Author |
Topic |
dajo
Member
253 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:19:08
|
Det är ju bra om man ska kunna komma i vilket skick som helst och få exellent service varje gång... Men i praktiken är det inte så.
När jag jobbade på supporten på ett stort IT-företag så fick kunder i dyr kostym artigare service och mer engagemang från min sida än kunder i samma företag iklädda blåställ och företagets egen jacka med medarbetarens namn broderat (Svensk biltillverkare).
Ganksa dumt eftersom det oftast var killen i blåställ som hade mest problem och hade behövt mest hjälp från min sida.
Nu är detta inget medvetet utan något man kommer på att man gör helt omedvetet. |
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
Edited by - dajo on 2003/10/16 21:45:29 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:30:56
|
1st tips:
Utnyttja dessa butiker för provlyssning och köp där det finns billigare (EU, USA, apparat.se, bagangnat, etc), efter köp så skriv ett mejl (eller mellan fyra ögon om mod finns) där du berättar att du var nöjd med deras produkt men iom det dåliga bemötandet så stödjer jag hellre import/nät/begangnat.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:33:19
|
Det dajo säger är vidrigt.. men så funkar det i den ytliga värld vi befinner oss i.
EDIT Vad är skillnaden mellan 1st hifi-säljare & 1st bil-försäljare? |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/10/16 21:34:05 |
|
|
Skiier
Ej medlem längre
271 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:40:18
|
Henricsson: HiFi-säljaren säljer intressantare saker ;) |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:40:25
|
>Siffernisse
Du har nog missuppfattat mig. Får man dålig service i en butik så finns det inte en chans i helvetet att man får låna hem något. Eller ens lyssna på något.
Därför bryr jag mig om butiker med säljare som är bra. Man får nämligen chans att lyssna och låna hem.
Jag anser att en riktigt bra relation med sin hifi handlare är A och O när det gäller denna hobby som vi ju alla här har. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:55:39
|
Empress, måste erkänna att jag aldrig varit på Tonläget... Men bot och bättring, jag lovar att bege mig dit inom kort och kolla in butik, ljud och säljare....Han har garanterat inte en susning om vem jag är heller så det ska bli spännande!! |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 22:47:51
|
Skiier, säger vi ja.. men vilken bilhandlare är inte gladare att låna ut en Audi S8 till en "kostym-nisse" än en "linne-nisse"
Siffernisse, jag håller nog med du. Visst ger det ett fett + i kanten om säljaren råkar befinna sig på samma nivå som man själv gör men hur ofta händer det? Sålänge man får låna hem så spelar det väl inte så stor roll? Parallellen mellan trevlig o låna ut ser inte jag iaf.
Blir man polare m säljaren lär det medföra en viss märkesfixering? Man bör kunna en hel del för att avgöra om en försäljare är grym eller ej. Jag har blivit fintad några ggr.
Även om man är tekniskt intresserad o råkar ut för en likasinnad säljare så kan det gå snett..
Och tänk, kanske hade säljaren en dålig dag?
Jag har aldrig varit försäljare, men oj vad man vi förväntar oss mycket av dem.. inte nog med att dom måste vara "mer/mindre" duktiga, dessutom måste som ha en utomordentlig charm & personlighet samt säljarförmåga.. how does that mix in a healthy way?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 22:51:15
|
Empress,
jag förstår (kanske) hur du menar.. men med tanske på att 1/1000 (överdriver jag nu?) på HF.nu är tjejer så är det kanske inte så konstigt att säljaren tog förgivet att det var han som var kunden.. gjorde du klart för säljaren att det var du som var spekulant? |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/10/16 22:55:30 |
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 23:24:55
|
henricsson!
Fick faktiskt ta tag i det handgripligt (ryckte i armen) och sa till. Då först fattade han. Även om det var jag som ställde frågorna hela tiden. |
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 00:12:24
|
Ofan men dra inte alla över en kant menar kjag. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 00:31:16
|
Akhenaton: Håller med om att Malmsjö är en väldigt bra o trevlig affär som respekterar kunden. Det bästa bemötandet jag fått från nån affär i Skåne tycker jag. Har dock inte varit på Lyssna. Den där affären nära Caroli är inte kul alls och verkar mest tycka det är jobbigt med kunder speciellt om man är ung och inte går i kostym. Och Ljudprodukter är ju inte bättre direkt..... |
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 00:37:39
|
henricson!
