HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Externt ljudkort
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/16 :  15:52:50  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Någon som vet ett externt ljudkort till datorn som är tillräckligt bra för att rippa vinyl till cd eller mp3? Och helst inte kostar en förmögenhet.

Skall vara tyst och kunna tillfredsställa en audiofil. Behöver inte ha digital in/ut, men det kanske alla har?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:14:59  Show Profile Send Per a Private Message
Jag har ett soundblaster audigy ex. är väl redo att göra mig av med det för det verkar som om jag inte kan koppla ur det interna ljudkortet på min nya dator. kommer ej ihåg vad kostade men gissningsvis omkr 3kkr. den har digital in och ut och t ex line in och ut med rcakontakter. brusnivån har creative angivet till -101 dB vill jag minnas men det skall man väl ta med en eller ett par nypor salt. köpte modellen för attt kunna lira in vinyl.
sayonara
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:02:51  Show Profile Send allbinn a Private Message
Om du skall göra någon form av redigering ex. knaster brus, skall du helst spela in med 24bitar 96kHz sedan efter "handpåläggningen" kan du omvandla till 16/48 eller 16/44,1
Var observant på att de flesta SoundBlaster korten gör en intern omvandling till 48kHz och tillbaka, vilket inte är så lyckat för en audiofil.
Något bra billigt externt kort känner jag inte till, men det finns ju alltid bra och dyra ex. M-audio firewire 410.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:14:55  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Den var ju tuff, allbinn, tack för tipset. Något i den stilen jag letar efter. Känner du till fler liknande. Upp till 5000:- är ok. Kanske inte mer. Man kan ju alltid handla utomlands eller på nätet.

Per, tack för förslaget, men jag kollar mest läget för tillfället. Det är inte jul än. Har du kunnat testa ditt kort alls? Låter det bra?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:20:33  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det finns någr olika:
CREATIVE SOUND BLASTER AUDIGY 2 NX USB pris 995:-
CREATIVE MP3+ ANALOG/DIGITAL I/O BOX USB 450:-
PHILIPS AURILIUM EXTERNT LJUDKORT 5.1 USB 775:-
Om du bara skall ha det att rippa MP3 så duger CREATIVE MP3+.


edit: + moms

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/10/16 17:20:55
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:23:47  Show Profile Send dekengren a Private Message
Kolla www.jam.se så hittar du det mesta
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:31:08  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jam hade ju en del ;)

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/10/16 :  19:17:45  Show Profile Send lars a Private Message
Jag har precis köpt M Audio Duo som går på USB-bussen.
Jag har inte hunnit konvertera vinyl till CD ännu.
Ljudkortet innehåller en mikförstärkare (med fantommmatning) också som är bra mycket bättre än den jag har i min gamla bandspelare, kan jag konstatera. Allt för 2.700:-.

Denna lösning med laptop (hempc) blev det i stället för att köpa en begagnad revox.

Jag återkommer när jag har konverterat vinyl till CD (troligtvis i helgen), då kan jag jämföra med konverteringen jag gjorde med standardljudkortet i min stationära dator, som blev bättre än jag förväntat mig.

Jag har fastnat i vilket ljudprogram jag skall använda.
Testar Clean, Wavelab och CoolEdit.

mvh Lasse

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:36:54  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Berätta när du testat!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/17 :  15:54:44  Show Profile Send Per a Private Message
Hatoil: Jag har kört kortet på gammeldatorn och det låter alldeles utmärkt (nåja så bra digitalljud nu förmår) det klarar 24bitar/96KHz åtminstone enligt manualen.

sayonara
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000