HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stora batterier för möblerade rum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/10/16 :  08:47:51  Show Profile Send B Peter a Private Message
Finns det 12 eller 24 voltsbatterier som man kan ha stående på golvet vid stereon, utan risk för läckage?

Vill minnas att det fanns en notis i Hifi&Musik för något år sen om speciella batterier för hifi, de såg täta ut på bilden. Var får man tag på såna?

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/10/16 :  08:58:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vanliga "sealed" funkar väl? Helt täta klossar, kostar en skön slant.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/16 :  09:02:07  Show Profile Send hal a Private Message
Jag använder i jobbet Yuasa 12 V 7.0 Ah. Är ett standardbatteri idag till säkerhetssystem och bör kunna fås till en mindre penning.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/10/16 :  09:16:24  Show Profile Send B Peter a Private Message
Tack för tipsen. Var hittar man stora batterier mer än hos OK och Mekonomen etc.?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/10/16 :  09:41:11  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Elfa samt från agenterna för respektive märke. Hawker, Sonnenschein, Panasonic etc, etc.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/10/16 09:56:22
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/16 :  10:30:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
Elfa är bra för miljonärer men för de flesta dödliga finns Clas:

http://www.clasohlson.se

Testa: El & Elektronik -> Batterier & Eliminatorer -> Blyackumulatorer
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/16 :  11:38:32  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Kan rekommendera batterilagret i GBG dom var billigare på batterier än classe iaf när jag skulle köpa feta batterier

www.batterilagret.se

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:55:12  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jula säljer billiga kapslade blyackumulatorer

http://www.jula.se/

sök på blyackumulator

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/10/16 :  19:11:05  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har Yuasa Reliart RE 7-12 12v 7Ah till salu för 80:- st om någon är intresserad?

/// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:48:56  Show Profile Send mace a Private Message
Jag använde ett batteri i en bil för ung. 7-8 år sedan. Svenskt batteri på s eller ngt. Helt suveränt, 850 CCA ''torrt'' kunde ligga upp och ner eller hur som helst.
Fanns i gult och rött (gult var fritidsvarianten)
Skall försöka komma på namnet

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/16 :  21:02:23  Show Profile Send UrSv a Private Message
Namnet? Optima? Det är ju inte så värst billigt...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/16 :  21:04:09  Show Profile Send mace a Private Message
japp, hittade det nu,
http://www.optimabatteries.se/

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/10/16 :  21:04:40  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Optima regerar. Sjukt bra batterier och helt idiotsäkra.. du kan skjuta en kula genom dem och de funkar

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/16 :  21:05:00  Show Profile Send mace a Private Message
billigt?? såg inte det någponstans i frågan :-)

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/16 :  21:25:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänkt på att köpa "rätt" sorts batteri, inte alla slutna blybatterier är gjorda på samma sätt och lämpar sig för olika saker. Jag använder blyackumulatorer (12 V runt 7 Ah, har provat lite olika ) för att driva mätutrustning på jobbet och vissa modeller håller inte mer än ungefär ett år innan det är dags att köpa nya, det blir dyrt om man har många batterier.

Jag har fortfarande inte blivit klok på vilken typ jag borde använda, 12 V strömuttag på ca 250 mA kontinuerlig drift, de typer jag använder nu räcker runt 15 timmar innan spänningen fallit för mycket. De laddas sedan med "riktig" laddare (med övervakning).

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/16 :  21:26:41  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kanske inte stod men skall man nu ha 4 yellow top för sitt försteg blir det ju lite småstort och smådyrt...
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/10/16 :  22:13:21  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
f95toli: Det finns ju batterier som är gjorda för att hålla utspänningen så hög som bara möjligt under en så lång tid som möjligt, för att sedan snabbt som tusan dö ut.
Finns det möjlighet att titta på ett batteri´s urladdningskurva så blir det ju väldigt enkelt att välja lämpligt batteri till den applikation man tänkt.

Vad du annars kan göra är att koppla på en spänningsregulator efter batteriet, den håller ju i princip en konstant utspänning på 12 V (om du skaffar en 12V regulator då förståss) tills batteriet som matar den sjunkit till runt 6-7 V... På så vis kanske du kan använda batteriet i mer än 15 timmar...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/16 :  22:27:58  Show Profile Send hifiman a Private Message
quote:
Kanske inte stod men skall man nu ha 4 yellow top för sitt försteg blir det ju lite småstort och smådyrt...



varför använda batterier till sina försteg??? har jag ingen förståelse för alls. förklara gärna!!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/16 :  23:08:58  Show Profile Send mace a Private Message
UrSv; ahaa 4st. ja då blir det pengar +++ :-(

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/17 :  09:52:46  Show Profile Send UrSv a Private Message
hifiman:

Kan ju finnas hur många skäl som helst. Man kanske har problem med mycket störningar på nätet, jordproblem, tycker om att driva steg med väldans fin likström och man kanske behöver batterierna till att sätta bias på sina "aktiva" kablar. Dte är ju upp till var och en att hitta en anledning eller inte...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:40:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mace: Jo jag har tänkt på det, problemet är att det sitter batterieövervakningskretsar i elektroniken och dessa är lite jobbiga (vad jag har gjort är att jag ersatt orginalackumuilatorerna med större varianter eftersom orginalen bara räckte i 4 timmar), jag kan inte ens använda vilken sort blybatterie som helst, är EMK:en det minsta fel fungerar det inte. Jag är mest förvånad över att ett rätt dyrt modernt batteri bara fungerar i ett år (runt 150 cykler).

Hifiman: Rent allmänt är batterier mycket "bättre" som strömförsörjning av den enkla anledningen att de ger likström ut, man har alltså inte problem med likriktning. Som UrSv skriver så slipper man ju också störningar, nästan alla nätaggregat släpper dessutom igenom rätt mycket 50 Hz och detta kan vara förödande för lågnivåapplikationer (exemeplvis försteg). En annan stor fördel är att man slipper problem med jordloopar.

Förra veckan fick jag för övrigt korn på en transformator som kan lösa en del av dessa problem, enligt den person jag pratade med (han bygger lågbrusig elektronik och använder den i en del av sina grejer) så kan man bygga nätdelar som är nästan lika tysta som batterier med den, den dämpar 50 Hz rejält. Byggs tydligen av ett enmansföretag i England, kommer tyvärr inte ihåg namnet.
Har dock för mig att den var riktigt dyr (runt 1000 pund eller så). Ett DIY försteg med en sån vore grejer.
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/17 :  13:17:27  Show Profile Send hifiman a Private Message
UrSv och f95toli:

räcker det inte med ett nätfilter i sådana fall??? möjligt en dum fråga, men jag förstår ändå inte det här med batterier (om det inte rör sig om en "aktiv" kabel som nämns av UrSv)

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/17 :  15:37:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Inget nätfilter är perfekt. Ett problem är att det är svårt att bygga lågpassfilter som dämpar kraftigt vid låga frekvenser. Har man utrustning som är känslig för 50 Hz (coh andra lågfrekventa störningar) och jordloopar är det i praktiken batterier som gäller.
Kan ju tillägga att förförstärkare gjorda för mätelektronik nästan alltid körs på batterier av just den anledningen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000