HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 läs inte detta under förutsättning....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

antons
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:37:42  Show Profile Send antons a Private Message
läs inte detta under förutsättning att du är less på folk som tyvärr inte vet och frågar om råd.

jag har spanat på ljudforum och ljudbutiker i snart två månader nu för intressets skull och nu vill jag köpa en egen ljudanläggning.

jag kommer att se mycket film och lyssna på all sorts musik (klassisk, blues you name it) med andra ord kommer grejerna att användas i stort sett hela tiden jag är hemma (om man är en 17 årig student med tekniskt intresse så blir det ganska mycket tid =)

jag är ganska säker på att jag köper yamahas 440 reciever för priset, erkändheten på lägre prisklasser och mångsidigheten.

källan är jag inte ens nära att lösa ännu men jag ser datorn som ett hyfsat alternativ med tanke på pris/prestanda. I regel kommer man undan med priset för media på detta sätt.

högtalarna kommer jag kunna spendera cirka 6kkr på i första svängen.
vad jag ännu inte löst är om jag vill köpa ett par dyra frontar eller ett ihopplock av bakisar, front osv för samma pris. Det förstnämnda innebär att jag måste komplettera med tiden.

frontarna som jag ser som alternativ är
B&W 309
Dali 6006
HECO mythos 500
mordaunt-short 906

plockpaket
det enda jag skulle vilja köpa för samma pengar är det som fyndborsen säljer med proson conquest högisarna

jaja jag hade tänkt mig försöka få synpunkt/råd och tankar.

väl mött/anton

------------------------------------------------

sitt kvar, gör ingenting, andas, gör ingenting....gör......ingenting

------------------------------------------------

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/10/11 :  15:24:16  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har själv ett par Dali 6006 som jag är väldigt nöjda med.
B&W 309 är dock en mycket bra högtalare till det priset också!
I mitt tycke passar Dali bäst till rockmusik, hårdrock och lite mer dansant pop musik.
Lyssnar man mer på blues, klassisk musik och lite lågmäld musik i allmänhet så kanske B&W funkar bättre. Men visst funkar just 309:orna väldigt bra till rockmusik också!

Båda är ett bra val enligt mig.

Vad jag kan säga om mina 6006:or är väl att ju mer kräm det är i förstärkaren.. desto bättre hör man högtalarnas förtjänster.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/10/11 :  15:26:39  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Glömde nämna att...

... du ska glömma Proson helt enligt mitt tycke!
Jag skulle istället fundera över de fyra andra du nämnde...

Men det är min åsikt!
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:37:42  Show Profile Send Sudden a Private Message
Kolla in Wharfdale Emerald
Ligger på 6500 tror jag, låter mkt bättre än mordaunt short iallfall.

/Sudden
Go to Top of Page

SuperS
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:13:03  Show Profile Send SuperS a Private Message
Jag kan varmt rekommendera både Wharfedale Emerald mkIV (om du kan utöka budgeten) och HECO Mythos 500 (om du vill komma billigt undan). Men tänk på att HECO-högtalarna är väldigt stora (ffa djupa) så det vill till att du har ett ganska stort rum med tanke på att porten sitter bak och de bör placeras en bit från väggen. Wharfedale låter ännu bättre (och kostar 2 kkr mer), och har porten fram. Dessutom har den äkta fanér (ek är assnyggt)! Jag tycker för övrigt att Wharfedale Emerald låter snäppet bättre än Dali 6006. En mer komplett ljudbild med okej detaljer och ffa bra bas. Lycka till!

Och satsa på stereo, ej hemmabio!!!




Edited by - SuperS on 2003/10/11 22:14:25
Go to Top of Page

antons
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:18:04  Show Profile Send antons a Private Message
oj! tackar för alla svar....väldigt inspirerande ord jag fått, förhoppningsvis är det ännu mer imorgon

jag måste kolla på wharfedale högisarna......
budgeten är somewhat flexibel så länge prestandan blir bättre

Edit: är det någon som äger ett par b&w 309:or?? fick bra mätresultat i näst senaste numret av en hifitidning.
vet någon billigaste svenska webbutik för wharfe högt.?

------------------------------------------------

sitt kvar, gör ingenting, andas, gör ingenting....gör......ingenting

------------------------------------------------

Edited by - antons on 2003/10/11 22:20:12
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:22:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som sagt undvik Prosonalternativet och pröva de andra fyra, jag vet att även Heco är omtyckt i alla fall i hemlandet Tyskland.
Ett par bra frontar ångrar man aldrig, de är nödvändiga i stereo men viktiga även i Hemmabio.

Bravo
Go to Top of Page

pLu
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:28:52  Show Profile Send pLu a Private Message
Spendera högtalarbudgeten på ett par bra frontar.
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:32:12  Show Profile Send daja a Private Message
Om du inte har tummen mitt i handen kan du ju alltid bygga eget. Blir alltid billigt!

