HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äkthet eller skönhet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/10/11 :  17:01:34  Show Profile Send gustav a Private Message
Undrar vad ni alla tycker. Hur ska man prioritera. Äkthet (fidelity) eller skönhet. Ska det låta neutralt som det spelades in eller vackert, musikaliskt, med känsla ? Hur väljer ni produkter ?
(När jag frågar mig själv är det inte helt lätt att svara)

Ge exempel på produkter som ni tycker tillhör den ena eller andra skolan !
/Jonas

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/11 :  17:09:13  Show Profile Send Cyber a Private Message
För min del söker jag det "neutrala" ljudet dvs som det spelades in...Jag tycker Audionet VIP är ex på produkt med neutralt (analytiskt) ljud...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/11 :  17:12:07  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Egentligen helt omöjligt att svara på då det inte finns någon högtalare som låter helt neutralt, men jag föredrar nog en kombination av båda. Neutralt men samtidigt musikaliskt och känslofyllt.
Detta är dock väldigt subjektivt från person till person.
Med musikaliskt menar Jag att den återger musik med den rätta nerven och lyckas förmedla musiken så att det låter levande, dvs att det är människor som spelar ihopa och förmedlar något tillsammans!
Samtidigt då på ett så korrekt och kontrollerat sätt som möjligt.
Det här kan vi pladdra om hur länge som helst....

Högtalare som låter neutralt och väldigt korrekt, hmmm...
Jag har dock inte lyssnat på dessa jag nämner men Mårten Design brukar beskrivas som väldigt neutrala och korrekta.
Även B&W har ett väldigt rent ljud.
Oj, det här ju helt omöjligt att svara på..

Finns nog de som kan komma med bättre svar...

mvh,
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/11 :  17:37:13  Show Profile Send hal a Private Message
Hmmmm...
Gillar man en kvinna som är äkta eller skön? I första hand äkta, av äkthet kommer ju skönhet.
Av skönhet kommer inte alltid äkthet.
Så mitt svar på din fråga är:
Äkthet i första hand även om det ena inte utesluter det andra.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/10/11 :  17:42:25  Show Profile Send gustav a Private Message
Tror att bl a dessa högtalarmärken representerar äktheten i första hand:
Ino och Revel.

Fler förslag (eller invändningar) ?
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:24:14  Show Profile Send Cyber a Private Message
När det gäller högtalare så tror jag dock på bra fullregister/studiohögtalare för att få "neutralt" ljud...exempel Revel ultima serien för fullregister/JBL som studio...
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:32:16  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Neutralt är mitt mål, absolut. Neutralt+bra är dock ofta = dyrt. Vinsten med det neutrala ljudet är att en go inspelning låter otroligt gott(!!!), emedan en medioker låter fördjävligt... Det är alltså högtidsstunderna man(jag) jagar, på bekostnad av dalarna...
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:35:26  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Neutrala högtalare är nog viktigast i kedjan tror jag. Annars är det liksom kört. Heller färgad elektronik, om det nödvändigt skall färgas. Jag har själv, mest färgning i början av kedjan, dock av budget skäl...
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:45:32  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag för min del strävar efter trohet inte äkthet. Jag vill att min anläggning skall reproducera ett ljud som ligger så nära ljudets källa som möjligt. Självklart sätter plånboken gränser, men min strävan är en "supraledare" från ljudkälla till min hjärna/mina öron. Jag är på intet sätt intresserad av att en anläggning är musikalisk, eftersom det innebär att den inte förmedlar informationen opåverkat.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:52:47  Show Profile Send Matrixen a Private Message
hear hear Pinhead! Du verkar dela min filosofi. Kan du utveckla skillnaden mellan trohet o äkthet?

edit:fingarna hänger inte med som vanligt...

Edited by - Matrixen on 2003/10/11 18:53:34
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:20:05  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Matrixen --> Vad trevligt att springa på en ideologisk frände här. Jag började faktiskt att känna mig lite ensam...men nu känns det bättre igen. Fidelity betyder trohet, high fidelity betyder således hög trohet, vilket jag misstänker att trådens skapare var ute efter. Äkthet vet jag, ärligt talat, inte vad det skulle vara i detta sammanhang. Finns det oäkta ljud????

