| Author |
Topic  |
|
HenkesHiFi
Member

60 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:34:06
|
http://aroundcny.com/technofile/texts/cdcosts88.html
Stämmer detta? Har viss ångest över att blanda en bra stärkare (Arcam A85), ett par bra högtalare (Audiovector M3 Super) med en 4000-kronors DVD från Philips...
Har ju egentligen tänkt att uppgradera när ekonomin tillåter till antingen en "bra"(=dyr) CDP eller möjligen en DAC.
....men om nu det kommer att låta ungefär som förut så kanske frugan skall få göra den enligt henne helt nödvändiga uppgraderingen av vitvarorna i huset i stället...
Henke
|
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:41:17
|
Artikeln är 14 år gammal och det har väl hänt en del sen dess. I vilket fall som helst så stämmer det inte. Jag hade hoppats kunna sälja min cd-spelare när jag köpte en kombinerad DVD - SACD spelare. Tyvärr så spelar denna inte i närheten av min gamla cd-spelare, inte ens med SACD-skivor.
|
 |
|
|
HenkesHiFi
Member

60 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:45:13
|
Tack!
fast frågan är var marginalnyttan av varje ytterliggare tusenlapp är störst. Gå från en DVD för 4 papp till en CDP för 4, 8, 10?
Jag menar, givet den övriga utrustningen, var lägger man sig?
En Nad 541i för 4 papp eller en Arcam 72T för 8...stor skillnad i pris. Jag vill dock inte röra mig "sidledes" utan verkligen erhålla ett lyft jämfört med idag.
Alla råd emottages med största tacksamhet.
Henke
|
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:45:57
|
Skriver under på B Peters inlägg. Jag har inga problem att höra skillnad på en budgetspelare och en av högre kvalitet. Oftast, men inte alltid, så låter den dyrare bättre. Du behöver inte känna någon ångest HenkesHifi.
|
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:46:21
|
det är väl bara att låna hem en bra arcam-cd så får du höra om den är nåt att ha, alla måste själva få bestämma vad som är prisvärt. Just nu kör jag min cd-walkman som källa, visst låter det bra, men jag längtar som fan tills jag får ihop lite pengar så jag kan köpa en riktig "made in UK" maskin.
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:51:37
|
jag lovar att det sär skillnad, jag gick från en DvD/cd spelaretvå olika) i ca 3-6000kr klassen, till en Arcam FMJ23 (nypris 21000), och ja, det var en kopiös skillnad, nu skall man bara byta ut högtalare så blir det ännu roligare=)
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:54:30
|
Givet din övriga utrustning så kan du nog spendera åtskilliga tusen kronor och fortfarande höra en förbättring.
Jag anser att en jämn fördelning av medlen är att föredra. Kanske kan en liten övervikt på högtalarna vara befogad.
10 papp tycker jag definitivt är motiverat.
Nu lever jag inte som jag lär (Vem gör det?), jag kör själv med en Rega Planet med betydligt dyrare kringutrusning.
|
 |
|
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:56:08
|
Hm. Som kommentar kan jag väl säga att när jag och några vänner jämförde en SAT Cdfix(16kkr eller nått) och en Marantz CD17mkII (11.5kkr) så var det inga som helst problem att höra skillnad i ljudkaraktär - särskilt då i basen. Så om man jämför en Cdfix och en billigare Sony så blir det väl skillnad därefter... Vet i alla fall att mellan min Cdfix och mitt ljudkort är det sjuuuuuukt stor skillnad i ljudkvalité, vilket borde säga en del.
/D
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:58:36
|
men om man inte har en BRA ljudkälla, varför ödlsla tid å pengar på typ 95% högtalara..
en kedja är inte starkare än dess svagaste länkt..
tänk..
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:00:50
|
å andra sidan så påverkar högtalaren ljudet MKT mer än vad cdspelaren gör och det kostar mer att få en bra högtalare än en bra cd och om om kedjan inte blir bättre än sin svagaste länk så är det ju mest logiskt att bränna mest krut på högtalarna
|
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:01:09
|
Bytte själv från en Denon i 7000 kr-klassen till en Copland för strax över 20000. Skillnad? Mycket stor.
Sådant skall man sjunga om, inte leva efter |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:02:29
|
quote:
å andra sidan så påverkar högtalaren ljudet MKT mer än vad cdspelaren gör och det kostar mer att få en bra högtalare än en bra cd och om om kedjan inte blir bättre än sin svagaste länk så är det ju mest logiskt att bränna mest krut på högtalarna
det gäller väll att få till ett mellanting eller hur=) där det låter bra å man har lagt ut lagom på alla saker.. eller?
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:03:14
|
precis =) det finns lite olika skolor dock men lite extra bör man nog bränna på högtalarna för bästa resultat
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:06:44
|
vore juh lagom att köpa högtalare för 250.000 sen så en cd för fyra, sen säga att det låter bättre äm om jag skulle ha en för 48.000
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:07:18
|
nu var det ju kanske inte så jag menade din bergsuv
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:07:55
|
jag vet jag vet=)
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:09:00
|
ekman, det var inte riktat mot dig alls, det var bara i ren allmänhet.. att man ska satsa på ett bra system helt igenom å inte lägga precis allt krut på en sak..
 |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:17:05
|
Hej!
