HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Von Schweikert Audio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:00:41  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad finns att säga om dessa högtalare? Hur skiljer sig deras ljudåtergivning från andra högtalare? Vad kostar deras olika modeller?
Lyssningintryck, favoritmodeller, fördelar, nackdelar?

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:08:48  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Dom är väldigt rundstrålande. Oftast väldigt djup bas med extremkontroll. Ljudet är inte sådär "superanalytisk".

Min favomodell är VR-4 Gen2 som är helt outstanding. (Kostade nya ca 60000kr, tror jag) har även en stativare i den billigare ändan med pris på ca 10,000kr.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/12 :  00:54:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Väldigt exakta högtalare, något ljus, analytisk men inte fullt så musikaliska.

Jag har också lyssnat på VR-4, hur som helst, de är värda att lysssna på för att kunna bilda sig en personlig uppfattning.

Bravo
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/12 :  03:03:52  Show Profile Send niklas a Private Message
Finns det någon som säljer dessa (tänker främst på stativarna VR-1) i Gbg-området?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/12 :  04:40:57  Show Profile Send Manga X a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15057

Denna säljs i Göteborgs-området!
Håll tillgodo gubbs & gumms.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/12 :  10:12:30  Show Profile Send Aton a Private Message
VR 7 ser spännande ut. Men den lär väl kosta en del (bild 1)

Även VR5 och VR2 ser intressanta ut. VR2 sägs spela ned till 25Hz -3dB. Det låter lagom.Inte världens snyggaste kanske men ändå (bild 2). African Hazelwood är ju ingen dålig finish (bild 3). Vem säljer Von Schweikert i Sverige?


Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/10/12 :  10:57:21  Show Profile Send AA a Private Message
Jag lyssnade på ett par VR-4 gen. 1 och fastnade direkt. Sålde av mina Dali Grand och beställde ett par. Efter ett år insåg jag att jag mest satt och lyssnade på detaljer och att högtalaren inte var direkt musikalisk. Jag sålde dom och köpte SF EAII och det kan jag lungt säga att jag inte ångrar!
Dom är inte hälften så detaljerade eller har inte hälften av basen men är många gånger mer musikaliska. Man sitter och lyssnar på musiken och inte som med VR-4:orna där man mest satt och imponerades av dom utmejslade detaljerna och den djupa basen.

Provlyssna mycket innan du köper nån Von Schweikert.

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/10/12 :  11:54:56  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Ljudcenter i Halmstad har både vr1 och 2 nya... samt ett par Vr4 beggade i butik. Plus att en kompis här i Halmstad säljer sina Vr4or.. den senaste modellen (kolla säljes här).

Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:56:27  Show Profile Send niklas a Private Message
Manga x: De var tyvärr sålda...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/10/13 :  00:21:53  Show Profile Send redestad a Private Message
Ultimate Sound i Vimmerby säljer dessa högtalare, hör med Jörgen där så kan du nog få svar på de flesta frågor om högtalarna.

Har själv VR-4 Gen III HSE, och att påstå att de inte skulle vara musikaliska låter nästan för knasigt. (Hade tidigare gen II, men har inte hört gen I) Allt låter helt naturligt i min mening, "realismen" är slående och "stampa takten-faktorn" finns definitivt, parat med en enorm upplösning som inbjuder till visst analyserande. Klangen anser jag vara tämligen neutral och ja, de kan verkligen leverera bas. Men alla register presenteras helt kalas och luftighet, kontroll, renhet, dynamik och kraft är några ord som beskriver det homogena "fullregister" som målar upp musiken på ett mycket imponerande vis. Kan faktiskt inte klaga på något hos denna burk och jag rekomenderar starkt en provlyssning, har du vägarna förbi Eskilstuna är du välkommen om du vill.

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/13 :  00:31:45  Show Profile Send Cyber a Private Message
Redestad vilken elektronik kör du VR-4 Gen III HSE med?
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/10/13 :  01:34:10  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Har själv ett par Vr - 1: or.

Låter mycket bra i mitt tycke, uppgraderade från Dali Evidence 470: or och trodde att det skulle bli basfattigt. Det blev det inte, i mitt rum på ca. 20 kvadrat så passar dom perfekt, kan till och med bli lite för mycket bas innan man hittar en bra placering. Dom är luftiga och homogena, varmt ljud skulle nog dom flesta säga, lite åt det mörkare hållet. Inget för dom som gillar analytiskt ljud, ändå så hör jag nya ljud på skivor som jag haft i flera år. Har kompisar som undrar var subban står, så helt utan bas är dom inte

Kör dom på en Edison 60: a, Sony SCD - XB 940, alternerar mellan Embla Pre - One ( lätt moddad ) och Rotel RHC - 10 som försteg. Kablage Pro - 11 och Prism 55i, den senare är föremål för uppgradering

P.S. Glömde ju stativen Sandfylllda Audio Magic med Soundcare Superspikes D.S.

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/10/13 03:16:51
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/10/14 :  00:40:38  Show Profile Send redestad a Private Message
Cybervoice:

Jag har idel tysk "brottar-elektronik" :-)i följande konfiguration;

AudioNet VIP som CD
AudioNet PRE I G2 som försteg
AudioNet AMP II MAX monoblock

Det hela snöras ihop med Harmonic Tech-kablar, Pro-Silway Mk III mellan elektroniken och Pro-9 Plus ut till VR-4:orna.

Är supernöjd med ljudet!

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/14 :  09:31:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag sammanfattar:

Ljudet är inte sådär superanalytisk

analytisk men inte fullt så musikaliska

Inget för dom som gillar analytiskt ljud

Allt låter helt naturligt i min mening, "realismen" är slående och "stampa takten-faktorn" finns definitivt, parat med en enorm upplösning som inbjuder till visst analyserande.

Efter ett år insåg jag att jag mest satt och lyssnade på detaljer och att högtalaren inte var direkt musikalisk.



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/14 :  09:52:48  Show Profile Send Aton a Private Message
Bröjn-Ola: Låter som man måste bilda sig en egen uppfattning, som vanligt. Livet är jobbigt

Redestad: Tack för inbjudan! Skall lägga det på minnet om vägarna korsar Eskilstuna någon gång.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000