HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 GANGS OF HIFIFORUM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/09 :  08:21:51  Show Profile Send Adagio a Private Message

Nu har hififorums Natives vunnit och Dead rabbits är bannlysta.

Överdrivet och fel, javist men det är bara för att få er att läsa.

Är det någon mer än jag som tycker att kunskapsnivån sänkts på forumet sedan Sladd o Tibre mfl slutat?
Numera kan det spekuleras friskt kring en produkt och många tror sig veta, förut kunde man få saklig fakta om en produkt direkt från dessa herrar. Det var många som inte delade deras åsikter men deras kunskaper i sakfrågor var ändå (oftast) obestrida.
Det finns vissa mycket kunniga personer kvar forumet men jag tyckte ovanstående herrar behövdes med alla sina inte alltid helt vetenskapliga hållningar.
Det känns ändå lite som att tråkLTSfallangen och konspirationsteoretikerna har vunnit, ta inte illa upp era kunskaper/åsikter har också sin plats här, men eran bitvis tråkiga ton har bidragit till en stor kunskapsförlust.
Forumet behöver högvis med BDR-koner, Q-dampers och en stor dj**la Shaktisten på allt ihop.
Det måste få bli lite roligare igen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/09 :  08:29:06  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Forumet behöver högvis med BDR-koner, Q-dampers och en stor dj**la Shaktisten på allt ihop.



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/09 :  08:37:17  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ska vi vara lite seriösa kan man väl påstå att du har helt rätt..
De mest kunniga brukar vara de som provat mest grejor/har lite mer highEnd betonade anläggningar/sitter hemma och verkligen provar Shakti etc./samt de som både mäter och testar, men det är samtidigt de som har utsatts för hårdast kritik om humbug, snobbhifi etc....så det är kanske inte såå konstigt att de vanligaste frågorna numera gäller vilken DVD som ger bäst ljud av NAD och Cambridge....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/10/09 :  08:43:03  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Adagio: Håller helt med. Sorgligt är det. Den allmänna
förflackning vi sett i samhället i övrigt har nu spridit
sig till .

Med risk för att låta som en sur gammal gubbe; vi får inte
låta den ointresserade generationen segra! Det finns
värden bortom McDonalds, california red, mp3, megapixlar,
pulverbearnaisesås, stor stark, dynamikfattig musik,
kvällstidningsjournalistik, allmännt ointresse och en
oförmåga att ifrågasätta sig själv och sin samtid.

Dags att snäppa upp sig!

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/10/09 :  08:49:05  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Finns fortfarande folk som tror på sina öron kvar på forumet! Men jag håller med att det var tråkigt att de lämnade helt... de kunde ju ha varit kvar här som vanliga medlemmar.


Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/09 :  08:57:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer, fly mig en Shaktisten.....

Bravo
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:01:05  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag tror och hoppas att dom kommer tillbaka. Sedan skulle jag inte bli alltför förvånad om dom kollade in vad som skrivs här med jämna mellanrum. Och om Ni (Sladd, Timbre, m.fl.) läser detta så kom tillbaka. För Era erfarenheter och kunnande lyfte verkligen detta forum. Och vart tog Jorma vägen? Gav han också upp för att så många bara ville tjafsa med honom?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:17:38  Show Profile Send Larsho a Private Message
Så bara för att prislappen inte över stiger 10.000 kr per
enhet så får man inte ställa frågor ?? Hifi handlar väl inte
enbart om dyra apparater i så fall är Hififorum helt snett
ute

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:19:10  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det var väl inte riktigt innebörden i debatten....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:25:09  Show Profile Send Manga X a Private Message
Nejdå, Jorma finns nog kvar här.
Han svarade på en av "mina" trådar igår iallafall.

Det kan vara så att Jorma är fullt upptagen med att ta fram något nytt läckert!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:26:39  Show Profile Send Per a Private Message
Nej jag håller inte med. Varken Timbre eller Sladd är mer kunniga än nån annan av de mer reguljära inslagen på forumet, så nåt kompetensfallär det knappast tal om. Däremot är det tråkigt att folk slutar.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:55:33  Show Profile Send dali a Private Message
De som driver forumet vidare kan ju skapa en avdelning för high end, så slipper ni med dyra anläggningar dumma frågor från pöbeln. Där kan ni sitta ostörda i era herrgårdar, titta ut över era franska trädgårdar, smutta på era årgångsviner och ta bilder på era miljonanläggningar. För lyssna på dem gör ni väl inte, om det inte är en testplatta med orgelmusik i 15 Hz ... ni vet ju ändå att de prylar ni har är bäst, för de var ju dyrast ...

