HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Budget "HiFi"-system
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2002/08/30 :  03:24:15  Show Profile Send Ix a Private Message
NY IDÉ! Inga högtalare. NYTT INLÄGG SIST I TRÅDEN!



Hej.
Blev jätteglad att jag hittade ett svenskt HiFi-forum. Brukar finnas dåligt om svenska nischdiskussioner. Nåväl, hoppas ni tar emot en okunnig sate väl! =)

Tänkte, som titeln antyder, plocka ihop ett (enligt era mått mätt) jättebilligt "HiFi"-system. Eftersom min enda tidigare erfarenhet till största delen består av mitt Philips minisystem, så har jag läst en hel del tester (främst hur HiFi Choice och What HiFi).

Detta är resultatet av några dagars läsande, räknande och klurande:
  • CD-spelare: Sony CDP-XE570 [~1700 kr)
  • Förstärkare: Sony TA-FE570 (~2200 kr)
  • Eventuell tuner: Sony ST-SE370 (~1500 kr)
  • Högtalare: B&W DM303 (~2800 kr)

SUMMA: ~8200 kr + kablar. (~6700 kr ex. tuner)

Samtliga produkter i listan har, med mycket goda resultat (för prisklassen), rekommenderats av ovan nämnda HiFi-testare.

Mina frågor är:
1. Verkar systemet bra för en budgetlyssnare?
2. Borde någon komponent bytas ut? (Isf. mot en i samma prisklass)
3. Förstärkaren är på 2x110W. Passar det bra till högtalarna?
4. Blir det ett lyft från min gamla Philips mini-combo?
5. Vilka kablar köper jag till detta systemet?
6. Övriga kommentarer?

Hoppas på massor av hjälp och räknar med att få utstå en del glåpord från HiFi-puritaner.
Tack på förhand!
//Ix

Edited by - Ix on 2002/08/31 18:12:2

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/30 :  03:49:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Ix!

Välkommen!
( Inga glåpord!, om- så bussar jag A på den oartige).


Hej Ix!

Mitt namn är A,

#1 Ingen specifik koll men Sony gör prisvärda o bra produkter i detta pris-segment.

#2 Tunern borde bytas ut och dessa pengar läggs sedan på övriga komponenter där
högtalare o stärkare blir avsevärt bättre om de köps begagnade, cd´s kan gå sönder
så köp hellre en ny sådan( med förlängd garanti, ed).

#3 Det lär räcka, dock är det skillnad på Watt o Watt, men de kan
andra betydligt bättre än A.

#4 Det hoppas A.

#5 Här kommer det bli en maaaassa svar men, lyssna( läs, ed) nu på A,- om vi nu utgår
ifrån att kablar gör stor skillnad( ej självklart ;), så bör man ändå inte spendera
ngn större del av sin hifibudget på dem, då de inte ger ngn förbättring förrän
långt bättre( dyrare, ed) prylar innehas. Biltema har, ur alla aspekter,- väl så
bra kablar till mkt rimlig( billig, ed) penning, köp dessa( så slipper du ångra dig senare ;).

#12 Lycka til!!,- ge 1st lägesrapport senare, därifrån så hjälper vi dig även vidare när
audiomani´n( att uppgradera ;) blir olidlig.


Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/30 03:53:0
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/30 :  08:27:55  Show Profile Send dax a Private Message
Jag skulle nog satsa på begagnat hela vägen, men främst högtalare borde du hitta en hel drös av i den prisklassen. Att det blir bättre än ditt gamla minisystem är nog tämligen säkert.

Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/08/30 :  08:46:18  Show Profile Send CDP a Private Message
Om du gillar tanken på en ny, skinande anläggning som kan skötas med en fjärrkontroll, så är detta anläggnigen för dig.

Vill du finna det eviga kapet och "get down and get busy", handla enbart begagnat. Det är skoj, det är billigt (var och ens uppfattning om vad som är billigt) och det finns många kap längs vägen.

Lycka till!