Stämmer eller inte beror nog på vem som lyssnar, snarare än ovedersägliga fakta. Dylika är dessvärre svåra att uppbringa i rent subjektiva sammanhang.
Jag tycker att det finns ganska lätt hörbara skillnader mellan vissa CD spelare. Men för egen del, så tycker jag inte att det är värt exempelvis 7500 spänn för en bättre Northstar-DAC än den som satt i min Rega. Trots att det var 2500 i rabatt på den. Skillnaden var - i sammanhanget - jättestor faktiskt. Men jag hade ingen lust att betala för den i alla fall. Jag moddade Regan hos Stridbeck istället.
Varför då då? Det blev billigare. Jag slapp en extra låda/ny apparat. Jag är sannolikt knäpp.
Mvh Strmbrg,
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:20:05
|
varför knäpp?
alla har ju sin uppfattning, sitt tycke, det får man respektera..
 |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:26:33
|
[quote] varför knäpp?
alla har ju sin uppfattning, sitt tycke, det får man respektera..
Heh, Ibland hoppas jag att vinna lite sympati genom att sparka på mej själv. Det fick jag också. Tack!
Pax Graminae! Strmbrg,
|
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:35:34
|
quote:
precis =) det finns lite olika skolor dock men lite extra bör man nog bränna på högtalarna för bästa resultat
Håller inte med. I det fallet har Linngänget en poäng: skit in = skit ut. Högtalare är mer en personlig valmöjlighet där du på ett lättare sätt kan hitta ditt sound. Valet kan alltså mycket väl bli ett par relativt sett billiga högtalare.
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:49:07
|
I budgetklass är det nog störst skillnad ändå. Jag trodde det var fel på mina nyinköpta högtalare när jag kopplade in dom. Min gamla cd-spelare (3000:- klassen) var på service så jag använde en bärbar cd-spelare, betydligt nyare (2000) än den stationära. Jan Johanssons piano skorrade, basisten lät som att han spelade med boxhandskar på händerna , medan batteristens hi-hat var det enda som lät någorlunda normalt. Det var rent löjligt. Så nu är frågan: Är en cd-spelare för 900:- idag lika bra som min -94:a för 3000:-? Och hur bra är dagens DVD-spelare för 4000:- om man jämför? Är det någon som har koll? Kanske dags för en uppgradering...
bjarn |
 |
|
|
Stefan N
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 16:08:42
|
Visst har Linnförespråkarna en poäng när de betonar vikten av en bra front-end, och visst går det att höra skillnad mellan olika CD-spelare.
Men poängen är (väl?) prisvärdheten. För den överväldigande majoritet av befolkningen som inte har detta som en hobby och är beredda / kapabla att lägga en normal årslön på sin stereo, finns det andra delar som ger bättre bang-for-buck. För att fortsätta Linn-exemplet: en Ikemi låter bättre än en Genki, visst, jorå, allagånger. Men den kostar också typ 20000 mer. Lägg dom pengarna på att höja din högtalarbudget från 10000 till 30000 istället, så får du MYCKET bättre ljud för pengarna. En cd för 6000 kommer man långt med.
Säger jag, som precis blåst kapitalet på en CD-23:a... Men det bli å andra sidan min sista CD-spelare. Och bra låter den! 
stefan
|
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 16:43:05
|
håller med där...
fick jämföra genki och Ikemi med Ninka som högtalare...visst var de skillnademellan spelarna, men jag hade hellre tagit Genki och haft Espek som lådor...
en cd för 16lök är inte så långt ifrån det "perfekta" ljudet som ett par högtalare för 16lök eller hur
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 17:50:08
|
Dom där kombinationsmaskinerna som sväljer alla format, tror jag man skall vara försiktig med. Vi lär väl få se en hel del sådana framöver. Hellre då en ren CD-spelare för samma pengar. CD-speleriet har ju blivit rejält prisvärt (hårdvaran alltså) på senare år.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 18:16:23
|
quote:
Dom där kombinationsmaskinerna som sväljer alla format, tror jag man skall vara försiktig med. Vi lär väl få se en hel del sådana framöver. Hellre då en ren CD-spelare för samma pengar. CD-speleriet har ju blivit rejält prisvärt (hårdvaran alltså) på senare år.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Jag håller helt med dig men om vi ska få SACD eller DVD-A så behövs dessa maskiner. Jag tror att framtiden för dessa format ligger just i att de kan kombineras med DVD-V, CD, CD-R, MP-3 osv(vilka det nu finns). Hoppet för oss, som vill ha ett nytt format, är att Sony och "vilka det nu står bakom dvd-a" lycka kränga så många licenser som möjligt i nya multimaskiner, annars får vi nog inget nytt format, utom dvd-v. Jag hoppas att det blir ett nytt format, jag tar inte ställning i vilket, men jag är tveksam? Jag tycker nog att det hela går lite för långsamt och man inte kan komma överens. Om man lyckas är det multikanalen som går gå segrande ur denna strid, kanske???Jag uppmanar; köp flera multimaskiner!!! (jag väntar)
|
 |
|
Topic  |
|