Jag har hängt på hififorum.nu en tid (snart två år) och har sett hur "tråkLTSfalangen" har drivits härifrån i tjära och fjädrar, inte helt utan assistans av delar av föregående redaktionen på hififorum.nu. På den tiden var hifiorum.nu ett moras av tveksamma inlägg från hifireligiösa personer med fingrarna i kakburken (stark knytning till bransch/produkter). Det har blivit bättre sedan dess, men att påstå att LTS har vunnit är lite magstarkt, jag vill påstå att alla har förlorat. "Det är inte ens fel när två träter", sällan har väl det ordspråket passat in så väl.

Det är nog ingen som bestrider att det finns kunskap i båda lägren, både i LTS och bland high end-förespråkarna. Tråkigt nog verkar hifivärlden vara en subkultur som har en unik dragningskraft på konfliktsökande individer (från alla läger). Jag hänger även på diverse bilforum och där kan folk komma överens, även om det slutar med att man är överens om att vara oense. Ibland har jag till och med sett folk erkänna att de har haft fel! När hände det senast på hififorum.nu?

I hifivärlden så saknas ödmjukhet och vilja att nå samförstånd, för där finns RÄTT och FEL! Ve den som tycker annorlunda.

Jag är en av de som har tröttnat på hififorum.nu, långt innan moderatorerna gjorde det. Så länge skyttegravskrigen fortsätter så kommer hififorum.nu att vara en plats man sällan besöker, trots att det uppenbarligen finns mycket kunskap här. Det är som det är i resten av samhället; en liten klick människor förstör för den stora massan. Jag föreslog för länge sedan (förra året) att man flyttar urspårade trådar till en avdelning som skulle heta "Sandlådan", men det mottogs med kallsinne. Om den dåliga stämningen på Hififorum.nu lever vidare så kommer forumet att upphöra, eller åtminstone bli mindre eklektiskt och mer en klubb för inbördes beundran.

Jag tillhör varken LTS eller voodoofalangen. Jag är intresserad av musik. Hifi är inte ett mål för mig, det är ett medel. Ibland känns det som om det finns väldigt få som har den inställningen på hififorum.nu.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/09 :  10:01:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
Sanoj

det är det här jag syftar på

så det är kanske inte såå konstigt att de vanligaste frågorna numera gäller vilken DVD som ger bäst ljud av NAD och Cambridge....

Ser inget fel i att ställa en sådan fråga

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/09 :  10:23:32  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Ser inget fel i att ställa en sådan fråga "

Du missförstod mig Larsho...jag ser absolut inget fel i att ställa en sån fråga eller att svara på en sån fråga, MEN om det BARA blir sådana frågor så känner jag att det kanske inte tillför MIG så mycket. Jag har (ursäkta uttrycket alla rödstrumpor ) passerat de prisklasserna och är intresserad av annat...Det är viktigt att ha en bra mix och inte kantra åt det ena eller andra hållet.

mvh Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/09 :  10:33:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Tycker det är för tidigt att börja snacka om nivå sänkning av forumet. Det var inte så många dagar sedan hela skiten höll på att försvinna ut i cyberspace. Många ligger säkerligen lite lågt. Ge det hela lite tid att stabilisera sig, ta det lugnt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Doppler66
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/10/09 :  10:50:05  Show Profile Send Doppler66 a Private Message
Jag har som passiv åskådare följt pajkastningen på detta forum och kan väl bara konstatera att det är tydligen väldigt väldigt svårt att vara överens om något så "viktigt" som hifi... Ibland kan man ju undra om något dött, så heta som debatterna är....

Många här verkar ha den svenska avundsjukan som sitt ledmärke i livet, priset på en anläggning är absolut inte synonymt med att det låter bra. Däremot så finns det ju större förutsättningar till att det skall låta bra där om man köper dyrare utrustning. Men priset i sig är ingen garanti för bra återgivning!