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/30 :  08:56:45  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message


1. Verkar systemet bra för en budgetlyssnare?
IOFS
2. Borde någon komponent bytas ut? (Isf. mot en i samma prisklass)
SE NEDAN
3. Förstärkaren är på 2x110W. Passar det bra till högtalarna?
DET BLIR NOG BRA
4. Blir det ett lyft från min gamla Philips mini-combo?
SKOJAR DU ??????!!!!!!!!!!!
5. Vilka kablar köper jag till detta systemet?
KÖP BILLIGR & BRA, SUPRA DUGER GOTT
6. Övriga kommentarer?
OM JAG VAR DU, SKULLE JAG TA BUDGETEN OCH HANDLA BEGAGNAT.
LÄGGA ALLA PENGAR PÅ STÄRKARE, CD OCH HÖGTALARE (+KABLAR).
ATT KÖPA BEGAGNAT KAN VARA SVÅRT, BE NÅGON (OSS?) HJÄLPA DIG OM DU KÄNNER DIG OSÄKER.

LYCKA TILL!


//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2002/08/30 :  12:37:32  Show Profile Send Ix a Private Message
Oj! Vilket trevligt gäng ni verkar vara... Här känner man sig onekligen välkommen. Tack!
I ett försök till mindre oordning försöker jag nu svara på och vidareutveckla vissa frågeställningar.

Ang. Sony
Att valet föll på ett sådant "vanligt" märke berodde på flera orsaker. Jag började givetvis med att spana på NAD, Denon, Marantz och dylika, men fann snabbt att (enligt tester, märk väl) så kan man inte alltid förutsätta att "fint märke" implicerar "bra ljud". Måhända i de högre prisklasserna, men i segmentet jag rör mig tycks det som att Sony, citat A:"Gör prisvärda och bra produkter". Förhållandet ändras givetvis när begagnatprylarna äntrar ringen, men låt oss inte gå händelserna i förväg.

Ang. begagnatprylar
Ett allmänt konsensus är uppenbarligen att begagnat ger mer. Tycks synnerligen sannolikt, men som StefanZ så sant säger: "det kan vara svårt". För mig känns HiFi-djungeln snårig nog som den är utan att massa lömska förorts-kids försöker lura på mig undermåliga komponenter. I andra fall, t.ex. när jag köper musikprylar (läs: prylar för musicerande), gillar jag begagnat för då vet jag vad jag (och de) pratar om. Måste även erkänna att både 2 års garanti och en fjärrkontroll känns tilltalande. Om ni har några konkreta tips på märken och modeller som brukar säljas för ca. 2000 kr begagnat och ger märkbart bättre ljud är jag dock inte oäven att böja mig för er outgrundliga visdom!

Ang. kablage
Biltema säger ni? Billigt säger ni? Underbart! Nu har ni hittat Ix lyckoknapp. Går Clas Ohlsons OFC-kabel lika bra? (Bor bredvid en Classe butik, men en bit från Biltema.) Och vilken dimension på kabel bör jag välja? Gissar att kvalitet sägs öka med tjockleken men 2x6mm2 verkar ju nästan löjligt. Och bör man gå på trippel(!)skärmad RCA-kabel? Att även kablar ska finnas i så många varianter...

Ang. högtalare
Måste specificerat ohm-tal på förstärkaren matchas mot högtalarnas?
Vad innebär ohm-talet egentligen? (Låg resistans -> bättre ljud?)
Så ni anser att B&W-högtalarna är mindre bra? Bör jag satsa på golvhögtalare istället? (Mitt problem är att det verkar bli ett stort hopp i prisklass då...) Är inte intresserad av otroligt djup och tung bas bara för sakens skull. Hellre precis och "snärtig" om nu det är rätt uttryck.

Så...
Nu ska jag inte överösa er med fler frågor på en gång!
Ursäkta mig för ett stundom krystat språkbruk.
Efter att ha läst A:s inlägg föll inspirationen på.
Tack för all hjälp!
Den är ovärdelig.
//I
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/30 :  14:29:02  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:

Oj! Vilket trevligt gäng ni verkar vara... Här känner man sig onekligen välkommen. Tack!
I ett försök till mindre oordning försöker jag nu svara på och vidareutveckla vissa frågeställningar.