Det gjorde jag inte heller. Jag skrev visserligen generellt set. Men jag skrev inge total gennerallisering. Jag skrev ju inte "alla". |
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
Edited by - Empress on 2003/10/17 01:17:42 |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 01:09:39
|
Han på tonläget var trevlig, men lite rolig. Han stod o drog ur repektive stack i klocksynken mellan transport o DAC o sa hör ni hur falskt instrumenten låter nu... Jag höll med för att vara snäll. Detta var för rätt många år sedan då man inte var lika övad, både vad gäller lyssning o hantera säljare. Vet ej om det var Anders dock. Sämsta bemötande har jag fått på Radiolagret, då jag som långhårig o skäggig kille, likt tidigare skrivare, nämnde något om djupbas o blev placerad i något slags hårdrocksfack o blev snabbutbildad i vad som var rätt o fel i hifi. Köpte inget kan jag säga.
Jag har i princip aldrig haft damsällskap i en hifibutik som vari ti närheten av att vara lika intresserad, men siste det hände så himlade säljaren med ögonen, nämnde något om att lägga tusentals kronor på gardiner och nickade menande på damen ifråga..
|
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 01:32:48
|
Matrix:
Det är anorlunda idag. Jag har varirt hos den handlar nu in några år. Även säljare utvecklas med på att dema produkter när det väl kommer dit. Men han har inga specar på sina produkter som han viftar med. *gott tycker Emp*
Jag fattade tycke för den butiken för att man inte blev sexistiskt bemött av några av deras försäljare föralldel och/eller sämmre bemött bara för att man hade kläder på sig som skulle ha slängts för tre år sedan (typ). Kostymnissen fick vackert vänta på sin tur. Och fick ingen särskild behandling för att han hade kostym.
Tyvärr dett mönster med kön och hur man är klädd för att få ett bemötande har inte utväcklats nåt nämvärt på många ställen. Det är en bakläxa isig. |
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
Edited by - Empress on 2003/10/17 01:35:15 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 01:47:55
|
Det är nog så "Empress" att eftersom hifiintresset bland kvinnor är så lågt, så tror inte säljarna att kvinnor kan något om hifi tyvärr, och då tror de att det gäller att sälja på färg och utseende. Självklart är det inte bra, men ändock naturligt, återigen tyvärr då det riskerar att göra det ännu mindre intressant för kvinnor att söka efter bra ljud. Onekligen har du en uppgift "Empress" att jaga lite respekt och skräck i nasarna. |
Bravo |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 04:48:41
|
Jo man har ju fått lite konstiga blickar efter sig, o kännt dem i ryggen när man strövat omkring i en butik. Kan vara att jag allt som oftast är klädd i trasiga jeans, kängor o skinnjacka o har långt hår o skägg. Det är jag, så det får de bara ta. Synd bara att det inte är accepterat i denna slips******nas värld.
Men så länge man får bra service så är jag nöjd, man kanske inte kommer i första hand som kundval av säljaren(trots väntande), men då brukar jag ta upp så mycket som möjligt av säljarens tid med frågor om allt som både är ointressant vetande om produkter o inte riktigt har med ämnet att göra. Med tanke på att man visar ett stort intresse o frågar om så mycket så står de oftast ut o hoppas på att de kan lura på en nåt i slutändan.
Den bästa service jag fått är på lefflers i norrköping,(är inte så berest när det gäller hifibutiker) vi hade nästan samma musiksmak o han satt med o lyssnade o det slutade med att vi pratade musik(metal o annat hårt) tills jag var tvungen att springa till en väntande, sur flickvän. Men hej! det gäller väl att prioritera
Edit: svårt med stavningen efter för mycket kaffe 04:44 på morgonen. |
Frozen Brains Tell No Tales |
Edited by - Lepra on 2003/10/17 04:53:17 |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 06:12:34
|
Håller med Empress att man oftast blir väldigt bra bemött på Tonläget. Synd bara att det dinns så få olika märken att lyssna på och att butiken är så liten. Mysigt kan det vara dock och att man blir bjuden på expresso varje gång man är där är inte fel .
