HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sjuka hifihandlare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/10/18 :  23:41:55  Show Profile Send Empress a Private Message
Siffernisse!

Skall ni? Sen när?

Vi tjejer har ju fått börja ta hand om att borra upp tavlor på väggarna som har betong och att rensa avlopp, bara för att männen aldrig fick tummen ur... eller tyckte att fotbollen var vikigare. Så vad är problemet? *s*





Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/10/19 :  00:17:25  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
nej, det är väll såklart olika!

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:57:55  Show Profile Send nin a Private Message
Skulle aldrig "klä upp mig" för någon säljare. Det är ju sjukt.
Själv så har jag långt hår, oftast gammal slitna hårdrocks tröjor och en piercing i underläppen.
Om säljaren är så jävla dum och tror att jag är en uteliggare eller fattig jävel p g a utseendet så kan han glömma en affär av en som tjänar en bra bit över medelsvensson!

Men all heder till Anders på Hifi stället. Han har alltid varit bra när jag varit där, och det har ju lönat sig för oss båda också.


dajo, Jag undrar varför du själva bidrar till denna ytlighet?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  02:08:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr är det väl så "nin", att människan drar slutsatser, medvetet eller omedvetet, rent automatiskt beroende på många olika faktorer som tidigare erfarenheter, kultur, subkultur, uppfostran osv.
Hur gärna man än vill lär det bli svårt att ändra detta beteende, då det i grunden nog är en ganska naturlig reaktion oavsett om man tycker att det är bra eller inte.
Att bedömningarna ändock stämmer rätt väl, om än inte alltid, visar ju alla dessa vandringssägner om grevar och miljonärer i trasor. De är trots allt tämligen ovanliga.

Sedan kan man ju önska att säljarna var lite mindre fördomsfulla.

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/19 :  02:25:08  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag förstår inte upprördheten över att kläderna spelar roll för bemötandet. Allt annat i vårt beteende spelar ju roll, så varför skulle inte kläderna göra det? Ingen behandlar väl alla helt lika, även om man gärna skulle vilja göra det.

Och att inte kunna byta så mycket som en t-shirt för att få bättre bemötande är ju bara löjligt. Den anpassningen (klädsel) är väl inte annorlunda än all annan social anpassning som hela tiden pågår? Eller anpassar ni er aldrig på något sätt? Ber chefen dra åt helvete varje gång ni känner för det? Borstar tänderna först när det börjar klia i munnen? Går ut nakna när det är varmt? Rapar högt på bussen? Spottar på sätet bredvid bara för att ni behövde spotta? Skulle inte tro det. Alla människor anpassar sig i någon mån till sin omgivning. Anpassningens syfte är bland annat att passa in. Kläderna är en del av det som allt annat. Vad är det för upprörande med det? Vi snackar knappast om att ta på sig en burka eller raka av sig håret.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  02:37:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ligger en poäng i det också "Aton"!
Ständig rebell brukar vara lite jobbigt i längden.

Bravo
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/10/19 :  02:42:15  Show Profile Send Empress a Private Message
Anton:

Viist en lite poäng i det hela. Men man får faktiskt inte glömma dem som bokstavligen lever på kor och makaroner och käper tvättmedel elva månader om året för att få råd med hifiprylar. De kommer in med sletna kläder men rena (sletna för att det är söndertvättade) för att kunna köpa den där förstärkaren.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/19 :  10:23:50  Show Profile Send KC a Private Message
Jag blev upprörd när jag läste denna tråd.

Vet ni vad som är "sjukt" och "vidrigt"? Det är när människor svälter ihjäl, blir torterade, säljs till ett liv i forcerad prostitution, eller hur många andra vidriga förteelser som helst som sker både i Sverige och i världen som helhet. Att inte bli bemött på det perfekta viset i en HiFi butik kan vara tråkigt, men snälla nån ha lite perspektiv!

För att nu diskuttera den oj så vidriga händelsen...

Jag kan garantera att nästan varenda människa som sitter bakom sin skärm och gnäller skulle göra samma sak. Kanske rentav gör ni det dagligen utan att veta om det. Man behöver inte heller vara säljare för att ha fördommar, och det behöver inte yttra sig i kundbemötandet. Tänk också på att det inte alltid är samma "kategori" som blir illa bemött. En slipsnisse som kliver in hos järnhandlarn får sämre bemötande än killen i blåställ. Samma slipsnisse får bättre bemötande än blåställsnisse hos bilhandlarn. Man skulle givetvis önska sig att så inte vore fallet, men tyvärr är det så det fungerar. Jag kan inte se att "HiFi-kunder" skulle vara nån typ av supermänniska som inte har en enda fördom.

