HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billig CD med DAC, eller dyr CD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/14 :  11:28:27  Show Profile Send mac a Private Message
Hur är det med detta? Är det bättre att köpa en dyr, bra CD-spelare, eller är det bättre att köpa en lite billigare CD-spelare och en extern bra DAC?

Om man kör på allternativet med extern DAC, vilka egenskaper ska man då prioritera hos den "billiga" CD-spelaren? Antar att en stabil transport är viktigast då. Exempel på billiga CD-spelare som ämnar sig att användas med extern DAC?

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/10/14 :  12:01:26  Show Profile Send Guru a Private Message
Med en "intergrerad" cd så slipper du ju problemet med kablar...

Sen vet jag inte hur svårt det är att kombinera rätt cd med rätt dac så man får ljudet man vill ha, men det kanske nån annan kan svara på...

mvh
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/14 :  12:43:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemet med billig CD-spelare som transport är att om det sitter en digitalutgång, så är den troligtvis inte av tillräcklig bra kvalitét för att duga. En dålig digitalutgång kan degradera ljudet avsevärt.
Visserligen kan en bra DAC rätta upp tidsfel m.m.till en viss del, men bra blir det aldrig.

Sedan kan man naturligtvis ha tur och hitta en bra transport för en billig peng, vilket gör det svårt att generalisera.

Men nu ska jag generalisera lite ändå:
DVD-spelare har i allmänhet bra digitalutgångar, men brukar lida av höga jitternivåer, CD-spelare har numera lågt jitter, men kanske tveksamma digitalutgångar. Vad blir bäst? Tja....
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/14 :  17:52:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
En bra cd-spelare och en bra transport och en bra dac tenderar båda att kosta stora pengar.
En bra dac gör nog sitt bästa om du redan har en bra transport.

Som vanligt dock är det ju aldrig fel att prova olika alternativ i tänkt prisklass och jämföra exempelvis en bra dac till sin gamla spelare mot en helt ny cd.

Bravo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/14 :  19:42:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag köpte en DAC med en relitivt billig Sony CD (3.000:- om jag kommer ihåg rätt)som drive. Trivdes ganska bra med denna tills jag fick tillfälle att byta till en VRDS drive och inget var sig likt igen. ALLT var förändrat till det bättre och skillnaden var påtaglikt stor.

Var skeptisk till de som säger att det finns ingen anledning att inte lägga pengar på en bra drive, det stämmer inte.
På samma gång är det väl så att den största kostnaden ligger i låda, kraftförsörjning och mekanik så rimligen borde en integrerad vara ett bättre alternativ än separata enheter.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/14 :  19:46:41  Show Profile Send Aton a Private Message
Integrerad måste vara mer prisvärd.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:16:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Samtidigt tenderar nog de bästa dacarna att vara externa i värsta fall t.o.m. med separat strömförsörjning.
I moderata prislägen kan jag tänka mig att en integrerad spelare kan vara likvärdig då separata nätdelar mm. kostar pengar om det skall dubblas.
I det fallet man skall köpa en ny cd eller enbart en ny dac får nog avgöras från fall till fall. Är transporten bra kan de vara en vinst, däremot är transportdelen risig kan jag inte se någon vinst med enbart en ny dac.

Bravo
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/10/14 :  23:14:22  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
om man köper separat så kan man ju alltid upgradera del för del liksom.
då kanske man verkligen hör att t.ex annan transport gör skillnad också.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:40:39  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag skulle kunna tänka mig att ta den senaste tri vista dacen, och köra med en "billig" transport, det testades i en tidning, med jäkligt bra resultat.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000