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/10/11 20:21:16
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:33:16  Show Profile Send Nothing a Private Message
Tycker Canton´s Karat Reference 2 DC låter neutralt.

Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/10/11 :  21:38:35  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Äkthet och neutralitet är mer min i smak. Lämpligen bör elektroniken vara så neutral som möjligt. Högtalare spelar ju i rummet och man måste välja lite efter vad som passar. Senast jag flyttade hade jag sådan tur att högtalarna kom att passa mycket bra i rummet.
Vill man ha "snyggare" ljud löses det lämpligen med lämplig effektenhet mellan för och slutsteg. En sådan effektenhet kan kopplas i och ur efter behag.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:12:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Måste man välja, självklart skall man väl välja så ärlig utrustning som möjligt (efter ens öron). Men det utesluter inte skönhet t.ex Sonus Faber.
Man klarar sig nog inte utan båda, utom ett fåtal förstås, samtididigt måste man komma ihåg att någon neutral utrustning finns inte, däremot kan den vara mer eller mindre färgad åt olika håll.

Bravo
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:37:11  Show Profile Send Poe a Private Message
Man brukar väl säga, ju mer neutralt ju tristare ljud? Men å andra sidan, vad är neutralt? Om en CD är inspelad i en lokal som ger har en speciell akustik, är ljudet färgat då??

Det är en omöjlig fråga för andra än dig att svara på vad som du bör prioritera när det gäller ljudkaraktär.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2003/10/11 22:39:01
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:37:46  Show Profile Send brumel a Private Message
För mig är uppdelningen musikalisk vs neutral inte relevant. Det ljud som jag uppfattar som mest "musikaliskt" är också det som jag uppfattar som mest korrekt. Låter diskanten glaskross så är det förmodligen dist som spökar och inte ett tecken på att högtalaren ger den "osminkade sanningen".

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:41:07  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Poe: "Om en CD är inspelad i en lokal som ger har en speciell akustik, är ljudet färgat då??"

Min uppfattninga är:
Nej, det är det som ÄR ljudet. Den specialla akustiken ska framgå när du spelar plattan.
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/10/11 :  23:39:11  Show Profile Send gustav a Private Message
pinhead: du har rätt ! Jag menade trohet.
Nästa fråga:
Antag att du har en lista med intressanta hifi-produkter. Det visar sig att en av dem har mycket sämre mätresultat än de andra. Åker den då bort från listan ?
( antag då t ex en rejält ojämn frekvenskurva eller 3% THD)
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/10/12 :  00:17:09  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Antag att du har en lista med intressanta hifi-produkter. Det visar sig att en av dem har mycket sämre mätresultat än de andra. Åker den då bort från listan "

Ja, den åker bort direkt.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/12 :  00:23:27  Show Profile Send Cyber a Private Message
Har samma inställning som MR.Älg....den åker bort direkt..
Go to Top of Page

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2003/10/12 :  00:44:35  Show Profile Send il cattivo a Private Message
Hur skall man kunna veta hur det lät när det spelades in?

Själv väljer jag det ljud jag tycker låter bäst. Om det är färgat eller neutralt har jag egentligen ingen aning om?

/Magnus
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/12 :  00:46:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Klockrent "il cattivo"!

quote:
Hur skall man kunna veta hur det lät när det spelades in?

Bravo
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/12 :  01:05:53  Show Profile Send hal a Private Message
Ja, hur kan man veta det, ill cattivo ?
Smartaste inlägget idag.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/10/12 :  01:11:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om ljudet är "neutralt" men ger en känsla av lyssningströtthet
efter en stund så är det inte min musik.
Om lyssningströtthet uppstår i en anläggning när jag testar något, så åker den delen ut och kommer aldrig tillbaks igen.
Lyssningströtthet = distorsion av något slag oavsett om det går att mäta eller ej.
Älgar verkat inte ha samma syn på musik som jag.
Älgar mäter först och lyssnar sen som älgen sa.
Det är kanske därför som älg står på min matlista emellanåt.
För älg smakar förträffligt med ett gott vin som smaklökarna
säger mig är gott utan att veta hur det mäter

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/12 :  01:15:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Jorma", älgjakten har den börjat?

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/10/12 :  01:19:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Älgjakten har börjat. Och jag skjuter skarpt på älgar som inte har vett på att inte sticka ut trynet

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/10/12 01:20:12
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000