Author |
Topic |
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 11:54:03
|
Jag tror att gränserna är Ett basbelopp: hifi Två basbelopp: hifi+ Tre basbelopp: midfi Fyra baspelopp: midfi+ Fem basbelopp: highend- Sex basbelopp: highend, standard Sju Basbelopp: highend+
det är min högst personliga uppfattning. dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 11:54:59
|
" För mig är det högst pesonlig uppfattning om kvaliten i ljudet. "
Där kan väl det mesta klassas in om man inte har lyssnat på så mycket värre saker...eller? |
Konsult hos Consulterna |
|
|
MacDaxy
Member
250 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 12:00:31
|
Jag sätter inga gränser... |
Allt som skrivs på internet är sant. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 12:33:14
|
Sanoj: Ja, det blir ju en kontenta. Subjektiva värderingar blir självklart utifrån personens egna preferener. ...som jag ser det iaf!
Det är för mig ganska ointressant om person A eller B säger att det high end, midfi eller nått tredje. |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 12:36:56
|
Likväl är ju High End ett begrepp även om det omtolkas hela tiden, jag får känslan av att man ersätter hi-fi med high end för att det låter häftigare, bättre och mer säljande. |
Bravo |
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 12:45:58
|
Ni som har läst att vissa CD-spelare som kostar 110 kkr i Sverige kan köpas för 35 kkr i Hong Kong inser snabbt att priset på en produkt är en dålig värdemätare för vad som är high end eller inte.
Om någon vill köpa min gamla Onkyo CD-spelare för 200 kkr så kanske den också räknas som high end? |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
|
€riC
Member
266 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 13:12:20
|
HiFi - Alla produkter som är gjorda för att återge musik så naturtroget som möjligt för de pengar de kostar, alltså kan en förstärkare för under 2000kr mycket väl vara hifi.
Budget HiFi - Den billigaste HiFi som går att få. Tex Audio Pro, Supra och Cambridge.
MidFi - Har för mig alltid varit ett begrepp för hifi i mellanklass, mellan Budget HiFi och HiEnd.
HiEnd - Bland det bästa som finns, vart gränsen går i pengar är svårt att säga...
Sedan tillkommer allt som är onödigt dyrt, tex Nordost Valhalla, det är utifrån min ekonomi så klar, för andra kan det vara annorlunda. |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 13:33:07
|
quote: Pengar bör man nog inte blanda in, anser jag. Annars kan man ta sina begagna Carlsson från -70talet, höja priset och vips kan man sälja high end högtalare! ;-)
Det där har du fått lite om bakfoten. Man tar sina 70-tals Carlsson och renoverar (inte höjer priset) dem med nya element filter, osv. Då har man high-end!
Skämt åsido så tycker jag att high-end är ett rätt mysko uttryck. För mig är det hög trohet (dock subjektivt såklart) som gäller och utifrån det tycker jag att nästan allt låter skräp. I alla fall vad gäller högtalare som antingen låter syntetiskt, instängt eller betonde i något register (ofta uppåt i frekvens för extra "detaljer"). Priset har mycket sällan något att göra med det ljudmässiga resultatet enligt mina erfarenheter.
Men det är ju min högst subjektiva åsikt.
/Erik
PS. Begagnade Carlsson från 70-talet (dvs orenoverade) låter värre än skräp, det ska jag villigt erkänna. Konstruktören låg långt före elementtillverkarna som jag brukar säga. |
Edited by - Erik Johansson on 2003/10/10 13:36:28 |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 13:44:24
|
min högst subjektiva åsikt är att mitt system ska låta bra i mina öron. sen skiter jag egentligen i vad andra kallar det. personligen refererar jag till systemet som "anläggningen" eller kort och gott "stereon".
bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
Siliconix
Member
75 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 15:10:43
|
Epkpeng
Vad har musikalitet med hifi att göra Musikaliteten ligger - förhoppningsvis - hos musikerna |
|
|
långhåret
Member
296 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 15:23:58
|
Det vikigaste för mig är att utrustningen tillför något extra. Att det Får den där skivan man inte gillat så mycket att helt plötsligt låta magiskt...
