HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mina dynaudio distar! *Uppföljning*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/10/11 :  13:11:23  Show Profile Send Anton a Private Message
Har upptäckt en liten egenhet hos mina contour1.4. När man drar på med musik innehållande viss sorts bas så kommer det ett skorrande ljud från ena basen. Ett ljud som definitivt inte finns i musiksignalen (och som bara hörs i ena högtalaren, både framför elementet och genom basreflexporten).
Det låter som om något skulle sitta löst och som börjar vibrera/skallra vid vissa frekvenser.

-Skall det vara så här? Är det något man får räkna med när man pressar en högtalare?

Kan tillägga att det inte handlar om att elementet bottnar.

/A

Edited by - Anton on 2003/10/24 13:26:52

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/10/11 :  13:54:06  Show Profile Send drkim a Private Message
Kolla så att inte något intern kablage ligger mot elementet och skorrar..

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/10/11 :  13:59:47  Show Profile Send optimus a Private Message
Nej det ska inte vara så. Låter som om du skall kontakta Dynaudio eller affären du köpte dem ioch få bytt elementet. Har varit med om ett par A42:or som uppträdde på samma sak och det var bara att få ett nytt ned skickat av Dynaudio.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:06:24  Show Profile Send Anton a Private Message
Kan tillägga att membranet inte ser helt centrerat ut, iaf. inte där yttre upphängningen är fastsatt i korgen.

drkim: när man hör det så låter det som om det skulle komma från själva membranet, ungefär som ett späckt element låter. Fast jag har inte (vågat?) öppna upp och kolla än...

Någon som vet hur dynaudio fäster sina element? Skruv rakt i lådan, islagsmutter?
Kan man utan problem skruva bort elementet för en okulälbesiktning?

/A
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:10:02  Show Profile Send Anton a Private Message
optimus: är det inte du som har kontakt med Lyssna i Ystad?
-Det är nämligen där de är köpta!

/A
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:15:55  Show Profile Send gurin a Private Message
Om du har ett par 1.4:or så måste det vara garanti kvar. Gå till affären. Byt först kanaler för att kolla att ljudet verkligen genereras i högtalaren och inte längre upp i kedjan.

Jag skulle inte själv öppna något som har garanti.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:19:24  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag tycker inte heller det verkar finnas någon anledning till att börja pilla själv med det här genom att öppna kabinett etc. Bara att ta med till butiken och visa hur illa det låter och låta de sköta resten.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:21:44  Show Profile Send Anton a Private Message
gurin: Jepp, det är garanti kvar. De är äntligen riktigt inspelade så att man kan dra på lite mer...och så hör man detta . Det låter definitivt som ett mekaniskt ljud, så att det skulle komma från någon annan komponent verkar inte sannolikt.

/A
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:44:58  Show Profile Send Daniel a Private Message
Det låter som spolen har kontakt med magneten. Det brukar resultera i ett skrapande ljud. Prova att röra elementet försiktigt fram och tillbaks med fingrarana fördelade över konen. Härma konens naturliga rörelse. Skrapar den då så är det antagligen elementet som är snett eller så är några varv på spolen brända. Dessutom säger du att den inte verkar vara centrerad rent visuellt, vilket antyder det förstnämnda.

Lämna in och byt ut, det finns ingen anledning att skruva bort elementet och riskera garantin.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/10/11 :  16:24:55  Show Profile Send drkim a Private Message
Anton!
Jag kan hålla med om att det låter som det är en garantisak, för övrigt så sitter elementen på mina Contour 3.0 med insexbult och islagsmutter på baksidan..

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:45:35  Show Profile Send 24U a Private Message
Hej Anton!

Dynaudio har 5 års garanti på fabrikationsfel, så det är bara att hoppa ned till affären och be dom kolla burkarna. Och de skall inte låta så! Har misshandlat ett par enklare Dynaudioburkar ofrivilligt en gång och vare sig under eller efter fanns tillstymmelse till biljud.

Det som kan hända är ett packningen under något av elementen har satt sig såpass att detta sitter lite löst. Efterdra MED KÄNSLA och använd RÄTT VERKTYG till skruven.
Vet inte hur många svarta skruvar jag sett med slint-märken då någon använt ex v Philipsmejsel till Pozidrive-skruvar. Och då är garantin förverkad!

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:51:09  Show Profile Send optimus a Private Message
Anton: Jo, det stämmer att det är jag som ibland vikarierar för Ingvar på Lyssna.
Nu vet jag att han inte kommer att vara där på Måndag men han är tillbaka på Tisdag.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:49:06  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Det låter som spolen har kontakt med magneten.


Precis! Jag råkade ut för samma sak på ett par gamla B&W jag ägde förr. Råkade spela Quake för hårt (ja, jag vet fy skäms. Koppla PC:n till Hifi:n så där..). Spolen hade "halkat snett" och gav ett skorrande ljud. Dock inget bränt element, men tvingades byta ut det.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/10/12 :  03:22:34  Show Profile Send Anton a Private Message
Det märkliga med detta missljudet är att det bara hörs vid kraftiga ljudtryck, och vid vissa frekvenser. Det är alltså inte vid extrema konutslag som fenomenet uppstår. Alltså tror jag inte att det handlar om att spolen skrapar i! -Fast man kan ju inte vara helt säker.
Det låter mer som om själva membranet skulle lossnat en aning från upphängningen eller något dyligt.

/A
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/12 :  08:31:33  Show Profile Send Poe a Private Message
Ok, låter hur som helst som att du ska lämna dem på garantiservice.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/10/12 :  11:51:17  Show Profile Send Anton a Private Message
Poe: Jupp, det enda raka är väl att lämna in dem.

Tack för hjälpen alla!

/A
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/10/24 :  13:26:17  Show Profile Send Anton a Private Message
Problemet är nu löst!

Eller rättare sagt, Dynaudio skickade mig ett nytt par.
Så nu skall dessa bara spelas in...

Vill passa på att berömma och tacka Ingvar på Lyssna för att det hela gick så smidigt!

/A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000