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:34:12  Show Profile Send AKA a Private Message
Fin & tydlig rubrik för att vara ditt första inlägg...
Go to Top of Page

antons
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:37:30  Show Profile Send antons a Private Message
jag kollade in emerald högtalarna och de ser himla fina ut....
tror redan jag kan uteslute dali6006 och ms 906, nu står kampen mellan b&w 309, heco mythos 500 och wharfedales emerald...
Det var ingen som ägde ett par 309 och kunde slänga in en kommentar?? skulle vara bra att veta om de är så bra som det ryktas

------------------------------------------------

sitt kvar, gör ingenting, andas, gör ingenting....gör......ingenting

------------------------------------------------
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/10/12 :  00:03:14  Show Profile Send FBK a Private Message
antons! Om du bor i Stockholm, så rekomenderar jag ett besök på Ljudmakarn. De har Tannoy sensys1 och 2. Har lyssnat på stativaren och den är verkligen otroligt bra för pengarna,4500kr.Tycker att den låter bättre än Dynaudios 42a, båda har liknande ljudkaraktärer dvs, lite på den mörka sidan av neutralt. Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/12 :  01:52:01  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ett annat alternativ som definitivt är värt att kolla upp är JmLab Chorus 714. Golvstående som kostar ca 5200:-. Funkade mycket bra till klassiskt och gles popmusik när jag hörde dom, men tyvärr hann vi inte med fler skivor så jag vet inte hur dom låter på dunka-dunka eller rock.
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/12 :  07:44:36  Show Profile Send Ipsen a Private Message
antons: Är du verkligen säker på att du skall köpa Yamaha 440? Om du ändå inte hade tänkt dig att använda de fem kanalerna så kan du tjäna mycket ljudmässigt om du väljer en renodlad 2-kanalsförstärkare. Ett tips är att kolla på begagnatmarknaden, där får man mycket för lite.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

antons
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/10/12 :  07:48:32  Show Profile Send antons a Private Message
nej jag är inte säker på någonting men eftersom jag ska se mycket film så är det trevligt med surround nog för att stereo ger en mer klassig känsla. Båda har definitivt sina fördelar men om man satsar på surround så får man lite av stereo men inte tvärtom sen så tycker jag att stereogrejer är som en enda stor dimma. Priset kan variera från inget till vadsomhelst och sen finns det en hel uppsjö med produkter. Man vet som inte var man ska ta vägen. Troligtvis kommer jag köra på stereo när jag blir less på flerkanals ljud men till en början så ser jag det inte som det bättre alternativet.

------------------------------------------------

sitt kvar, gör ingenting, andas, gör ingenting....gör......ingenting

------------------------------------------------
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/12 :  07:53:16  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Oj, trodde det bara var jag som steg upp osunt tidigt på söndagsmornarna.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/12 :  08:01:03  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Ögnade precis igenom What Hi-Fi.
Där testade dom olika receivers precis i den prisklassen som din Yamaha (som för övrigt var med).
Den testen vanns av Pioneer VSX-D812, som ligger på ungefär samma pengar. Strax under 5000:- enligt Pricerunner.
Kan vara något att kolla på, fram för allt har den preout på alla kanaler, så att du kan kompletera med slutsteg eller separat 2-kanalsanläggning. Yamahan hade visst bara preout för subkanalen.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/12 :  11:03:40  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tycker att du skall hålla fast vid din idé mer flerkanal och bra frontar till att börja med. Försök hitta högtalare som kan biampas så att du kan nyttja steget bättre.

Själv är jag såld på högtalare med "släpp" och där brukar stativare vara överlägsna golvare och blir det ändå hembio vad det lider så är mitt tips att du satsar på ett par grymma stativare (dessutom blir nog dina föräldrar jätteglada) och kompletterar med en sub när du får lust och råd.

Glöm inte bort begagnatmarknaden.
Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/10/15 :  09:25:36  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Lägger inga värderingar på dom andra högtalarna. Dock har jag ett par Heco Argon 70, nyare modell än Mythos och med dubbla 6,5" basar som ger ett bra stöd väldigt långt ner. För mig har dom fungerat kanonbra och jag är helnöjd med dom. Dock är dom relativt stora (ca 120*25*40)om du tex jämför med Wharfdale. Kan vara värda att lyssna på.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:53:48  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Japp, kör på Heco, dom kommer äga dig! Iaf om man ser till de andra högtalarna du har i din lista (min åsikt, inget tekniskt bevisat).

Kolla in den här testen av Perra på hembioforumet: http://www.minhembio.com/test.asp?tid=80

Mythosen är ca 10 cm kortare än Argonen, och ger trots en till antalet mindre bashögtalare fett med bas, det kan jag garantera. Inte bara att det är bas, den är väldigt ren & rapp med.

Skall du köpa Mythos så råder jag dig att göra det på www.hembiobutiken.com Om du väljer Argon, köp på Telemekano (Expert). Telemekano har tokbra priser på Argon.

-Vecc
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000