Måste i dem flesta fall komma upp i en summa runt 8-10 000kr för att det ska bli tal om hifi för min egen del. |
Musik... Vad skulle man göra utan det? |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 15:30:10
|
Hela begreppet "high end" är så uttjatat,..speciellt då ingen verkar kunna säga vad, och vad som inte är high end. Vet inte hur många gånger jag har sett i t ex hifimagasinet.com; "-highend tv från luxor bla bla"
Kvalitén på komponenterna kanske man skulle ha som måttstock istället, då många fabrikat är helt överprissatta Även detta är ganska motsägelsefullt då ens egna värderingar måste vägas in.. Personliga smak på ljud, design m.m.
Robert Harley skrev i The complete guide to high-end audio att han hört en hel del high end-system som inte kostat mer än 1000 dollars Han vägde in, istället för pengarna, hur väl systemet kunde producera naturtrogen musik. |
kabelskitsnackare
|
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 15:42:03
|
Wintermute quote: Ett förslag till definition kan då vara:
MidFi: Kostar max två månaders sparande. Står där den får plats. Använder de kablar som följer med.
HiFi: Kostar max ett års sparande. Högtalarna är noggrant uppställda. Använder "dedicerad" signal- och högtalarkabel, möjligen andra tweaks.
High End: Kostar ett eller fler års sparande. Högtalare och alla apparater noggrannt uppställda på dedicerade möbler i ett dedicerat rum. Alla kablar "dedicerade", tweaks inom vibrations- och/eller EM-dämpning
Om man tjänar riktigt mycket pengar får man bara en mid-fi anläggning då??? |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
Edited by - dole on 2003/10/10 15:43:44 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 15:46:12
|
Dole> Och en gymnasiekille med enbart studiebidrag kan köpa ett ultrahighend-system från Elgiganten |
kabelskitsnackare
|
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 15:47:01
|
sampix
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
Edited by - dole on 2003/10/10 15:47:38 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 15:57:16
|
Gränsen mellan hifi och high-end går mellan öronen. |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 16:32:05
|
Dr Fre, Rydberg och Lepra. Jag undrar varför ni skall göra narr åt mig? Tycker ni är tuffa att håna andra? Tycker vi är så pass vuxna att vi kan låta bli sådant trams. Jag pesonligen vet ej om Audio pro är hifi eller inte. Men vem bryr sig, det viktigaste är att den ´som har det eller det märket är nöjd.
Hifi står ju så naturtroget ljud som möjligt i så fall kan man ju säga att många rörförstärkare inte är Highend om man går på den principen. Varför? Jo därför de ger ett varmt ljud. Låter fantastiskt javisst men många< av dom färgar ljudet lite varmare. Detta har jag förstått efter har läst om de som har rörförstärkare. Men jag skulle nog kalla dom ändå för Highend rörförstärkarna alltså.
Så nu hoppas jag att Lepra, Rydberg och dr Fre slutar med sina barnsligheter |
Min fotosida på flickr
|
Edited by - matså on 2003/10/10 16:33:28 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 16:41:50
|
För mig är det en formatsgrej. Alltså midipaket är inte hifi. Bilstereo är det inte heller. Separata delar är hifi. Vissa cd-recievers (tex classik) är det också. Utbytbara delar är en central tanke inom hifi. Period. |
Hifiarkeologen |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 17:02:29
|
Vänta lite nu!
lowfi, midfi, hifi, high end
Nänä
lowfi, midfi, hifi, sen e d slut. Och detta har bara med ljudkvalité att göra. INTE pengar.
High end är som någon sa, det mest utvecklade, kompromisslösaste osv. Där med blir det tyvärr oxå ofta dyrt. Det finns ju mängder av exempel på äldre high end produkter som idag lätt blir utklassade av några av de produkter som idag säljs på siba.
Man kan nog inte vara kategorisk och säga att siba, onoff å gänget inte säljer hifiprodukter, däremot är det ofta jvligt trist för sådana som oss att försöka få hjälp av en säljare där då vi oftast vet mer än dem och märker hur frbannat kunniga och lgnaktiga dom är.
I alla fall i min värld |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 17:34:23
|
bliss Posted - 2003/10/10 : 13:44:24
och lasselite Posted - 2003/10/10 : 17:02:29. Var de bästa inlägg jag har läst på länge. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 17:38:06
|
Det här måste vi reda ut en gång för alla så här kommer den:
Den berömda hifi-formeln utarbetad av Hilmer Filbertson på ett cafe´i Hilversum.