MED SMICKER KOMMER MAN LÅNGT

Ang. Sony

I NYA HIFI&MUSIK (SOM MAN IOFS INTE SKA LITA PÅ) FINNS EN TEST AV BILLIGA FÖRSTÄRKARE, LÄS DEN. NAD FÅR FINA REK (JAG HAR INTE HÖRT DEN MODELLEN SJÄLV, MEN NAD BRUKAR GÖRA PRISVÄRDA PRODUKTER) LYSSNA PÅ DEN OM DU HAR MÖJLIGHET. (IOFS ÄR DET INGET FEL PÅ SONY)

Ang. begagnatprylar

DU HAR RÄTT. UTOM DET DÄR MED FÖRORTSKIDSEN, DU KAN JU HANDLA MED OSS GAMLA UVAR ISTÄLLET

Ang. kablage

ÅTER IGEN, SUPRA - KLART BÄTTRE ÄN C.O. OCH BILTEMA IMHO.

Ang. högtalare

DE FLESTA HÖGTALARE ÄR SPECADE MELLAN 4 - 8 OHM, DET KLARAR ALLA FÖRSTÄRKARE. B&W ÄR OK, MEN LYSSNA FÖRST HELST HEMMA.

Så...

//Ix



//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/08/30 :  15:42:00  Show Profile Send Jonas N a Private Message
quote:

Oj! Vilket trevligt gäng ni verkar vara... Här känner man sig onekligen välkommen. Tack!
I ett försök till mindre oordning försöker jag nu svara på och vidareutveckla vissa frågeställningar.


Jo vi försöker.

quote:
Ang. Sony
Att valet föll på ett sådant "vanligt" märke berodde på flera orsaker. Jag började givetvis med att spana på NAD, Denon, Marantz och dylika, men fann snabbt att (enligt tester, märk väl) så kan man inte alltid förutsätta att "fint märke" implicerar "bra ljud". Måhända i de högre prisklasserna, men i segmentet jag rör mig tycks det som att Sony, citat A:"Gör prisvärda och bra produkter". Förhållandet ändras givetvis när begagnatprylarna äntrar ringen, men låt oss inte gå händelserna i förväg.


Sony finns ju på de flesta ställen och förpackas förhållandevis snyggt även i lågprissegmentet. Jag har dock utvecklat allergi mot gultfärgad plast. Men ett dyrt utseende är inte alltid synonymt med bra ljud. Kolla in/lyssna på apfula, ursäkta uttrycket, Cambrige Audio. Där har man inte drällt några kulor på ett fräckt utseende, man betalar istället för innehållet. Och det är ju också fräckt!

quote:
Ang. begagnatprylar
Ett allmänt konsensus är uppenbarligen att begagnat ger mer. Tycks synnerligen sannolikt, men som StefanZ så sant säger: "det kan vara svårt". För mig känns HiFi-djungeln snårig nog som den är utan att massa lömska förorts-kids försöker lura på mig undermåliga komponenter. I andra fall, t.ex. när jag köper musikprylar (läs: prylar för musicerande), gillar jag begagnat för då vet jag vad jag (och de) pratar om. Måste även erkänna att både 2 års garanti och en fjärrkontroll känns tilltalande. Om ni har några konkreta tips på märken och modeller som brukar säljas för ca. 2000 kr begagnat och ger märkbart bättre ljud är jag dock inte oäven att böja mig för er outgrundliga visdom!


Det är en skön känsla att packa upp splirrans nya grejer. Men den känslan varar ju inte längre än till att första dammkornet lagt sig till rätta på ett oåtkommligt ställe. Nytt är enkelt och snabbt, begagnat är svårt och tidskrävande. Fynd gör man sällan, vare sig nytt eller begagnat. Man kan, för stunden, tro att man gjort ett fynd, men det visar sig ofta att så inte är fallet. I detta prissegment hittar man ofta otroligt nedgången och gammalt skräp, så det gäller att se upp.