Men jag måste hålla med Sanoj, om vi skall diskutera vilken av NAD eller Cambridge DVD spelare som låter bäst som CD så är detta forum snart dött... De diskussionerna kan väl hållas på de hembioforum som gillar den typen av produkter... BTW, det finns ingen DVD spelare under 15.000:- som öht låter ens lite bra... Detta är väl ett forum för tvåkanalsdiskussioner?

Sen har jag även varit inne lite på ett annat forum som heter Faktiskt.se där verkar man mest diskutera detta forumet och vem som blev avstängd här först... Jag gjorde några inlägg där men blev snabbt varnad av Alexi, tror jag han heter, för att ha en "tråkig attityd"... Jag skrev bara att jag tyckte det var ett tråkigt forum då det gjordes 3 inlägg i veckan ungefär.... För mig kändes det forumet som ett för de övergivna...

Jag kommer följa utvecklingen både här och på Faktiskt.se, men snälla höj nivån lite från NAD:s DVD spelare....

See you all!!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/09 :  10:50:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
LTS folket är inte alls bortjagade. De är här fast under nya namn, vi känner igen dom, deras åsikter och deras sätt att skriva även om de vill gömma sig.

Jag håller dock med Adagio om att vi kunde väl få samtala och skoja lite mer om kul produkter utan att alltid få blindtester, F/E tester eller Nad 208 kastade i ansiktet.

En nytt arbetssätt kanske kan vara "håller du inte med , starta en ny tråd med din egen åsikt"

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/09 :  10:54:23  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Någon som testat Marks nya kompaktanläggning, hur är den jämfört med Goldstars kraftpaket?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/10/09 :  10:56:03  Show Profile Send dali a Private Message
Doppler66, det säkraste sättet att ta död på ett forum är att begränsa vad man "får" fråga om. Till exempel att påstå hifi bara är tvåkanal och att alla DVD under 15.000 bara är skit och därför ointressanta.

Till slut finns det vara en person kvar på forumet, den som har den dyraste anläggningen. För alla vet väl att det inte finns en CD-spelare under 750.000 som är värd att provlyssna, att en signalkabel under 500.000 kr knappast kan låta bra och att de som inte har anläggningen i en separat vibrationsdämpad byggnad med eget kärnkraftverk aldrig kommer att få prylarna att lira.

Som sagt, en separat high end-sektion på forumet är nog inte så dumt ändå.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2003/10/09 11:02:43
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/09 :  10:56:27  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Sen har jag även varit inne lite på ett annat forum som heter Faktiskt.se där verkar man mest diskutera detta forumet och vem som blev avstängd här först... Jag gjorde några inlägg där men blev snabbt varnad av Alexi, tror jag han heter, för att ha en "tråkig attityd"..."

Pajkastning blir inte bättre av att det är andra Forum det slängs åt...
Pajeran är slut och vi träder in i Hifieran..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/09 :  11:03:53  Show Profile Send Sanoj a Private Message
dali, man kan dra allt till sin spets...eler så gör man inte det..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/09 :  11:06:49  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Det finns rätt mycket dyrt som låter kass, det är bara att gå igenom mässorna och lyssna..

Sporten (för de flesta) är väl att hitta prisvärd HiFi som låter bra, där är erfarenhetsutbyte väl så viktigt.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/09 :  11:11:07  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Någon som testat Marks nya kompaktanläggning, hur är den jämfört med Goldstars kraftpaket? "

Och så heter Goldstar numera LG...

// Jonas von Messerschmitt..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/09 :  11:13:47  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Se där.. vi HAR full bredd i forumets kompetens

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )

Edited by - Tonkis on 2003/10/09 11:14:34
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/09 :  11:15:44  Show Profile Send Sanoj a Private Message

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/10/09 :  11:16:42  Show Profile Send lenwac a Private Message
Hej gubbs!

Den lite aggresiva och tråkiga stämningen upplever jag bara finns på HiFi-sidorna.

HIFI-forumet har ju trots allt fler sektioner än HiFi......

Prova att gå in på DIY, där är stämningen en helt annan, där är alla som en enda stor familj.
Inga hårda ord där inte!

Och sist, glöm inte att kvaama varandra!

/lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000