HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 USA-priser på Krell
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/10/10 :  14:37:35  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Alltså håll er till prylar från Sverige med omnejd.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/10/10 :  14:42:16  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag är medveten om problemet. Kommer alla handla från det billigaste alternativet via nätet kommer ingen längre kunna handla någonting i butik här i sverige och chansen för provlyssning är mycket nära 0.

En liknelse: Min sambo tyckte att Konsum i området där vi bor hade så höga priser så hon vill inte handla där. Jag däremot uppskattade att ha 400m till Konsum för det gav mig möjlighet att göra komplettering utav att åka iväg till en större butik. Sedan knappt ett år så har Konsum slagit igen och vi måste nu åka knappa halvmilen till affären för dom mest fåniga inköp. Rent ekonomiskt är det en förlust för nu måste man starta bilen och åka iväg och handla för minsta skitsak som man inte kan låna av grannarna. Jag betalade dom extra kronorna för servicen att ha nära till Konsum, det var det värt.

Det är väl det som saknas i debatten också. Var är servicen värd för oss som kunder? Jag värdesätter personligen att kunna gå och pilla på prylen medans jag funderar på köpet. Jag uppskattar att ha en dialog med en (förhoppningsvis) kunnig handlare samt att ha möjligheten att gå till min handlare med en eventuellt trasig produkt.

Slutsats: Jag vill ha kvar min lanthandel!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/10/10 :  15:18:59  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Om man gillar Krell så kan kanske detta vara något http://www.higherfi.com. Jag har aldrig köpt från dem men ett par demokörda Krell master reference stärkare för bara 55900 $ verkar ju frestande .
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/10 :  16:01:11  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Alltså moms betalas bara en gång inom EU. Och det görs i försäljningslandet. Dom får inte sälja momsfritt i Tyskland om man inte kan prestera ett svenskt momsnummer. Butiker som lägger på mellanskillnaden skor sig bara på momsskillnaden mellan Tyskland och Sverige. Finns inget lagligt stöd för det. Samma som dom trevliga försäljarna utomlands alltid frågar vilket land man kommer ifrån det första dom gör. Bara för att veta hur mycket-lite dom behöver pruta och ändå få det sålt.
Pröva nästa gång med att säga att ni jobbar inom HIFI-branschen i Sverige så ni kan fixa det utan moms i Sverige ändå. Lovar att ni kommer få höra högljudda stön då dom plötsligt måste pruta ännu mer. Funkar bäst på begagnat.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/10 :  16:08:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Förstår dock patriotismen men den borde gälla ännu mer inom Sverige att den butik som demar en sak skall få sälja den. Lika illa att höra den på ett ställe och gå till ett annat som har bättre pris bara för att dom inte har den i lager.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2003/11/01 :  22:44:07  Show Profile Send krippe a Private Message
Man brukar bara betala moms en gång. Köper man utomlands och tar in i Sverige så betalar man enbart svensk moms och inte i det land där man köpte varan.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/01 :  23:36:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är faktiskt svårt det här, skall man strunta i all prispress med tanke på den lokala handeln, eller skall man försöka få bättre pris och mera för pengarna. Vad är servicen och garatiåtagande värda.

Det finns många frågor, men få givna svar.
Själv tycker jag att garanti och service är viktiga på allehanda apparater, men pressar gärna priset på tillbehör som fötter, kablar mm. då dessa kan vara verkligt dyra i Sverige.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/01 :  23:46:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag gynnar gärna den lokala handeln men bara om den också gynnar mig
Skämt åsido, vad jag menar är att om jag ska gynna en lokal handlare så vill jag också ha något i "utbyte", närmare bestämt bra service, möjlighet att ställa frågor både före och efter köp osv. Om handlaren i fråga inte är ett dugg intresserad utan bara vill kränga varor så har jag inte moraliska betänkligheter vad gäller att beställa någon annanstans.

Och garantiåtaganden ska vill inte vara några större problem så länge man beställer från välkända firmor och håller sig inom EU. Att beställa dyra grejer från USA/asien kan väl dock vara lite väl riskabelt.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/11/03 :  09:17:33  Show Profile Send Kemppi a Private Message
vad kostar krell i tyskland då?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/11/03 :  11:43:16  Show Profile Send Lelle a Private Message
Lite reflektioner (har inte hunnit läsa allt i denna tråd dock)... hoppas att ni orkar läsa detta

Jag brukar köpa de "Buyers Guide" böcker/tidningar som finns i USA, däri står ju priserna (antagligen utan US moms).

Exempel år 1999,2000, (USA byggda prylar förstås) Infinity IRS Omega pris USA = $8000 (importör då = Septon) pris i Sverige ca. 65000SEK.
MartinLogan Prodigy pris USA = $10000 (importör UnitedMarketing har jag för mig) pris i Sverige ca. 145000SEK.

Med tanke på ovan exempel så är irs Omegorna otroligt bra prissatta (för slutkonsumenten) i Sverige, antagligen så hade Septon mycket bra priser in från HarmanInternational (infinity) i USA.
Eller så lägger UnitedMarketing på otroligt mycket på priset.

Likadana prisjämförelser kan göras för flera fabrikat och svenska importörer, utan tvekan så kan man se vilka importörer i sverige som lägger på ganska kraftigt på priset (oftast har ju en importör inte bara ett fabrikat så det skulle vara konstigt att alla de fabrikat den importören valt att jobba med exporterar sina prylar med dålig rabbat till importören).

