HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lättdrivna högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2003/10/16 :  11:36:09  Show Profile Send Munge a Private Message
Har panelen några tips på bra, lättdrivna högtalare? Har följande prylar:
Marantz CD-63SE
Michell Syncro (RB300 + Linn K9)
Edison Triod
Heybrook HB1 (gamla 80-talsmodellen)
Jag inbillar mig att mina gamla HB1 inte riktigt håller måttet i dag. Å andra sidan har jag lyssnat på en del burkar (t ex Quad 12L) som jag inte alls uppfattade som särskilt mycket bättre. Funderar litet på JMlab. I pengar pratar vi ca 5-10’. Begagnat är absolut en möjlighet. Stativ eller golv är egalt för mig. Eller är det CD:n som är svaga länken?
”Lyssna vad som passar dig” säger ni väl nu, men jag orkar inte släpa hem tonvis med prylar för utvärdering. Tacksam för tips som jag kan ha på min short list.

Mvh
Munge

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/16 :  12:01:36  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej!

Kablar verkar vara mest intressant att prata om och högtalare knepigast att ge råd om. Ge upp högtalare som är erkänt tungrivna, vilket finns skrivet om här på forumet.

Jag har också en Edison Triod och den tänker jag behålla länge. Om jag förstår mig på de goda råden man får så är det två saker man behöver tänka på för att få högtalare som passar, de elektriska egenskaperna och hur tungdrivna de är. För rör är det inte bra om impedansen på högtalarna blir för låg vid vissa frekvenser och om förstärkaren inte ger så mycket effekt så behöver de vara lättdrivna. Däremot så ska man ta uppgivna specifikationer med en nypa salt. Jag kör Mosen lådor som Erik Anderson rekommenderar, tillsammans med en liten aktiv REL-sub. De passar inget vidare på pappret, men riktigt bra i praktiken.

Högtalare som bör fungera är AudioNote eller föregångaren Snell. Vissa av dem ska kunna ge bra ljud till rimliga pengar vid köp av begagnade, men de är kanske inte de allra minsta lådorna. De bästa AudoNote är dock riktigt dyra.

Det är tungt att släpa högtalare, jag har provat att ta med förstärkaren och prova på olika lådor. Den är inte heller lätt och smidig, men ändå rätt liten.

Lycka till!

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:14:04  Show Profile Send Aton a Private Message
JM Labs golvare är ofta lättdrivna, t ex mina Cobalt 816 - 91dB och lägsta impedansdip till ca 3 ohm. Ta med dig förstärkaren till någon återförsäljare och lyssna. Obs, ta med CD med "hårt" inspelade kvinnliga sångerskor och diskantrik musik. Då kan du se om det blir sibilansproblem och om du gillar den diskant som JM Lab ger, energirik och detaljerat men åt det vassa hållet i många kombinationer. Jag tror att en triodkopplad rörförstärkare generellt kan låta kanon med JM Lab. Bas och mellanregister skall du såklart också lyssna på
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:23:03  Show Profile Send Munge a Private Message
Vad är sibilansproblem?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:59:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Sibilans är ett röstproblem, som märks vid T- och S-ljud. S-ljud låter vid sibilans som ett vasst läspande ljud istället för som ett rent (mjukt) S. Känslan av att lyssna på sibilans är alltid otrevlig tycker jag. Uppstår hos vissa diskantelement (t ex JM labs metalldiskanter) i kombination med vissa förstärkare.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/16 :  14:03:54  Show Profile Send Aton a Private Message
En artist som garanterat exponerar ev sibilansproblem är Cajsa-Stina Åkerström. Hennes S är ett riktig sibilanstest. För test av allmän vasshet kontra mjukhet i det övre tonregistret tycker jag du skall lyssna på t ex stålsträngad gitarr, fiol (violin) eller nyckelharpa. Vad man gillar är en smaksak. Lyssna in dig på ett par instrumentljud hemma och jmf sedan i butik.
Go to Top of Page

geronimo
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/10/16 :  14:04:34  Show Profile Send geronimo a Private Message
Det finns bara en riktigt lämplig högtalare för din anläggning och det är Lowther Fidelio.Finns på Veteran Hifi och kostar,tyvärr, 15 papp.Passar suveränt till rör.Tycker,i alla fall jag!Lycka till med sökandet!

Geronimo
Go to Top of Page

geronimo
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/10/16 :  15:05:56  Show Profile Send geronimo a Private Message
Ang Lowther.Ett förtydligande.Har själv haft HB 1.Väldigt bra högtalare för att vara tvåvägare med allt vad delningsfilter innebär.
Var in och lyssnade på par Newton,kvartvågspipa med bredbandselement.Alltså inga delningsfilter.All energi går till högtalarens element,inte till att värma upp delningsfilter.Vilken öppenhet och livekänsla.Helt otroligt!Är efter 8 år fortfarande frälst på principen.Kommer aldrig att sälja högtalarna.

