HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skev ljudbild
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:24:23  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag upplever att ljudbilden är skev på vissa CD-skivor. Förvånansvärt många skivor har rösten fokuserad något (övervägande delen) åt vänster i ljudbilden. Konstigt! Jag funderar på om det kan vara min anläggning eller kanske rumsakustiken som gör att ljudbilden hamnar något åt vänster, men samtidigt är det många skivor där allt (framför allt röster) låter helt korrekt från mitten. Fenomenet uppträder vid alla ljudnivåer så förstärkaren är nog helt korrekt balanserad. Återstår då kanske att CD-spelarens utgångar är ojämt balanserade, men då borde det inte låta rätt ibland och ibland inte. Det kan variera på samma skiva.
Nån som har liknande erfarenheter??

eof
Min anläggning

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:33:14  Show Profile Send daja a Private Message
Har upptäckt exakt samma sak. Tror det kan ha att göra med att min vänstra högtalare står ganska långt in i ett hörn och blir på så vis mer förstärkt än den högra. Kan det stämma eller gäller det bara bastoner?

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:41:29  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag tycker ofta att röster är lite mer åt höger än vänster.
Hemma hos mig i alla fall..
/Mikaell.
Go to Top of Page

csh
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:49:03  Show Profile Send csh a Private Message
Upplever exakt samma fenomen som Poe. Funderar på att kontrolljämföra min förstärkare med någon annan för att vara säker på att det inte är min som felar. Har provat att skifta höger/vänster och tycker nog att ljudbilden drar åt det andra hållet. Dock inte lika mycket åt höger som det drar åt vänster när det är rätt kopplat. Skumt.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:55:51  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag har iofs lutande tak bredvid vänstra högtalaren. Vet inte om det kan påverka/förstärka ljudet från den kanalen.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/12 :  22:03:34  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag har haft dessa problem. I mitt fall var det sidoreflexer. Detta specifika problem försvann fullständigt då jag skaffade ett par bredbandsabsorbenter att placera vid första sidoreflexen på respektive sida. Innan det provade jag att flytta högtalarna, switcha höga och vänster kanal, vrida på balansen på förstärkaren, vinkla högtalarna olika, möblera om osv. Ingenting fungerade. Särskilt inte då problemen ÄNDRADE sig beroende på vilken ton sångaren tog! Typ i versen stod han/hon i mitten och i refrängen till vänster. Irriterande så jag höll på att få krupp.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/12 :  22:10:30  Show Profile Send Poe a Private Message
dekengren: var får man tag i såna och vad kostar de?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/12 :  22:20:22  Show Profile Send Manga X a Private Message
www.diffusor.com hittar du Svanå. En av säkert flera tillverkare av bl.a. bredbandsabsorbenter.

De tar 500 SEK per styck av de halvmåne formade Abcyllerna.
De fungerar bra!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/12 :  22:37:39  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det finns ett ganska enkelt sätt att testa om högtalarna får lika stark signal. Hitta en cd med en lång test-ton med inte allt för hög frekvens. Eller gör en själv med ljudredigeringsprogram och cd-brännare. Sen spelar man den hyfsat högt, och mäter med sin vanliga voltmeter vid högtalarterminalerna. Om förstärkare och cd funkar korrekt ska spänningen på de båda kanalerna ligga mycket nära varandra.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/12 :  22:58:44  Show Profile Send Poe a Private Message
Manga X: tack för länken.

Uniper: riskerar man inte att kortsluta grejjerna?? Och hur lika skall spänningen vara?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/12 :  23:31:29  Show Profile Send Uniper a Private Message
När jag testade blev resultatet nånting i stil med 0,730 V på den ena och 0,725 V på den andra. Det är ingen risk för att kortsluta om man inte är extremt klantig och lägger mätpinnarna tvärs över terminalerna. Men terminalerna brukar vara ganska stora så det är ingen fara.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/13 :  01:15:47  Show Profile Send Poe a Private Message
Ok, får försöka låna hem en voltmeter då.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/10/13 :  01:53:52  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Poe: Du kan köpa en voltmeter på Biltema för ca. 80 riksdaler, funkar utmärkt.

dekengren: Har samma fenomen hemma, helst på kvinnoröster som vandrar från mitten till vänster beroende på tonhöjd. Nu börjar det bli dags att göra nåt åt rummet. Var har du köpt dina absorbenter?

P.S. Min skeva ljudbild beror på att jag har fönster på vänstra sidan av mina högtalare, det hjälper lite grann att dra ihop gardinerna. D.S.