Men det finns också några säkra kort. Arcams CD-spelare Alpha 7 är ett känt sådant kort för 2000-3000 pix. NADs små förstärkare är heller inte att förakta, de är ofta neutrala och har karftresurser så det räcker. Modell C340 för 2000 pix kanske kan vara något. Vad gäller högtalare så kan jag inte nog så mycket rekommendera Dynaudios små rackare, Audience 42 eller de äldre 40. Från kanske 2500 pix får du en otroligt trevlig allroundhögtalare som inte skäms för sig. Men ställ dem absolut inte i bokhyllan! Hyffsade stativ borde gå att fixa för runt 500-lappen. Lite konkreta begagnattips. Kolla in Hifimagasinets annonsforum!


quote:
Ang. kablage
Biltema säger ni? Billigt säger ni? Underbart! Nu har ni hittat Ix lyckoknapp. Går Clas Ohlsons OFC-kabel lika bra? (Bor bredvid en Classe butik, men en bit från Biltema.) Och vilken dimension på kabel bör jag välja? Gissar att kvalitet sägs öka med tjockleken men 2x6mm2 verkar ju nästan löjligt. Och bör man gå på trippel(!)skärmad RCA-kabel? Att även kablar ska finnas i så många varianter...


Att snöra ihop anläggningen kan ju tyckas vara en bagatell. Det är det också! På denna nivå d.v.s.. Mer än tusenlappen på ett par singnalkablar och högtalarkablar är bortkastade pengar. Clas Ohlsons 6 kvadrat är väl mer tänkt som bilstereokablage. Kvalitet ökar med tjocklek? Nej, glöm det! Följ strmbrgs filosofi här. Snygga kablar för snyggt ljud! Bara du tar dig över nivån lakridsremmar så är du nog i hamn.

quote:
Ang. högtalare
Måste specificerat ohm-tal på förstärkaren matchas mot högtalarnas?
Vad innebär ohm-talet egentligen? (Låg resistans -> bättre ljud?)
Så ni anser att B&W-högtalarna är mindre bra? Bör jag satsa på golvhögtalare istället? (Mitt problem är att det verkar bli ett stort hopp i prisklass då...) Är inte intresserad av otroligt djup och tung bas bara för sakens skull. Hellre precis och "snärtig" om nu det är rätt uttryck.


Förstärkare kan ha angivet på baksidan en rekommenderad nominell impedans (ohm-tal) för olika högtalaranslutningar. Ett par för 8 Ohm och ett annat par för 4 Ohm exempelvis. Det kan ju vara bra att följa de anvisningarna. Men har förstärkaren bara ett par högtalarterminaler med ett angivet Ohm-tal så är det inget du behöver bry dig om. Det är inget förstärkaren normalt tar skada av. Det som skiljer är att ljudnivån blir olika vid varierande högtalarbelastning (ohm-tal).

Låg resistans, eller impedans, är icke synonymt med bättre ljud. Ofta tvärt om faktiskt. Låga impedanser ställer högre krav på förstärkaren då dessa är svårare att driva. En impedans nära noll Ohm är ju så gott som en kortslutning. Inte trevligt! Köper du en klen förstärkare så gör du den en tjänst genom att välja en högtalare med en nominell impedans på över 4 Ohm.

Men det är inte så enkelt som att en hög impedans per automatik innebär en lättare last. Viktigt är också att impedansen har ett någorlunda kontrollerat beteende och att stömmen och spänningens faser inte gör för stora vändningar genom det frekvensområdet som högtalaren spelar i. Men detta är något som man normalt inte behöver bry sig om i det prissegment som du rör dig i. Dynaudio Audience 42 som jag tipsade om ovan är lättdrivna.

Har du ett litet rum så är stativhögtalare att föredra. Notera dock att en stativare kräver ett stativ för att låta bra. Ett stativ kan ibland utjämna prisskillnaden mellan en staivhögtalare och en golvdito. En liten golvhögtalare kan fungera lika bra som en stativare. Nu blir jag tjatig. En Audience 42 från Dynaudio "packs a lot of punch" för sin storlek!


quote:
Så...
Nu ska jag inte överösa er med fler frågor på en gång!
Ursäkta mig för ett stundom krystat språkbruk.
Efter att ha läst A:s inlägg föll inspirationen på.
Tack för all hjälp!
Den är ovärdelig.
//Ix



Krystat språkbruk? Nej, det är bara kul att nivån på språket hålls på en hög nivå. Hoppas det smittar!

