HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MP3 till CD på bästa sätt...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TinkyWinky
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/10/11 :  23:51:19  Show Profile Send TinkyWinky a Private Message
Hur överför jag MP3-spår till CD-skivor med högsta möjliga kvalitet någorlunda enkelt?
Har Windows XP med medföljande Roxio Easy Creator och det går ju att gå den vägen, men jag misstänker att finns bättre alternativ. Har också efter att ha kollat en del på forumet laddat hem EAC, Exact Audio Copy, men det var mycket inställningar att få till.
Finns det något enklare program som ger motsvarande kvalitet enklare och föresten, spelar val av CD-R in och i så fall vad kan rekommenderas? Vore även bra om det går att normalisera, dvs få samma ljudnivå på låtarna.

Har frågat diverse dator/musikkunniga bekanta om detta, utan att få något vettigt svar.

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/10/12 :  00:16:02  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag använder en grej som heter dBpowerAMP. Det är ett litet program som kan göra wav-filer från mp3 (och tvärtom). Wav-filerna bränner jag sedan till CD med Roxio win-on-CD.
Jag använder TDKs skivor. Dom är dåliga säger många, men jag gillar dom. Verbatim anses vara bra. Det finns dock ingen i min lilla satd som säljer dom, så därför blir det TDK. 640 Mb-skivor kan tilläggas.
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/10/12 :  00:28:00  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
En bra finess med dBpowerAMP är att när man håller muspekaren över mp3-filen kommer det upp en ruta med alla tekniska data om den filen.

Allt som skrivs på internet är sant.

Edited by - MacDaxy on 2003/10/12 00:28:46
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/10/12 :  00:38:01  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
lånar tråden lite...
Appropå wave och mp3: Ibland så får jag en känsla av att ljudkvaliten blir bättre när man bränner ner mp3 som en audio-cd. Använder Nero och jag förmodar att mp3 konverteras till typ wave eller cdi eller vad det heter. Är mp3 så komprimerad att den kan packas upp igen och man återfår den kvaliten som var innan låten komprimerades till mp3?
Jag har alltid tagit förgivet att en mp3 aldrig kan återfå sin originalkvalitet..men jag kanske har trott fel eller?
Hur är det egentligen?

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/10/12 :  00:46:23  Show Profile Send allbinn a Private Message
Du får inte tillbaka original kvalten, i så fall skall du annvända monkey eller någon annan loseless komprimering.
Ett sätt att bränna ut cd-skivor från mp3 är att använda Foobar med cd-writer plugin och nero, då kan du även dra nytta av dsp-funktioner som replaygain och equalizer(usch)

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/12 :  03:07:11  Show Profile Send niklas a Private Message
androxe: Det borde betyda att DAC:en i cd-spelaren är bättre än den på ljudkortet... Upplever själv samma sak och det är ganska stor skillnad.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/12 :  03:09:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Var säker på att audiodacen i 99 fall av 100, minst, är bättre än det som sitter i en standarddator.

Bravo
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/10/12 :  09:36:45  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Jag tar ut en digital signal från datorn och använder DAC-en i min recciver (HK 3500). Det var ett riktigt lyft för mig!

Min erfarenhet är att så länge man sitter med ett "vanligt" ljudkort typ Creative så är kortet en större "bov" än själva MP3-kodningen. Jag kör nästan enbart 192 kBit eller högre, och då lyssnar jag hellre på MP3 via den digitala utgången än CD via den analoga.

Nån som har liknande erfarenheter?

mvh
Sanny_X

Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:59:11  Show Profile Send allbinn a Private Message
Har kört med M-Audio Revolution 7.1 ett tag nu. Måste säga att jämfört med mitt gammla SB så är det en MYCKET stor skillnad, Det låter helt enkelt behagligt och njutbart. Kör Foobar med ASIO ut-plugg 32bitar direct till ljudkortet.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000