HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stings SACD kupp !!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/13 :  09:21:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Var och köpte Stings nya platta i helgen, komm hem och fick till min förvåning se att det var en SACD hybrid Och det roligaste var att den hadde ett pris på 179:-...

Är det så här det kommer bli i framtiden, alla skivor kommer vara SACD hybrider ?!?!? Detta kanske är ett slag från SACD lägret för att få mer uppmärksamhet för formatet..

Jag blev i alla fall glad ...

/Martin

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/13 :  09:31:44  Show Profile Send matså a Private Message
Är skivan bra, MartinH?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/13 :  09:39:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det där med musik är ju så subjektivt, men det finns ett par sköna låter och kvaliten är helt ok för att vara populärmusik.. Och jag kan tänka att det kommer låte riktigt bra i SACD !!!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2003/10/13 :  10:10:49  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Tag även en titt på Återutgivinigarna av Dylan 15 SACD hybrider, kostar 159:- på skivhugget i Göteborg. Mycket bra ljudkvalité både på SACD och CD spår, samt dessutom fantastiskt bra musik.
Sony har för övrigt sänkt priset på alla SACD till vanliga CD priser i USA, och i och med Dylan så ser det ju ut att få genomslag i Sverige.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/10/13 :  11:45:25  Show Profile Send Stenback a Private Message
MartinH: Lustigt++, sitter och läser den här tråden och tänker att nu borde mitt paket från CD WOW snart komma (har beställt just den plattan). Två minuter sedan dimper den ner på hallmattan.

Jag fick dock vänta en vecka men den kostade 118 kr fraktat och klart.
http://www1.cd-wow.com.hk/detail_results.php?product_code=6515
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/13 :  12:37:42  Show Profile Send matså a Private Message
Kul att det händer något på prisfronten.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/13 :  13:50:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Positivt med prissänkningar, det är på tiden och ännu roligare blir det när det händer något vettigare med flerkanalsinspelningarna, så att de tillför något, inte bara gör ljudet underligare.

Bravo
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/10/13 :  14:01:46  Show Profile Send Ayn a Private Message
Sting kunde gärna återgå mer till den stil han hade på Soul Cages och Ten Summoner's Tales istället för att dra in trummaskiner och få det hela att låta mer syntetiskt. Tycker jag.

Men visst, bra drag att släppa den som SACD-hybrid...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/13 :  14:17:45  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Vet inte om man skall kalla det kupp. Skivbolagens policy verkar vara att köra in SACD på ett diskret sätt utan braskande reklam och röda klistermärken SACD på omslagen. Jag tror att de är rädda att kunderna skall bli skrämda. Om det står tydligt att skivan går att spela både som CD och SACD kan det skapa myror i huvudet på köparen. Går den verkligen att spela som CD? Eller är det något jävla kopieringsskydd?

Fick just hem en Dylan hybrid SACD. Baksidan är dock väldigt tydligt märkt från vänster till höger.

1. Logotyp för SACD samt undertext Super audio CD
2. DSD
3. Compact Disc Digital Audio
4. Ett långt märke där det står CD Audio/SACD Stereo/SACD Surround Sound
Det senaste är svårast att tolka. Det mellarsta (SACD Stereo) har svart bakgrund och de två andra vit. Skivan är i en on-line katalog beskriven som hybrid SACD 5.1 vilket lär betyda att den går att spela på de sätt som är vitmarkerade men inte det svartmarkerade.

Rolling Stones skivorna är mycket mer diskreta - det går inte att se att det är en hybrid på omslagens yttersidor.
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/10/13 :  15:47:00  Show Profile Send Viktor a Private Message
Måste kolla min skiva när jag kommer hem, kan inte minnas att det finns en SACD symbol på den.
Kan det vara olika beroende på var man köper den?
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/10/13 :  17:01:52  Show Profile Send Stenback a Private Message
Viktor: CD WOW har två olika versioner till salu och detta till olika pris.
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/10/14 :  09:44:52  Show Profile Send Viktor a Private Message
Jo, men som jag förstod det av MartinHs inlägg hade han fått SACD när han köpt vad han trode var en vanlig CD, och jag undrade om all ex. av skivan var SACD-hybrider. SACD på köpet s.a.s.
Har kollat mitt ex. och det var tyvärr bara en vanlig CD.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/16 :  19:46:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det kan nog vara så att Sony musik i sverige vill promota lite för SACD formatet och bara släppt den som SACD hybird i sverige ?!?! Men det kan iof oxå vara lokalt i Stockholm....
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/10/17 :  15:07:47  Show Profile Send Viktor a Private Message
Vissa butiker i så fall, Martin. Min är köpt i Sthlm och är som sagt inte SACD.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/17 :  15:59:40  Show Profile Send lasselite a Private Message
Detta verkar vara ett sätt för skivbolagen att sälja fler sivor. Ett bra sätt oxå! Metallica skickar med en dvd med 5.1 spår. jag tycker att dvdn är mycket bättre, mer "kontakt" i brist på bättre ord.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000