HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Handla på Ebay?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Froz
Member

85 Posts

Posted - 2003/10/12 :  11:10:02  Show Profile Send Froz a Private Message
Någon som har erfarenheter att köpa hifi-prylar på Ebay i USA ellet Tyskland? Jag är sugen på ett slutsteg på Ebay i USA men antar att det blir dyrt med frakt och ev förtullning till Sverige. Billigare/enklare från Tyskland?

Anders

All or Nothing at Al

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/10/12 :  11:30:57  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Tyskland funkar fint - Porto från USA kostar för mycket. Ca 180kr per kilo.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:00:33  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Har köpt från USA, tog två månader för paketet och kostade en massa...
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:01:50  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Tänk på volten, om du handlar från USA. Du kan behöva en transformator eller liknande.

Plus 25% moms och tull på allt från utanför EU (om man inte har tur och paketet slinker igenom). Dyr frakt på tunga och skrymmande saker.

Jag har köpt bla kablar från USA till fyndpris. Dollarkursen gör amerikanska varor billiga.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:12:51  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Om du kommer upp i högre prisnivåer så kan du ta en titta på tjänsten www.escrow.com

Vet inte om det går till Sverige men tror det iaf.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/12 :  14:19:10  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har köpt ifrån Franrike, Tyskland och Usa. Inga problem hitills, men långt till Usa om det är strul. Fick hem 25 kilo ifrån Usa med flyg för ca tusenlappen. Köper man ifrån nån storsäljare på eBay har dom ofta avtal med typ UPS. Dom kan kolla vad frakten kostar ifrån Usa och hem till dig och lägga på det på priset. Frakt utan avtal är svindyrt.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/12 :  14:53:55  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Köpte puppa, nålvåg, skivor från USA. nya. Mindre än ½ priset i Sverige, inkl transport. Hittills ingen tullavgift. Inga problem. Kolla alltid säljarens feedback, se till att säljaren lämnar feedback åt dig. Som ovan sagt, kom överens i förväg om transportkostnaden. PayPal funkar utmärkt bra.
Dimitri
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/10/12 :  15:04:32  Show Profile Send FBK a Private Message
Köpte mina Mit högtalarkablar genom en kompis som brukar handla på Ebay.com. Han beställer av en kille i Hongkong som har en masa MIT prylar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/12 :  15:32:44  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Handlar man genom Curierföretag från USA så blir det som sagt jäkligt dyrt ifall man inte har avtal med UPS,DHL eller liknande.
Om man däremot tar det via ett traditionellt fraktföretag liknande baxglobal så kommer man ner emot 900kr för 20kg från NY-Stockholm, det är 3-4 dagars leveranstid men det är lätt värt väntan när det är 4000kr billigare än från DHL.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2003/10/12 :  18:40:01  Show Profile Send filkingian a Private Message
Har köpt kablar, kläder(!), ovanliga cd, demotapes , m.m från ebay och det jag har alltid fått hem sakerna, förr eller senare! Köpte en samling ovanliga skivor för ett par år sedan, och det tog över tre månader innan jag fick dem. Men när jag köpt mindre saker så har det gått betydligt snabbare, ner till tre dagar till och med! häromdagen så fick jag ett paket jag väntat på i två och en halv månad...vad det gäller moms och tull, så brukar jag alltid fråga dem ifall de vill skriva ner värdet på innehållet...allt under 500 SEK släpper de utan att ta moms! Men det är då det totala värdet som gäller, MED porto inräknat!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:12:53  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det lurigaste med att skriva ner värdet är ifall man vill ha paketet försäkrat, de brukar bara försäkra till angivet värde. Man kan be dem skriva 'gift' också.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/12 :  20:07:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Kolla alltid säljarens feedback, se till att säljaren lämnar feedback åt dig. Som ovan sagt, kom överens i förväg om transportkostnaden. PayPal funkar utmärkt bra.



Kloka ord!

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/10/12 :  20:37:19  Show Profile Send 24U a Private Message
Har en liten annan vinkel på detta, kanske man kan beskylla mig vara part i målet. Om inte detaljister funnits hade inte näthandel kunnat existera...

Detaljisten står med kostnader på flera plan som inte en e-detaljist måste dras med. Jag vet att många går till den lokale detaljisten för att se på en produkt som sedan inhandlas via nätet. Om inte denne fanns skulle ingen våga handla "osett".
Sedan begär man att denne skall hålla samma priser som e-detaljisten som inte behöver dra runt det en butik innebär.

Konkurrensen är bra på alla sätt relativt konsumenten, men utan lokale handlarens "dyra show room" skulle aldrig e-handeln överleva. Så om ni vill att e-handeln skall överleva, låt också Er lokale handlare få en del av kakan.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:19:20  Show Profile Send Dimitri a Private Message
24U
Det har avhandlats i heta trådar här. Visst ligger det en del i det.
Jag köpte min Shure PU på recensioner coh andras omdömen. Aldrig lyssnat själv innan. En hel del gör nog likadant.
Men först, titta i gamla trådar
Dimitri
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/12 :  23:32:20  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
eBay handlar ju mest om begagnat. Finns mycket där du aldrig hittar i Sverige annars.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000