Sedan detta om att vägra klä sig annorlunda för att få bättre service. Förstår ni inte hur arrogant det låter? Alla andra skall minsan anpassa sig, men inte jag. Att samma person antagligen "klär upp" sig till festen, jul, besöka mormor, träffa nya tjejen, etc. är ju en heeeelt annan sak. Det som gör det hela ganska skrattretande är att många är säkert mer eller mindre slavar under modet.

Förlåt för det predikande tonen. Alla får tycka precis vad de vill, inklusive säljare och kunder. Detta inlägg får visa vad jag tycker i frågan.
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/10/19 :  10:52:49  Show Profile Send Empress a Private Message
KC:

Ja Ojsan över att jag inte skrev om världssvälten, kvinnohandeln, övrig människohandel. Problemen med internationellt adopterade eller huruvuda homosexuella skall få lov att adoptera internationellt eller inte när ensamst¨ående får det.

Men jag trodde i min enfald att jag var på ett hifi-forum.

Men du KC då kan man lika hjärna lägga ned diskutionerna med om hur man gör för att förbättra rumsaukustiken hemma med då det finns bostadslösa med. För det är ju lika sjukt det. Eller? Eller så kan man sluta diskuterar problemen om det är högtalare eller förstäkaren man skall byta ut i sitt system. Det är ju lika små om inte mindre än en sexistiskt och utsendesfixerad hififörsäljare.


Men jag säger som några rika affärsmän sa som bor i USA. Skall man skapa förändringar i Världen så får man börja hemma. Och se till att att det är bra där. DÅ har man lättare att sprida det. De har slagit sig samma för att skapa ett drägligt liv för de bostatdsläsa i sina RESPEKTIVE stater.


Du KC. Jag fick reda på att detta har variot uppe om hur man kan bli bemött av en hifihandlare. Skrev du likadant då? Om inte. Varför?

(Editat för denna fråga)


Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/10/19 11:06:11
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:10:27  Show Profile Send KC a Private Message
Empress, det är inte frågan om diskutionen hör hemma här eller inte, eller om man skall diskuttera det över huvud taget eller inte (självklart skall det göras). Det som stör mig är de hårda orden och den oförlåtande attityden mot HiFi-säljaren. Ord som "sjukt" och "vidrigt" är på tok för överdrivna och hårda för en förarglig företelse som den du beskriver. Antingen tyder på en alldeles för skyddad och isolerad världsuppfattning eller också på ett missbruk av språket (om en hifi-handlare som inte visar kunden full respekt är sjuk och vidrig vad är då en pedofil?). Att företelsen är, tyvärr, fullt normal gör ordvalen ännu mer absurd.
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:27:33  Show Profile Send Empress a Private Message
KC:

Ord finns det om pedofiler är fjärma ifrån så snäll som sjuk och vidrig. Psykopater kalla jag dem. Långt mycket mer tyngd bakom det ordet än sjuk och vidrigt. Sen finns det andra ord som är "tyngre" än sjuk och vidrigt. Abnormalt, morbid för att ta ett par. Morbid är väl det som beskriver pedofilen mest om dess handling.

Jag rubriker har man ju lärt sig. Jag personligen anser inte att det är fel att använda sjukt och vidrigt. Det är en sjuk vvärd vi lever i. Och den skulle behöva injeseras med något mot det.


Varför begränsa utvalet av ord? Bättre vore väl det att man uppmuntrade människor att lära sig mer ord så att de används och man får bättre beskrivningar av olika företeelser. Jag bara undrar. Vi behöver inte ett fattigare språk, utan vi behöver ett rikare språk på ord.

*Tycker Emp med sin dyslexi till trots*


Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/10/19 11:31:04
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:44:59  Show Profile Send KC a Private Message
Ja, nu skall vi inte bli allt för mycket OT, men en pedofil kan vara en psykopat eller inte. En psykopat är en anti-social person som inte har empati eller samvetskval, vilket en en pedofil inte nödvändigtvis saknar. Men skit detsamma, sjuka är de i varje fall
Ordinflation är ett ju ett helt annat problem. Själv anser jag att kalla en person eller dess beteende för sjukt och vidrigt är långt från "snällt". Men har man använt det tillräkligt länge för småsaker så är det klart att det inte räcker till för värre saker längre.

