HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nostalgi hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/11 :  10:53:07  Show Profile Send poman a Private Message
Dom kunde på sjuttio och åttiotalet med eller hur!
Såna som man drömmde om att få äga på den tiden när man fick upp intresset för hifi och kikade i hifibutkerna. men tyvärr blev det bara en dröm då.
http://www.retroaudio.ru/index.shtml

Edited by - poman on 2003/10/12 10:17:18

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:01:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Retroaudio är ett höjdarställe för oss som får glädjetårar då vi ser gamla fina grejer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:07:19  Show Profile Send poman a Private Message
Man får en och annan tår när man tittar där och tänker tillbaks
och njuter vilka hifipjäser det fanns då härligt!

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:42:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Förvisso, men samtidigt märker man att utvecklingen gått framåt.
Numera har man ett minimum av knappar och rattar.

Bravo
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/11 :  12:15:08  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Knapparna och rattarna har flyttat till Hembioprylarna!
Och till dels så har funktionerna flyttats till fjärrkontrollerna, det fans inte fjärrkontroller på den tiden.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/11 :  12:54:32  Show Profile Send poman a Private Message
Det är så sant Bravo precis också som Gemeni skriver så har
knapparna flyttas till hembioprylarna men då tyckte man det var häftigt
att ha mycket knappar och stora rattar skriver inte om på kvinnor nu grabbar.

Edited by - poman on 2003/10/11 12:55:48
Go to Top of Page

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2003/10/11 :  13:01:17  Show Profile Send il cattivo a Private Message
Coola prylar. De kostade säkert multum när det begavs sig. Vad är det lilla blå fönstret för något på den översta?

/Magnus
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/11 :  13:12:03  Show Profile Send poman a Private Message
Vet inte riktigt vad det är någon annan som vet

Så här står det om den.

Specifications: Retail Price 1595, First Year 1977, Last Year 1979, Wood Case WC-124 , Channels Two, Tube Design One (scope), Tube Count 1, Speaker Connections Two sets, Chassis Ground Binding Post, AC Switch ,Fusing Rear deck buss,Switched AC Outlets One, 100 watts, Unswitched AC Outlets One, 200 watts, Power Source Details Toroidal dual winding, , Width 19 1/4, Height 7, Depth 17 1/4, Weight 59.4, RMS Power Per Channel 250x2 at 8 ohms, 330x2 at 4 ohms, Damping Factor @ Load Impedance 60 at 20 Hz, Total Harmonic Distortion (THD) 0.05%, Power Bandwidth 20 hz to 20 khz Cooling Fan(s) , Output Impedance(s) 4 to 8 ohms.

Edited by - poman on 2003/10/11 13:13:16
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:43:49  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Vet ej riktigt men det ser ut att vara någon form av mini oscilloscop.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:55:13  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Vad jag kommer i håg så användes "oscilloscopet till att ställa in nivån på högtalarna i fyrkanalsupsättningen. Quadriofoni eller vad de kallade det på den tiden.
Edit: efter att ha tittat på nätet så verkar det vara någon fininställning för radiodelen (FM / AM)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2003/10/11 15:12:12
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/11 :  15:07:19  Show Profile Send EAR a Private Message
Helt rätt Gemini det är ett oscilloscop.Tror att det fanns tre eller fyra olika fyrkanalssystem på den tiden det begav sig därav ett som var äkta fyrkanal.Marantz gjorde fina grejor på den tiden

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/10/11 16:34:49
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2003/10/11 :  15:22:02  Show Profile Send EAR a Private Message
Ja så är det eftersom det var en tvåkanalsförstärkare

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/11 :  16:17:09  Show Profile Send matså a Private Message
Gör inte Marantz bra grejor nu förtiden också?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2003/10/11 :  16:40:26  Show Profile Send EAR a Private Message
Jodå visst gör de det men en gång i tiden var det ett prestigemärke.
Det var på den tiden när de var USA byggda.Sen blev de tillverkade i Japan och statusen för märket blev betydligt lägre

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/11 :  19:32:58  Show Profile Send poman a Private Message
Det är som du säger EAR Marantz var stort prestigemärke innan produktionen hamnade Japan så försvann lite av statusvärdet på dom.
Men som du säger matså gör dom mycket bra grejer än.
Pioneer hade en del snygga och rejäla förstärkare och receiverar.
Undrar hur denna Pioneer SA-9900 från 1975 hade stått sej mott dagens förstärkare, vad tror ni