Lycka till med anläggningen!

MVH
Jonas


PS: Om jag upprepar andras svar så beror det på att jag påbörjade svaret innan lunch och fortsatte nu efteråt.


Editerade färgvalet på texten. Pink var inte så lyckat så jag ändrade till purple


Edited by - Jonas N on 2002/08/30 15:45:2
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/08/30 :  15:47:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag skulle nog byta ut förstärkaren mot nya NAD C300...

Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2002/08/30 :  16:31:43  Show Profile Send kung a Private Message
Ix som i "pojke som inte tillfredsställande kan förklara vad en Hrung är, eller varför den valde att kollapsa på Betelgeuse 7"?

"Information is not knowledge,
Knowledge is not wisdom,
Wisdom is not truth,
Truth is not beauty,
Beauty is not love,
Love is not music
and Music is THE BEST"
-FZ
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/30 :  16:32:14  Show Profile Send yalpa a Private Message
nu ser alla chansen att påverka en stackars nybörjare så att han väljer rätt väg... jag tar åxå min chans nu

enda nackdelen med begagnat är att den kan gå sönder...och då är det bara cd-n, förstärkare och högtalare håller i princip hur länge som helst, 2-3år gammla prylar är inga problem att köpa!

jag har precis sålt en sony xa20es cd pga. att den hade oengagerande ljud, just nu kör jag min sony freestyle som faktisk rockar bättre. sony har oengagerande ljud rent allmänt, de är faktiskt värre än minianläggningar, det är min uppfattning. Sony mutar hifiblaskorna, därav de bra testresultaten. strunta i sony!



förstärkaren är given, en beggad harmankardon HK650 för 2500kr, den sopar mattan med allt du kan få för dessa pengar, oavsett märke...


då har du 2900kr kvar till cd-n...vad får man för dessa pengar då? en beggad arcam alpha 7se eller en rotel rcd951, båda bra spelare med spelglädje som gör at sony får skämmas!

signalkablar och högtalarkablar kan du köpa lite senare, det blir bara lite extra roligt att tweaka anläggningen under hösten...supra är bra och prisvärda grejjer, finns alltid att få tag på beggat! bara att invänta rätt tillfälle!

högtalare har jag ingen uppfattning om, men för 3000kr finns det en hel massa med roliga beggade allternativ, du får inte vara rädd att köpa beggat!

sen ett sista tips, räcker inte pengarna, låna, det är inte värt att kompromissa bara för att det fattas en femhundring, sånt ångrar man bittert efteråt!

Lycka till!


Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2002/08/30 :  16:44:36  Show Profile Send Ix a Private Message
Uj uj uj... Det här blev svårt. En veritabel skur av "beggat" öser ner över mig. Ska nog ta mig en rejäl funderare på det alternativet!

Jag är inte sen att tro på att Sony hotar tidningarna med indragna annonser och dylikt, men kan man verkligen gå så långt som att säga att de för den sakens skull rekommenderar dåliga produkter?? Då sjunker ju trovärdigheten till sist till den punkt att ingen köper tidningen och så var sagan slut... Men, vem vet...

Nu ska jag åka och provlyssna Sony-prylarna i alla fall!

>>>Kung: EXAKT! Skönt med nån som kan sin Bibel.

>>>ALLA:
Återigen stort tack för all hjälp!

//Ix

Edited by - Ix on 2002/08/30 16:48:3
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/08/30 :  18:51:58  Show Profile Send nin a Private Message
Uj uj uj... Det här blev svårt. En veritabel skur av "beggat" öser ner över mig. Ska nog ta mig en rejäl funderare på det alternativet!


Ja, men ett mer "säkert" tips kan vara att köpa allt som demo ex.
Du brukar få 15-20% rabatt och fortfarande ha garatin kvar. Något att tänka på.

Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2002/08/30 :  18:56:11  Show Profile Send kung a Private Message
Ix: haha, jepp :)

"Information is not knowledge,
Knowledge is not wisdom,
Wisdom is not truth,
Truth is not beauty,
Beauty is not love,
Love is not music
and Music is THE BEST"
-FZ
Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2002/08/30 :  21:24:31  Show Profile Send Ix a Private Message
Hej igen...
Väger mer och mer åt att det blir systemet som jag var inne på från början, exklusive tunern, eftersom jag helt enkelt insett att jag aldrig lyssnar på radio. Dock plus ett par Philips HP-890 hörlurar, för att jag lyssnade på dem idag och blev helt betagen.

