HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förbättra akustiken i rummet med dessa ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  15:03:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Har man utseendemässiga krav i samband med akustiska krav så kan man överväga att använda dem. Jag har personligen inte sett några andra akustikregleringsmanicker som är snyggare än dessa. Om man dock har enbart akustiska krav så finns det andra absorbenter eller diffusorer som har väsentligt bättre akustiska egenskaper, i gengäld kanske de anses vara fulare. Likaså om man har en viss summa pengar och vill göra en akustikreglering så bra som möjligt, kanske man kan nå bättre resultat genom att titta på andra saker. Jag skulle gärna se ytterligare en Snowcrashprocukt som har högre absorption över ett större frekvensområde än de befintliga.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/16 :  15:37:47  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Knoppen, du som är insatt. Jag kommer att inreda vår (min och min flickväns, inte min och din Knoppen) nya lägenhet med vardagsrummet som lyssningsrum. Det har måtten 4,9 x 5,6 m och 2,6 m i takhöjd och är i betong/sten. Vet du var det finns lite information om hur man ska gå till väga enligt din filosofi (dead-end, live-end ? )?

/ Simon
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:13:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mycket bra mått på lyssningsrummet! Det har goda förutsättningar att bli bra.

När det gäller information om hur man ska göra att lyssningsrum, så avråder jag dig från att ta till dig information skriven på Internet, annan än rena forskningsrapporter. Köp en bok i ämnet istället. Raka kokboksböcker finns nog ej, ingen som jag har i alla fall. Du skulle kunna kika närmre på böcker ämnade för studiotekniker och liknande, t ex "Recording Studio Design" skriven av Philip Newell, den är jag själv lite sugen på. 50 pund kostar den att beställa från elsevier.com Finns även "Studio monitoring design" av samme författare.
Lite av "problemet" med att göra en kokboksbeskrivning är att man då skriver gör såhär och såhär, är att man missar VARFÖR man bör göra si eller så. För att ta till sig de akustisk litteratur bör man ha förståelse för fysik, och kunna läsa en del matamatik som är språket för att kunna ta till sig formlerna. Böcker skrivna för ljudtekniker är dock i allmänhet skrivna på ett för dem begripligt sätt (dvs nästan vemsomhelst kan begripa vad som står).

/Johan

P.S. Live end/Dead end-design av lyssningsrum är ingalunda "min" filosofi, men jag tycker det ger ett bra resultat för stereosystem. Om man ska göra rum för multikanalljud bör man gör lite annorlunda. D.S.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:41:08  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tack för infon!
Jag ska nog ta och köpa mig en bok och sätta tänderna i. Matematiken och fysiken blir nog inga större problem hoppas jag. Men jag tycker att det även borde behövas en hel del psychoakustisk kunskap för att inreda ett lyssningsrum?
F.ö. tänkte jag eventuellt bygga mig ett par pi60 för att höra vad de kan göra i detta rum, vad tror du spontant om det?

ps. Varför är de givna rumsmåtten lämpliga? Ge mig en försmak på det jag lära mig skall ds.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:17:01  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tack för tipsen, Knoppen. Den första boken, Recording Studio Design ser mycket användbar ut. Den andra handlar mest om högtalare och mixerbord. Nedan har jag saxat en beskrivning av boken som inleds med basics om ljud och decibel. Fast just nu håller jag mest på med hörlurar och då klarar man sig utan rumsakustik.

A comprehensive reference work that discusses the fundamentals of good studio acoustics and monitoring in an accessible manner, this title provides workable ways to improve the success rate of any studio, large or small.

Contents

General requirements and common errors; sound, decibels and hearing; sound isolation; room acoustics and means of control; designing neutral rooms; rooms with characteristic acoustics; variable acoustics; room combinations and operational considerations; the studio environment; limitations to design predictions; loudspeakers in rooms; flattening the room response; control rooms; the bhaviour of multiple loudspeakers in rooms; studio monitoring - the principal objectives; the non-environment control room; response disturbances due to mixing consoles and studio furniture; objective measurement and subjective evaulations; studio monitoring systems; surround sound and control rooms; human factors.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/10/17 :  11:52:35  Show Profile Send poppen a Private Message
Vad säger våra bättre hälfter som redan nu tycker att det är för dyrt
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000