Glöm inte att jag kommenterade även ämnet som sådant. Inte bara gnällde på ordvalen
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:45:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Håller med KC till 110%, överdrivet är bara förnamnet.

Om tjejer blir sura för att handlare förutsätter att de kan lite teknik kan jag inte heller förstå då det verkligen förhåller sig så. Jag har läst civ.ing tillsammans med rätt många tjejer och har umgåtts som kompis på "fritiden" med flera av dem. Även om de presterar minst lika bra i tekniska kurser har de i regel inte de breda teknikintresset som killar har och dessa kvinnorna är ju ändå teknologer.

Skämta som handlaren gjorde med NN:s flickvän tycker jag inte var ett dugg farligt, jag syr inte, min flickvän syr, hon har redan gjort gardiner . Nej reaktionen är ett tecken på när feminismen tar sig helt fel uttryckssätt, detta är inte ett tecken på att man vill ha ett jämlikt samhälle utan är nått annat, helt skruvat enligt min uppfattning.

Jag har gått på semenarium med det främsta forskarna inom feminism/jämlikhet och det är bara att konstatera att vi har en bit kvar, MEN vi är olika och olika betyder inte att man ska ha mindre i lön, graverande skillnad. Jämställdhet behöver inte per automatik betyda likadana....tror nämligen kvinnor kommer att kunna betydligt mindre om teknik, i snitt, än män även i framtiden.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/10/19 11:48:02
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:15:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
Rydberg

Vi är helt överens

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:44:11  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Måste delvis försvara "trötta" handlare. Man får så otroligt många besökare som aldrig kommer handla i butiken om man har bättre grejor och folk som är lediga kan sitta i timmar. En sak som typiskt gällde många LTS-are. Alla grejor skulle demas så att dom efteråt kunde säga att deras hembygge för 1500:- klår allt. Man skall ju uppträda normalt och visa intresse för alla som kommer in, men ofta är det så att den som säger direkt vad dom söker som blir "uppgraderad" till möjlig kund. Om man säger "bara tittar" är det svårt att tas på helt allvar senare. Och alla butiker med dyra grejor på hyllan måste ju kolla så att man inte blir av med grejorna. Tjänstefel annars.
Efter ett tag så känner man ju igen folk och då får dom automatiskt ett visst "bekantskapsmottagande", därför kanske man har lite förutfattade positiva antagningar om när man kommer in i en butik där man inte är känd. Tyvärr blir man ju inte behandlad som i "sin egen" butik. Medans ens egen favorit butik kanske behandlar andra likadant i vissa olika olyckliga ögonblick.
Ingen är perfekt men bara ett besök hos en handlare kanske inte kan ge en rättvis bild. Däremot juste behandling skall ju alla ha oavsett hur man ser ut. Det trista är ju att vill man ha olika fabrikat på grejorna så måste man handla på många olika ställen.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:01:57  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Harry_up: Har du jobbat själv i burik? Sitter folk ofta och lyssnar planlöst i flera timmar i butiker? Själv är jag snarare så att jag vill ha något "syfte" för att gå in i en hifibutik, annars känns det som att jag bara uppehåller säljaren för andra kanske mer potentiella kunder. Kan tänka mig att det är en inte alldeles lätt avvägning för båda kunder och säljare hur länge man ska dema saker och jämföra prylar och så, om man inte är specifikt intresserad av en viss produkt. Är väl därför de flesta butiker har tidsbokning....

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:11:25  Show Profile Send Empress a Private Message
Sen så är det väldigt dumt att använda "teknik" begränsat med som om det skulle bar röra sig för områden som man kan kalla för "typiskt manliga". Ordet teknik är ett brett ord och skall inet begränsas på det sättet Som exempelvis Rydberg gjör. Det är till att skapa en hemablindhet som inte existeras. Teknik handlar inte uteslutande om elektronik, bilar, datorer osv.