Alltså:
  • Förstärkare: Sony TA-FE570 (2190 kr, NetOnNet)
  • CD-spelare: Sony CDP-XE570 (1690 kr, NetOnNet)
  • Högtalare: B&W DM303 (2790 kr, Hi-Fi klubben)
  • Hörlurar: Philips HP-890 (649 kr, NetOnNet)
  • Kablage: Biltemas bästa (ca 200 kr, Biltema!)
  • Högtalarstativ: Jutis (189 kr, IKEA)
  • SUMMA: ca 8000 kr


Jaa... 8000 är ju inte så himla blodigt för det, eller hur?
Och dessutom slipper jag jaga runt efter begagnat, vilket jag varken har tid, ork eller lust med.

Nu har ni tre alternativ:
1. Gnälla på val av kablar.
2. Gnälla på val av högtalarstativ.
3. Säga att det är ett synnerligen välkomponerat system, där varje enhet tycks skapt för de andra. Att prisvärdheten utklassar allt ni tidigare sett, för att inte tala om ljudkvaliteten som ni kommer drömma våta drömmar om!

På återseende,
Ix

Ps: Länk till Jutis (Super High-End högtalarstativ)
http://www.ikea.se/product_presentation/show.asp?productnumber=20024670&type=ART&id=2131,2079

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/30 :  22:01:22  Show Profile Send n/a a Private Message
"Love is not music
and Music is THE BEST,
and that Best is..... A"
-A

Ja ja, A zappar väl vidare med att enligt alternativ: 4., slå 1st spark( hovar, ed) för Dynaudio 40


-som går att få för 2500 beggad. Suverän h-talare, finns ingenting till
detta pris( 2.5k, ed) som kommer ens i närheten,- utklassar B&W DM303,


-men annars så är det 1st synnerligen välkomponerat system, där varje enhet tycks
som skapt för de övriga, att sen prisvärdheten utklassar allt som A tidigare sett(
eller hört, ed ;) och sedan, o sedan: ljudkvaliteten......... den drömmer A om, på natten.


Mh A
Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2002/08/30 :  23:32:32  Show Profile Send Ix a Private Message
Hmm...de där Dynaudio verkar ju onekligen poppis!
Sökte på Blocket.se och GulaSidorna efter ett par utan lycka...

Dock, i min jakt på sanning, ära och heder spatserade jag in på Reference Audios hemsida och hittade ett par Sony SS-X3 på realisation för 1995:- (förr 2700:-). Billigt är mums!
Skulle de göra mitt system rättvisa?

[EDIT]
Märkte just att det inte var så billigt. Hittade dem för 1495:- på ett annat ställe. Kanske inget bra i alla fall...
[/EDIT]

//Ix

Edited by - Ix on 2002/09/26 11:59:21
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/31 :  00:14:21  Show Profile Send yalpa a Private Message
folk här (jag då i fösta hand) skriver inte att sony inte är bra för att jävlas utan för att vi vet att om du lägger ner lite energi på att hitta bra beggade saker då kommer slutresultatet att bli så mycket bättre...

arcam alpha 7 (se) 2000 (2500)
HK650 2500
dynaudio audience 40 + eventuella stativ 3000

då ingår inga hörlurar men kanalseparation med dessa borde vara nästan hörlurslik, sen när du får råd fixar du ett par sennheiser HD600 beggade lurar för 1500kr...

tänk hur lång tid det tar att spara ihop 8000kr, då ska man inte bränna dem heller på en dag på nåt som ska hålla i kanske några år.

Jag hade garanterat köpt detta system för dessa pengar, eller kanske försökt fixa en beggad Linn classik utan radio för 6-7000kr då blir det riktigt jävla fett!!! Att jämföra den med sonyprylarna som du är inne på är skrattretande, det håller nog alla här inne med om...även de som hatar classiken

men detta är vad jag tycker, alla får göra som de vill...lycka till!

Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/08/31 :  00:29:21  Show Profile Send Jonas N a Private Message
I brist på alternativ väljer alternativ 2.
Maxvikt 4 kg! Dynaudio Audience väger 4,8 kg, damn it!

Sätt en krukväxt på vardera!

Killen är förlorad i Sony-träsket!

Edited by - Jonas N on 2002/08/31 00:30:0
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/31 :  08:20:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vid en hastig genomläsning så verkar Yalpas råd vara det jag skulle ge till en lillebror som förlorat sig i brochyrernas rike....

Det dyraste som finns är att köpa ett system obesett/lyssnat. Det låter med stor sannolikhet inte optimalt. Som att få 7 rätt på lotto första gången man tippar om det lät bra. Sedan skall det bytas och förloras pengar...

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/31 :  09:54:58  Show Profile Send celef a Private Message
Köp nytt! Utvecklingen går som sagt framåt, INTE bakåt!

H&M prisade NAD C300 så den kan du oxå testa.

______________________________________________________________

Urk! För mkt kaffe kan få magen...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/08/31 :  10:20:53  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Celef, utvecklingen går kanske framåt (oftast) men aldrig lika fort som värdeminskningen på begagnat!

Mitt paketförslag:

CD: Samsung DVD 611 (ca 1500-2500 ny)

Förstärkare: Rotel RA 930 AX (ca 1000:- beg. saknar dock fjärr.)

Högtalare: Paradigm Atom (ca 700:- beg.)

Kablar: Vilka som helst, bara de är billiga.

Stativ: Jag gillar ditt IKEA-förslag.

Köp bra skivor för resten av pengarna!
Med ett sådant här billigt system (som ändå garanterat spelar både skjortan och byxorna av dina Philips-grejer) har du alla möjligheter att uppgradera efterhand, utan att behöva ruinera dig. Dessutom är det ju faktiskt så att skivorna är det viktigaste i varje hifi-anläggning!

Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/08/31 :  11:48:45  Show Profile Send Jonas a Private Message
Jag får väl gnälla lite på stativen. Inte de mest stabila grejor jag sett... Jag har en polare med "micro"-paket som har dessa stativ och hans stackars högtalare har mer än en gång åkt i backen.

Sen håller jag med Sladd om att det lätt blir dyrt att köpa ett olyssnat/osett paket.
Ta väl vara på dina 8 lakan. Visst förstår jag om du vill börja poppa så fort som möjligt, men en eller två veckors botaniserande (va de nån som sa begagnat?) kommer du inte att ångra.

Håller även med dem som rekommenderar Dynaudio Audience grejor, väl värt en koll/lyssning.


MVH

Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2002/08/31 :  12:17:32  Show Profile Send Ix a Private Message
OKEJ, NI VINNER!

Sov på saken i natt och vaknade upp med en ny hjärna.
Klart jag ska köpa begagnat! Allt annat vore ju sanslöst dumt...
Ni vet vad ni pratar om, jag har ingen aning.

Jaha, då väntar nya uppdrag för er:
1. Var letar jag bäst efter begagnatprylar? (Bor i hufvudstaden)
2. Vad bör jag speciellt kontollera/titta på innan köp?
3. Andra tips och trix?

Just nu känns det här lite som ett nederlag, men jag har bestämt mig för att bita ihop och tugga gräs. En dag kommer jag förhoppningsvis lovprisa mitt kloka beslut!

//Ix

PS. Har i alla fall bestämt mig för att temporärt stilla mitt köpbehov genom att införskaffa ett par Philips HP-890. NEJ, jag vill INTE ha några beggade Sennheiser HD600!!! *trycker fingrarna i öronen*

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/31 :  12:25:24  Show Profile Send ekman a Private Message
läs rescensionen av hd600 på www.onhifi.com så kanske du ändrar dig =)

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/31 :  12:43:41  Show Profile Send yalpa a Private Message
jupp, håller med....HD600 är de enda lurarna du nånsin behöver köpa...speciellt du som bor i Sthlm, det finns alltid nån som säljer dem beggat...gå iväg å jämför den med philips sålänge...



Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000