilden!

Vill du veta mer om kompenseringen jag har gjort kan du hitta det i forumets filarea i katalogen dax... Jag har för mig att dokumentet heter Högtalarkompensering och är på ca 150 sidor (mycket av sidorna är iofs mätningar och annat strunt).

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/13 :  21:23:36  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hej dax, låter intressant, hittade dock inget om högtalarkompensering i dina filer, du kan maila till "dazzin på hotmail.com" (gjorde likadant som hjelm av samma anledning)

Tack på förhand

/D

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/14 :  09:21:45  Show Profile Send dax a Private Message
Ok du har mail Dazzin. Hmm, jag ska kolla om Högtalarkompenseringen ligger kvar eller om någon vänlig själ har tagit bort den!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:11:33  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Tack! Ska kolla på detta snarast!

Är precis tillbaka till internet från att ha varit utan det i 2 dar pga av att en grävmaskin grävt av kabeln.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/16 :  18:38:20  Show Profile Send dax a Private Message
Upps, jag hade döpt dokumentet (Högtalarkompensering) till invertering.doc. Det finns iaf i min katalog på knaak-arean.

Om det någon annav variant (axlar, skalning, filformat..) du vill ha på papperet så kan jag göra det imorgon. Jag har då även möjlighet att lägga upp på filarean!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/17 :  00:54:32  Show Profile Send Thomas A a Private Message
DSP1124P heter den nu och kan köpas för ca 1700:- tror jag. Finns bra länkar till denna i arkiven om du söker på DSP1100P. Ex

http://www.snapbug.ws/bfd.htm

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000