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/10/13 02:11:57
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/13 :  08:25:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är bara att instämma med ovanstående talare, det är nästan säkert rummet som orsakar dessa problem i första hand.
Ibland räcker mindre åtgärder som att flytta högtalare eller ev. en möbel, men i de flesta fall är det nog någon form av rumsakustik som behövs.

Bravo
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/13 :  10:25:16  Show Profile Send Poe a Private Message
Bravo: Det låter mycket troligt. Jag har väldigt lite dämpning i rummet, flera kala ytor samt lutande tak bakom och vid sidan av ena (vänstra) högtalaren. Mycket dum ljudmiljö med andra ord. Jag kan dock tillägga att det är först efter uppgraderingar av systemet (CD:n - röster blev klart mycket mer väldefinerade och tydligt placerade i ljudbilden) jag hör dessa skillnader. Jag ska definitivt titta på någon form av absorbenter.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/13 :  10:47:19  Show Profile Send dekengren a Private Message
Daffyd, Jag köpte mina från Svanå. Dom är billiga och bra tycker jag. Jag skrev några rader om mitt inköp under http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20185.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/10/13 :  13:38:09  Show Profile Send poppen a Private Message
Hörde i cd´s barndom att det var inbygt tids fel mellan olika kanaler.
Kan i så fall vara boven i dramat.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/13 :  13:43:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det stämmer nog "Poe" att när anläggningen blir bättre, mera högupplöst så noterar man dessa problem. Innan är nog det mesta ljudet lite luddigt, obs inte omusiklaiskt, så man märker det helt enkelt inte i samma utsträckning.

På den gamla lakritssnöretiden pratades det aldrig om rumsakustik och jag hörde aldrig någon beskriva de bekymmer vi pratar om idag, däremot inte sagt att vissa kan ha haft dessa problem ändå.

Bravo
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/13 :  18:03:47  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag hade problem med skev ljudbild, och tyckte att det hade kommit plötsligt. När jag testade med voltmetern sa den att den ena kanalen fick ungefär 30% lägre signal. Inte konstigt att det lät skumt..
Efter att ha joxat lite med rören i förstärkaren försvann problemet och har inte kommit igen. Detta bör inte hända så ofta i transistorförstärkare, men det kan förstås bli dålig kontakt i dom också.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/13 :  18:29:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Pojkar pojkar vilka jäkla problem ni har ...sned ljudbild? Antingen har man ljud i båda kanalerna eller oxå bara i den ena kanalen. Om det händer mig så beror det på att jag har oxid i min snörväxel.
Det verkar som om High end prylar är känsligare en studioprylar som jag kör med.

gcs
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/13 :  18:51:20  Show Profile Send Uniper a Private Message
Min förstärkare är 40 år gammal, så jag tycker inte att man kan klaga om den bråkar lite nån gång ibland.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/13 :  19:03:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Uniper:Det tycker jag låter spännande...vad är det för något du har?
Jag har nämligen en från 1968 som fortfarande fungera bra. Det sitt BC 109 transistorer i den + ett maffigt linjesteg som är ballat med hjälp av en tranformator. Den klarar +22 dBm vid 200 ohms last.

gcs

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/13 :  19:21:50  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det lär vara rummet.. bor i en studentlägenhet m korkad planlösning (ur akustisk synvinkel) och lider av samma problem, har 40cm till vänstervägg o drygt 5m till högervägg.

Har satt upp stora (men lite för tunna) absorbenter på v-väggen.. anmärkningsvärd skillnad.

Vill man komma billigt undan så köp & pressa mineralull själv & klä med passande tyg.

Lycka till!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/13 :  20:07:01  Show Profile Send Poe a Private Message
Tänkte nu börja med att pröva kuddar och filtar i hörnen. Blir det bättre lär jag satsa på ett par riktiga absorbenter.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/13 :  20:18:43  Show Profile Send Uniper a Private Message
gcs: Förstärkaren är en delvis renoverad Dynaco SCA-35. Ett riktigt rör-monster på hela 2x17 W. Den låter fantastiskt men den har en del problem att hålla styr på tunga högtalare i basområdet.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/13 :  21:35:20  Show Profile Send Poe a Private Message
..hehe satan. Har precis lag en stor hög med kuddar och täcken bakom högtalarna i hörnen. Problemet är betydligt mindre, men framförallt har basen blivit torrare, stramare och mer väldefinerad..
Ska definitivt kolla upp någon form av absorberare. Tack för tipset.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000