Tycker att Ågrens är mycket bra också och jag har aldrig haft det jobbigt med Radiolagret även om jag vet att andra har haft det. Däremot är inte Anders på Hifistället och jag riktigt på samma våglängd men det är ju inte bara hans fel . Personkemi stämmer väl inte riktigt + att vi nog inte prioriterar samma saker inom hifi. Kuliga apparater har han i alla fall. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin
946 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 09:17:09
|
Visst "sifffernisse" om man är mkt insatt och vet vad man precis är ute efter kan man ju skita i vad det står för töntar i butiken men de flesta som ska köpa hifi är nog inte lika insnöade och kunniga som de flesta här på forumet. Får man dålig service när man ska handla ngt och s.a.s kommer med pengarna i handen....hur blir det då om du behöver hjälp när ngt inte funkar? |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 09:49:47
|
Empress, Min flickvän brukar ofta följa med på mässor och butiker. Hon brukar ofta hugga rätt ordentligt när det inte går rätt till. Det är ju tur det, i denna mansdominerande HIFI-värld.
Typ vi va in i nån butik och snackade om lite grejor, sedan kom vi in på akustik, och säljaren sa till tjejen: "Ja flickvännen kan ju sy lite tjockare gardiner och sätta upp", behöver jag säga att det tog hus i helvete, tjejen bad att få tala med chefen..
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
jon
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 10:26:51
|
Hej på er! Jag lägger mig också i och tycker att Tonläget och Ågrens är Göteborgs trevligaste affärer. De förtjänar att omnämnas |
Jon |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 10:33:40
|
Det är nog så att det inte blivit så mycket bättre, en lite episod som min morfar berätta. Han var chef på Philipssons i Gbg på 50:talet. Det kom in en man i slitna byxor,träskor. Morfar satt på sitt kontor, ingen av hans säljare lyfte ett ögonbryn för den här mannen som kom in. Så efter ett tag gick min morfar ner, pratde lite, sålde 2 nya Mercor till honom. Visade sig att det var en av våra svenska grevar som var på besök. Jag tror att säljarna fick det hett om öronen sen.
Så tyvärr så dömmer vi fortfarande hur någon ser ut eller vilket kön vi har.... |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
Edited by - HLindgren on 2003/10/17 10:36:56 |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 21:51:57
|
En kollega berättade en rolig grej angående bilförsäljare. Det var en kille i jeans o tshirt som var inne på Audi o fick precis 0 uppmärksamhet. Då gick han ner till grannbutiken o köpte 20 bilar till sitt företag. Den provisionen hade nog suttit fint...
Jag har stort förtroende för Anders på hifistället. När jag var där för att lyssna på ett par lite billigare högtalare sa han åt ett par killar som rest dit bara för att lyssan på amati homage att vänta lite så jag fick lyssna. |
|
|
Siffernisse
Member
276 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 22:46:34
|
"Visst "sifffernisse" om man är mkt insatt och vet vad man precis är ute efter kan man ju skita i vad det står för töntar i butiken men de flesta som ska köpa hifi är nog inte lika insnöade och kunniga som de flesta här på forumet. Får man dålig service när man ska handla ngt och s.a.s kommer med pengarna i handen....hur blir det då om du behöver hjälp när ngt inte funkar?"
-ja men jag tycker allt att man får göra lite reserch, innan man far till butiken. Jag provlyssnar alltid flera gånger, vid olika tillfällen och jämför, kanske lite tråkigt men det lönar sig i längden. En butik överlever aldrig om all personal är otrevlig, så om en speciell säljare är otrevlig så får man väll ta en annan. Annars får man väll säga till, alla kan ju ha en dålig dag. Eller man kan ju be någon som är mer insatt att följa med. Tex om jag skulle köpa tyg till gardiner som jag skulle sy, så skulle jag ta med någon tjej som är duktig på att sy till affären, eftersom jag inte är så bra på det.
mvh/ siffernisse |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 22:54:31
|
Siffernisse: om jag ska sy gardiner så tar jag med mig mig själv till butiken, eftersom här är det jag som hanterar nål och tråd bäst här hemma.
Kunde inte låta bli. eftersom det finns killar inkl mig själv som kan sy. |
www.selleri.de
|
Edited by - Hepcat on 2003/10/18 22:55:12 |
|
|
Siffernisse
Member
276 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 23:07:51
|
ja det har ju blivit så!! nu ska killar både meka i bilen och sy, medans tjejen kollar såpor på tv!
mvh/ siffernisse |
|
|
Topic |
|