UL= Upplevd ljudkvalitet (rankas 1-5 och är beroende av observatörens erfarenheter och referensramar märk väl: kan alltså minska med ökad kunskap) TwT= Tweaks och "tillbehör" (rankas 1-5 Ex: standardsladd och inga tweaks blir 1 upp till det optimala 5, obs: här kan ett dedikerat lyssningsrum ge full pott oavsett dom andra faktorernas status) Ik= Inköpskostnad (Rankas 1-5;0-10000.- ger 1p,11000-20000.- ger 2p, 21000-50000.- ger 3p, 51000-119000 ger 4 p över 120.000 ger full pott) ReS= Rescensioner, allmän status bland hifi-folk (rankad 1-5, finns kultstatus blir det ett extra poäng) ¤ = Stereokonstanten = antal högtalare (måste vara minst 2 st) #= "Taskigt för dig faktorn": -1p om det finns balanskontroller eller ton kontroller -2p om anläggningen är i en kulört färg typ gul eller rosa -3p om anläggningen heter Mach Five, Superstereo, eller ngt annat töntigt. -4p om anläggningen har hjul eller spoilers, klistermärken någonstans. -5p om det är en kombianläggning, förresten, man blir nog diskad då har jag för mig.
Formeln:
UL + TwT + Ik + ReS/¤ - # = HiFi-värdet
Har du över 6p äger du en HiFi-anläggning enl den Hilmerska formeln. Har du 9-10p har du en High End -anläggning Har du minuspoäng så byt upp dig till en klockradio Lycka till !!
|
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2003/10/10 17:41:34 |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 18:08:32
|
Jag har hälsat på några som har High End anläggningar, men inte brytt sig om att anpassa rummet till anläggningen. Resultatet har blivit att ljudet inte har upplevts som Hi-FI. Eller HI-End . Däremot så finns det många med "Mid End" anläggningar som lägger ner otroligt många timmar på att finslipa både rummet och anläggningen, så att ljudet låter otroligt bra.
Sedan finns det ett fåtal som gör både delarna, och så är det den stora massan som har budget anläggningar och inte bryr sig om att anpassa rummet och övriga delar i anläggningen.
Men vilka av dessa anläggningar är Hig-End? Är en anläggning High End bara för att man betalar mycket pengar för den?
Jag tycker att en High-End anläggning är där användaren har lagt ner mycket tid och möda för att få ett bra ljud. Sedan om den består av Audio Pro eller Red Rose högtalare spelar mindre roll.
Den skall förmedla en känsla, en känsla av musik.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
Edited by - Gemeni on 2003/10/11 00:21:19 |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 18:41:46
|
High-end relaterar jag till produkten. Det är en produkt som är utvecklad till det yttersta med den teknik och de kunskaper som just då finns tillgängliga.
En high-endkabel är alltid en high-endkabel oavsett om den sitter mellan ett playstation och en 21" tv eller mellan det fetaste för och slutsteg du kan tänka dig.
Så en anläggning behöver ju bevisligen inte bli varken hifi eller high-end för att den är dyr och/eller innehåller high-endkomponenter.
En anläggning blir high-end när den uppfyller de krav som jag nämnde i min tidigare post. |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 18:44:19
|
Definitionen High-end är lite som lyx-bil. Smaka på Ferrari mums Aston Martin mums Bentley mums
Medel_lyxbil:Audi A8 BMW 750 Mercedes CLK
Lyx-bils wanabee: VW Passat W8
Min uppfattning i ämnet som iof är lite flummigt är att high-end dit kommer man inte direkt. Bara för att man gör en kosta vad det kosta vill som en ny tillverkare eller en gammal som inte haft några sådana ambitioner tidigare.
Så största tyngden ligger i märket bra eller dålig, kvalitet eller inte. Men så är det nog tyvärr.
Jag tänker inte high end när jag hör namnet Primare/Copland/Vinsent Advantage eller någon av de andra nykomlingarna.Att de är bra som bara den javisst, men inte high-end.
|
|
|
binmarv
Member
403 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 18:51:46
|
Finns det nåt som kallas Low-Fi då ? Frågan är då vad det kan vara...
Tror inte det finns några gränser boy. För mig är det ljudet som fäller avgörandet. Det behöver inte låta skit bara för att det är billigt. Man ska nog inte kategorisera Hi-fi efter termer. Så länge man själv är nöjd tycker jag att det är skit samma.
Ha det ! |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
|
|
Topic |
|