De flesta tillverkare ger importörena ungefär liknande rabatt (exportpris) (gentemot de lokala priserna eller tänkt slutkonsumentpris) så där borde det bara skilja sig nån enstaka gång.

Exempel från verkliga livet (fr. min förra arbetsplats) (dock inte hifiprodukter men iallafall tekniska prylar) (alla priser utan moms om inte annat anges)...

Vårat inpris fr. tillverkare (fabriken) 5 000SEK, vårat (rekomenderade) utpris till slutkonsument 20 000SEK (alltså 25 000SEK inkl. moms). På vägen såldes de flesta prylarna via handlare eller installatörer de fick köpa varan för ca. 12 000-13 000SEK (i normalfallet, kraftiga rabatter kunde ges vid mkt. stora ordrar).

Alltså vi tjänade 7000-8000SEK, handlaren tjänade 7000-8000SEK (till och med slutkonsument var nöjd eftersom deras pris var det normala för vad en liknande pryl kostade ute i butikerna - inget konstig här alltså) (slutkonsumentpriset för denna vara var i det närmaste lika i hela EU). OBS! Detta är endast ett exempel, varan i exemplet är fiktiv.

Kontentan är denna, enligt mitt sätt att se på det, så är onödigt höga sverigepriser (gentemot t.ex. usa priser) ett resultat av att den svenska importören valt att prissätta varan som han önskar inte så mycket av vilka priser han får av tillverkaren i USA.

Om vi räknar på ett högt dollarpris låt säga 10SEK/$.
I exemplet med irs omegorna och ML prodigy så borde det bli ungefär som följande (priser ex. moms)

(omega inköpspris av butik ca. $5000 (i sv antagligen lägre kanske 40 000SEK), inköp av importör ca. $2000 = 20 000SEK)
(prodigy inköpspris av butik ca. $6250, inköp av importör ca. $2500 = 25 000SEK)

Ja, ni fattar nog...

Även om vi lägger på 25% på importörens pris ovan för frakt, försäkring och tull (3-4%) så kommer vi inte i närheten av att få upp septons omega pris till den svenska MartinLogan importörens pris.

Javisst det finns en möjlighet att MartinLogan i US av någon anledning väljer att höja exportpriserna till sverige och infinity inte gör det, men det är inte troligt att skillnaderna är så enorma.

Så när vi jämför med USA priser (slutkonsumentpriser ex. skatt) på USA byggda grejor så kan man anta att importörens inpris från tillverkaren ligger runt 1/3 av dessa priser och då är vi snäll mot importören, (exemplet ovan gav 1/4).

Självklart finns det tanke bakom importörens prissättning också t.ex. att highend prylar som ovan är så pass dyra ändå så att de som har råd med de ändå inte är så priskänsliga.

Dessutom, självklart så måste importören tjäna pengar på det han gör men inom rimliga gränser kan man ju tycka, det kanske inte går att tjäna ihop till levebrödet för importören om han inte höjer priserna ordentligt det är ju trots allt inte SÅ stor marknad i Svedala för MartinLOgan Prodigy exempelvis.

Det är kanske bättre att ha en importör av MartinL med höga priser än att inte ha någon alls.

OBS! Fabrikaten och importörerna ovan är endast som exempel och inte för att smutskasta någon, flera andra importörer kunde ha valts istället. Dessutom detta är bara ett exempel Helge.

Lång text blev det

Think different.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/03 :  12:40:44  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker det är rätt självklart att när vi har generalagenter plus butiker som båda ska tjäna pengar så kommer det bli ordentliga prispåslag på importerade prylar. Prylar från usa och japan som t ex accuphase och Krell kommer alltid vara grymt mycket prisvärdare i sina ursprungsländer. Detsamma gäller dock europeiska varor i Europa.

Men det är värt att ha detta i åtanke när man läser utländska hifitidningar och dom jämför produkter i olika prisklasser.

Själv så försöker jag köpa europeiskt då det känns som man göder minst med folk då. Men det kanske är naivt. Som tur är så har jag dock fastnat just för europeiska produkter

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/11/03 :  13:45:33  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

En liten intressant detalj; priset i England för en KAV 400Xi, är (enligt Hifi Choise) £2.689:-. Detta blir med dagens valutakurs på 13,33 (enligt SEB) ett pris på SEK 35 964:- och då har man bara 17% VAT...



med vänlig hälsning

Björn Wiman
Audionord

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/11/03 :  14:39:20  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Det är ju ett välkänt faktum att det är generalagenten/importören som bestämmer vad en pryl ska kosta i Sverige. Dels genom vinst till sig själv, dels genom att tvinga butiker att hålla ett "lägsta pris". Ett exempel är Canseda, som bland annat saluför Canton och Loewe (tysk high-end tv). När Bluemarx (som hade en fysisk demobutik där man kunde känna och titta/lyssna på grejerna, och alltså inte var en av de på detta forum så förhatliga "nätpiraterna") sålde Loewe-tv till ett klart lägre pris än övriga svenska Loewe-handlare såg Canseda rött och kontaktade Loewe i Tyskland och skvallrade för pappa Loewe att Bluemarx minsann sålde tv billigare än vad Canseda tyckte var rimligt. Följden blev att Bluemarx inte fick några leveranser av Loewe-tv om de inte höjde priset. En tysk nätbutik (hificomponents.de) har också hindrats från att sälja Cantonhögtalare till Sverige, prisskillnaden var ett tag markant, troligtvis efter påtryckningar från nämnda generalagent. Nu kan man köpa Canton från Tyskland, men prisskillnaden är mindre.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000