Man går inte såna tunga utbildninbgar om man saknar intresse för det Rydberg. Men många tjejer som jag har prat med råkar ut för "lilla gumman" attityden med, när det vill prata om det. Som några av er har gjort med mig nu här inne. (INTE ALLA många har stötta mig) Sen så är det inte många varken men eller kvinnor som inte alltide är intresserad av att prata om sina intressen heller.

Sen så finns det en anledning till att det heter livsmedelsteknink än i dag har man lagt på sufflixen programet oxå. Kan du gissa varför Rydberg?


Alla råkar på den attityden. "Lilla gumman" och "lillla gubben" om man är en katt i bland hermelinerna. Så det är dåligt at försöka "släta över" problemet.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/10/19 13:40:18
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:48:16  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Sony:
Japp har jobbat till och från med hifi både i butik och hos leverantör i flera omgångar.
Jo, det finns massor med besökare och en del kunder. Man är långt ifrån sysslolös i en butik så man har helt enkelt inte tid med alla besökare tyvärr. Inköp, monteringar, leveranser, leverantörskontakter mm tar av butikstiden. Sedan om man har nått intresse för sitt jobb så måste man läsa massor och testa grejor själv. Man känner igen folk som bara kommer in för att värma sig och för att snacka av sig. Hur trevliga dom än är har man inte alltid tid. Man känner också igen andra butikers kunder efter ett tag som bara kommer in och lyssnar och sedan får ett bättre pris någon annanstans. Tyvärr har man inte tid att göra andra butiker jobb.
Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:55:32  Show Profile Send Aton a Private Message
Harry_up: Jag tror jag förstår hur man kan tänka när man har stått i butik ett tag. Man får en viss erfarenhet och kanske utvecklar en form av kundradar. Men med så grova generaliseringar i bedömningen av de som kommer in genom dörren måste man ju reta upp en hel del (missförstådda) besökare och därmed gå miste om många affärer. Jag skulle aldrig köpa en dyr lyxprodukt som fin hifi från en säljare som bryr sig mer om t ex uppackning av varor eller egen provlyssning än om mig som kund.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/19 :  14:23:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hmm, Empress, försöka att förstå vad jag menar istället, omöjligt att skriva heltäckande och när jag skriver teknik så menar jag det man brukar associera med det ordet. Jag försöker förstå vad du skriver även om det kan var svårt ibland (av naturliga skäl som inte du rår för), jag brukar dock lyckas och det viktigaste är ju att budskapet går fram, och att man inte hänger upp mig på enskilda ord.

Tjerna som jag var klasskamrat var naturligtvis mycket teknikintresserade men ofta inte lika allmänintresserad som männen, inget fel i det bara en skillnad som jag märkt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/19 :  14:29:38  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Aton:
Problemet är att du är inte kund innan du visar att du är det. Klart att man skall kommunicera med dom som kommer in i butiken.
Det gör man genom att säga hej.
Och du som kund borde kunna säga "jag är intresserad av att förbättra min anläggning. Jag har dessa grejor, vad är ditt råd att jag skall göra".
Då kommer du få hjälp var som helst.
Om du säger "bara tittar" eller inte säger nåt alls, då är det troligt att butikspersonalen måste lägga sin energi på att förbereda för en riktig kund.
Tror nog det är så att dom som står i butikerna är bara vanliga människor som blir misshandlade av hantverkare, bilmeckar, bankfolk osv som vi andra på andra ställen. Svårt att alltid ha en bra dag.
Men butiker som jobbar med folks hobbies blir mycket lidande av "snackare". Vem stöder man helst On-Off där dom aldrig har en bra dag då det inte finns nån att fråga, eller kanske en butik som gör sitt bästa men missar vid nåt besök. Butiker som upprepade ggr gör missar har jag inget till över för.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/10/19 :  15:08:22  Show Profile Send Empress a Private Message
Rydberg:
Du gjorde det igen *s*
Du missade poängen med teknik. Teknik handlar inte om prylar och den biten enbart. Och det ni killar lägger in i allmänt intresse teknik. Det var därför jag skrev att det finns en anledning till att man säger livsmedelsteknik än i dag. Det har inte direkt med att klivsmedelsindustrin bygger bilar, datrorer och elektronikprodukter av styckat kött. Eller att livsmedelstekniskaprogrammet utbildar kockar till att bygga datorer med hjälp av att steka kött i stekpannan.