Edited by - poman on 2003/10/11 19:35:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/11 :  19:49:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Står sig säkert mycket bra. Jag hade ett Harman & Kardon Citation slutsteg på 2x150W hemma för reparation för något år sedan. Det lät mycket, mycket bra. Var väl en värstingmodell på 70-talet. Kommer inte ihåg vilken Citation det var. Däremot var det tillhörande HK försteget inget att hurra för.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/10/11 :  19:56:06  Show Profile Send joakim a Private Message
Var precis hos farsgubben och hämtade en gammal Akai-reciever från 70-tall aa-1040. Skall snart koppla in den ;)
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:13:05  Show Profile Send EAR a Private Message
Min första riktiga förstärkare var en PIONEER 9200 tror jag den hette
Köpte den 1973 som sextonåring ny.Kommer ihåg att jag beställde den med utgångspunkt efter Hi-Fi handboken.Fick vänta på den i två månader nästan och den kostade 1200 kr mycket pengar då.Trägavlar och grejor.Den var faktiskt snygg som tusan1975 köpte jag mina första Carlssonhögtalare på dåvarande ROSEN`s i Malmö 1700 pix.
Poman den 9900 som du hade på bilden ville jag ha då men pengarna tröt

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:21:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För ett tag sedan kopplade jag in morsans Sansui förstärkare (kommer ni ihåg det märket?)och den lät förfärligt. Hårt, ljust och praktiskt taget utan bas. Har också prövat med min gamla Thor reciever (Thor blev sedan Tanberg vilket säger en del om åldern på denna) med rör och i klass A. Runt, lite murrigt men samtidigt trevligt lät den.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:43:49  Show Profile Send EAR a Private Message
Det stämmer bra micke.Kommer ihåg att jag var hemma hos en som hade Dynaco och det hördes mycket bättre än min Pioneer men det kunde man ju inte erkänna då.Jag hade ju högre effekt på pappret iaf.Sen att tog 20 år innan man började med rör är en annan sak

Edited by - EAR on 2003/10/12 00:13:10
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:49:43  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Retroaudio är kul, då fanns det ju lite kraft och kvalite i grejerna jämfört med dagens orkeslösa grejer som det bara piper i. Dom höll ju också jämfört med dagens skämt till förstärkare, t.ex Nad, det är ju bara en tidsfråga innan den brinner upp. Thule ja vad säger man, en sökning i forumet ger ju en liten vink, audio analogue har väl inget som funkar men dyrt ska de va, ett annat ex. är Dynamic Precision som förvisso låter bra men frågan är ju bara hur länge.
bla bla bla bla......
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:52:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag hade en Luxman L-81 från slutet på 70-talet fram till mitten av 90-talet. Köpte sen en Cambridge A3i, trodde det skulle vara bättre. STORT MISSTAG!! Sen dess har jag byggt alla grejor själv.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/12 :  00:00:32  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mina erfarenheter av det japanska var att det var i stort sett Luxman och Accuphase som presterade apparater som lät bra. Alla andra hakade på transistor svängen och motkopplade hårt eftersom man då kunde visa låga distorsionsvärden. Samtidigt kopierade man det man kunde av amerikansk hifi precis som dom tidigare kopierat engelsk hifi. Riktigt tunghifi från den tiden låter fortfarande bra och överträffar många av dagens grejor med råge. McIntosh, Marantz, HK, har 60-tals grejor som spelar skjortan av mycket nytt. Dock har bara McIntosh service på dom gamla grejorna, samt tagit upp en del i produktion igen.
Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/12 :  11:27:54  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
poman,

Jag tycker det är enormt kul med gammal hifi ... Jag håller helt klart med Bernt Jansson om att Retroaudio är ett höjdarställe för oss som får glädjetårar då vi ser gamla fina grejer 70-tals hifin är i mina ögon väldigt intressant eftersom hifi på den tiden kunde både se annorlunda ut och låta väldigt annorlunda mellan olika tillverkare

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:55:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tillägas bör kanske att många grejor från 80-talet inte lät bra alls, precis
som Harry Up säger. Då härjade hårda-motkopplingssjukan. Någon sa att motkoppling
är som salt till maten, för mycket eller för lite blir inget vidare.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2003/10/13 :  14:35:56  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Här är en annan kul sida med gamla hifirylar.

http://www.classic-audio.com/

//Kaka
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000