Geronimo

Edited by - geronimo on 2003/10/16 20:10:53
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:30:31  Show Profile Send HighLife a Private Message
En uppgradering som inte kostar skjortan är att byta ut K9 pickupen. Den har jag själv haft och den var grå och trist som en mulen höstdag. Ett byte till Clearaudio Alpha Aurum II blev ett rejält lyft. Musiken fick fart och fläkt och det blev kul att spela vinyl. Kostar 2.200 kr på Veteran HiFi.
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:10:25  Show Profile Send Munge a Private Message
Tack för tipsen! Är det någon som har erfarenhet av Lowther? De verkar minst sagt speciella.

/Munge
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:47:53  Show Profile Send HighLife a Private Message
Jag har provlyssnat som hastigast på Fidelio. Det som imponerade var transienter, dynamiken och närvaron. Det var grymt bra. Piano lät mycket bra. Sen också lät de mycket bra på en del skivor men klart konstigt på andra. Om jag minns rätt, det var ett tag sen, så blev komplex musik och en del akustiska instrument som tex violin inte så bra. Gles musik passade Fidelio bättre.
Go to Top of Page

geronimo
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:09:15  Show Profile Send geronimo a Private Message
Om man spelar komplex musik med bas köper man helt enkelt en snabb subba.Obs! Måste vara snabb för att kunna hänga med Lowther eller annan bredbandare.Fungerar otroligt bra!Ger en mycket stor och luftig ljudbild.Det är inte lätt att vara tung!
Livekänsla yeah man!!!

Geronimo

Edited by - geronimo on 2003/10/16 20:12:56
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:35:16  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag skulle vilja tipsa om musikaliska Audiovector...Där finns många modeller i olika prisklasser som bör passa din elektronik bra.

/M

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2003/10/17 :  00:30:42  Show Profile Send dmr a Private Message
Munge,

jag har levt lyckligt med mina Fidelio sedan 1994
Dessa burkar med rätt förstärkare rockar något otroligt
med reservation för den djupaste basen...
Att tänka på om du är spekulant:

>> Mycket kräsna vad gäller placering. Trivs bäst i eller i
närheten av hörn (förbättrar basstödet). Inte så kräsna på
rumsstorlek som man kan tro när man ser dem.

>> Kräver 200+ timmar inspelning för att ta udden av det något
betonade mellanregistret.

>> Trivs bäst i ett väl dämpat rum. Stora platta absorbenter i hörnen
där högtalarna står gör underverk.

>> Som geronimo nämnde är det en rent ut sagt skitsvår uppgift att
hitta en sub som hänger med. Jag har inte lyckats än...

>> Om du köper begagnat, se till att undvika element ur C serien.
Bäst i mina öron låter A serien med gamla hederliga alnico
magneter, men även EX och DX elementen låter mycket bra.

15000 är inget annat än ett fynd för dessa burkar.
Vill man spara en slant till så bygger man själv
Ett par Fidelio bestyckade med EX2 element kostar ca €5000 direkt
från Lowther...

Mvh. David
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/17 :  16:30:25  Show Profile Send manlix a Private Message
Jag kollar också efter ett par nya högtalare för 10-15 000:-. Har en Edison Triod och en Arcam CD82T. Lyssnar mest på heavy/death/black metal. Några förslag på högtalare till det?
Go to Top of Page

geronimo
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/10/18 :  16:16:37  Show Profile Send geronimo a Private Message
Till Manlix.Med tanke på din musiksmak så är det högalare med pa-ljud som
gäller tycker jag.Klipsch är min favorit på det området.Finns en modell för runt 10 papp.Grym dynamik och lättdrivna.Bl a Ljudmakaren i Stockholm eller Hifi-huseti Örebro säljer den.Annars lyssna på Lowther på Veteran Hifi.

Geronimo

Edited by - geronimo on 2003/10/19 16:12:53
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/18 :  23:52:28  Show Profile Send manlix a Private Message
geronimo,

Hmm, PA. Det känns inte riktigt rätt. Fast man skall ju inte döma något man inte hört. Skall kolla lite på Lowther och Klipsch. Hur låter dessa märken med annan musikstil?

Har ni några fler tips kanske? Audiovector. Kan det vara något?

Edited by - manlix on 2003/10/19 13:20:29
Go to Top of Page

geronimo
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/10/19 :  16:18:19  Show Profile Send geronimo a Private Message
Jag tycker dom låter bra på allt om man som jag gillar dynamik,närvaro och livekänsla.Ingen bomull i öronen med andra ord.Audiovector är ok men lite bomull.Låter snällt.Högtalare för en gentleman.Mig veterligt finns det ingen högtalare som uppfyller alla
parametrar.Man får kompromissa även här.

Geronimo

Edited by - geronimo on 2003/10/19 16:49:00
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:57:18  Show Profile Send manlix a Private Message
Får väl försöka provlyssna Audiovector och Klipsch någonstans och se vad öronen tycker.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000