Betänk att det är teknik även när man städar hemmet, eller när man sitter vid en symaskin och syr sina gardiner. (Teknik denna kvinnan inte hanterar).

Även om tjejrna kankse inte diskuterar det som du anser är teknink allmänintresse, men i stället diskuterar matlagnning så diskuterar det teknik med. Det krävs teknik att laga mat. Pasra att det talas i anna termologi.

Som jag skrev teknink är inte bara det som det man även klassar för klassiskt "manliga områden". *s*


quote:
Tjerna som jag var klasskamrat var naturligtvis mycket teknikintresserade men ofta inte lika allmänintresserad som männen, inget fel i det bara en skillnad som jag märkt.



Vad är det som säger att det saknar allmän intresse för, det du lägger in i allmän intresserad teknik. för att de inte pratar om det på samma sätt som exempelvis du

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/10/19 15:15:03
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/19 :  15:37:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ok, ersätt ordet teknik med teknologi så vet du vad jag menar Empress. Hur det står till med kunskapen inom teknologi hos män respektive kvinnor torde inte vara så svårt att ta reda på, jag hävdar alltså att kvinnor är mindre teknologi intresserade än män.

quote:
Teknologi är läran om tekniken (tekniklära). Teknologi betraktas oftast som en vetenskap (ingenjörsvetenskap), men ibland skiljer man dem åt.
Jag menar den senare delen.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/10/19 16:04:00
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/19 :  15:49:20  Show Profile Send henricsson a Private Message
Intressant diskussion.. OT är trevligt ibland.
Har också uppmärksammat Rydbergs point.. pluggar också teknologi m en del tjejer.

EDIT
Hur lyckas man med inte mindre än 4 stavfel i den lilla snutten?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/10/19 15:50:26
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/19 :  16:17:27  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Teknik framställts ofta på männens vilkår och presenteras hur männen upfattar teknik. Teknik kan inta många skepnader beroende på kultur och genus.

Forskning om genus och pedagogik visar att kvinnor tar till sig kunskap på ett annat sätt än män, särskilt inom de tekniska områdena.

Om man presenterar teknik på ett sätt som är genusnöjtralt, utifrån det vanliga sättet att se det, så får man en helt annan respons. Jag upplever många gånge att tekniken lever sitt eget liv utan att ha nyttan i fokus.
Att många uplever att kvinnor inte har något allmänintresse för teknik kan bero på att tekniken presenteras/ diskuteras på fel grunder. Både kvinnor och män uppfinner med utgångspunkt från den situation där de befinner sig. Det är alltså situationen inte uppfinnarförmågan som skiljer.

Kanske bidrar kvinnors annorlunda tekniska erfarenhet till att de söker lösningar, som någon med tradisionella tekniska kunskaper skulle tveka inför.

Rydberg:
quote:

Nej reaktionen är ett tecken på när feminismen tar sig helt fel uttryckssätt, detta är inte ett tecken på att man vill ha ett jämlikt samhälle utan är nått annat, helt skruvat enligt min uppfattning.


Vad är feminint? är det saker som vi gör eller tänker. Är det utseendet? Vad är mannligt och kvinnligt?
Feminismen, är för mig rätten att vara olika!
---------------------------------------------------

För de som inte är bekant med ordet Genus:
Skillnaden mellan kön och genus det tvistar de lärde om men jag skall göra ett försök.
Den allra lättaste förklaringen till vad som skiljer kön och genus åt är att med kön menas den biologiska kroppen och med genus menas det sociala könet, hur man agerar som kön, hur man upplever sig själv som manlig respektive kvinnlig (genusidentitet) och vilka sociala egenskaper man har (genusegenskaper). Genus kan användas av både essentialister (de som menar att vårt agerande som socialt kön bygger på biologin) och de som kallar sig konstruktivister (de som menar att vårt agerande som socialt kön är insocialiserat, något som formats av kontexten vi lever i).
Vissa forskare påstår att genus är inte någon verklig könsuppdelning, utan en kulturell tolkning av hur olika människor agerar kön. Medan andra påstår att kön ses som det biologiska, de två könens unika biologi.
Kroppen har delats upp i allt från kromosomer till hormoner, genetalier och hjärna. Om vi tar på oss konstruktivistens glasögon, så leder inte en viss biologi automatiskt till ett visst genus.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/10/19 16:46:11
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000