HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Göra 6 ohm till 8 ohm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:44:30  Show Profile Send hifiman a Private Message
behöver hjälp med hur jag ska göra min 6 ohms diskant till 8 ohm. jag vet att jag ska använda 2 ohm i serie, men vet inte var motståndet skall vara. rent teoretiskt så borde det vara innan själva filtret för att sen räkna på hela filtret som 8 ohm, LR har jag fel?

tack på förhand

själv är bäste dräng!!

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:05:27  Show Profile Send dax a Private Message
Sätt det innan diskanten så fungerar det bra!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:14:07  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Du ska ha den efter filtret sett från högtalarterminalen, alltså mellan diskanten och deln. filtret.

När du sätter ett 2ohms motstånd i serie så kommer du ju samtidigt att sänka diskanten lite i känslighet.
Oftast så brukar man kompensera med ett parallellmotstånd... men i detta fallet sänker du diskanten för lite för att det ska behöva kompenseras med ett parallellmotstånd....

Kommer du däremot på att du ska sänka diskanten ytterligare dB så måste du även sätta ett motstånd parallellt över diskanten och samtidigt öka värdet på seriemotståndet så hela kretsen behåller 8ohm.
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:39:29  Show Profile Send mjon a Private Message
Varför vill du överhuvudtaget ändra diskanten till 8 ohm?
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:47:46  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Har man en 8ohmsbas och en 6ohms diskant så är det nog inte helt fel att kompensera upp den till 8ohm.
Förstärkaren levererar ju mer effekt i lägre ohmantal så det kanske är svårt att få en stabil låda om den har olika resistans i olika frekvenser?

Jag vet iaf. att det finns ett par stycken som kompenserar upp diskanten så i filtret på köphögtalare.
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/16 :  22:16:19  Show Profile Send hifiman a Private Message
iofs så har du rätt i att stärkaren lev mer effekt i lägre ohmtal, men å andra sidan så om man dämpar diskanten tillräckligt mycket så kan man få till det där också, dessutom så tåler diskanten mer eftersom man dämpar den ganska mycket i db. som i mitt fal 6-7 db. delar vid 2650 hz med 18 db. resonansfrekvensen vid 750 hz. blir säkert väldigt bra!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/17 :  13:20:04  Show Profile Send hifiman a Private Message
quote:
Kommer du däremot på att du ska sänka diskanten ytterligare dB så måste du även sätta ett motstånd parallellt över diskanten och samtidigt öka värdet på seriemotståndet så hela kretsen behåller 8ohm.


alltså ska jag höja seriemotståndet med 2 ohm hela tiden hur mycket jag än dämpar diskanten?!!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000