HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rätt kombination?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:27:50  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag har köpt ett par Jm Lab Cobalt 816s som jag är nöjd med. Jag är dock si sådär nöjd med stereoljudet som kommer från min Sony 333ES receiver: ibland blir diskanten lite väl vass och det känns som det ”glappar” lite i den totala ljudbilden…som basen och mellanregister/diskant inte spelar homogent ihop…nu är jag ganska kräsen…men det är vi alla som gillar musik&hifi. Jag kör cd ljudet från en Sony dvd också #61516;.

Så till min fråga: jag har tänkt att köpa en AH! Njoe Tjoeb som cd spelare, sedan använda Sony 333Es som försteg och som slutsteg en Vincent rörhybrid 331. Vad tror ni om denna kombination? Jag gillar varmt och musikaliskt ljud…men blir det för mycket rör? Eller blir det bra balans ihop med Cobalt (de har titanium diskant så lite värme bör inte skada).

Tacksam för svar!

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:45:22  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag tror inte det blir för mycket rör.JMLaben är känsliga på runtomkringutrustningen.Har själv hört JMlab ihop med rör och det passar alldeles utmärkt.Vad använder du för kablar?Det kan göra stor nytta att prova lite olika alternativ där också.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:03:22  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag tror att den kombinationen kan fungera riktigt bra. Jag har samma högtalare hemma och kör dem tillsammans med marantz pm17 mkII samt cd17 mkII. Vad jag skulle provat innan jag slog till är dock naim vilket är bland det bästa jag hört tillsammans med dessa högtalare. De har dessutom ganska intressanta uppgraderings möjligheter där man kna bygga på efter hand. Tyvärr räckte inte min budget till dessa saker när jag handlade (nu i september 20.000 cd+förstörkare) men nu går det att hitta en cd5 samt naim 5 för 24.000 kr. (på sikt en flat-cap och möjligen ett nytt slutsteg därefter, nästa steg att byta den integrerade till ett försteg där efter har du något i hästväg). Naimen är bland det roligaste jag lyssnat på och därmed måste tala varmt för även om jag inte har det själv.

Lycka till
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:11:37  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Tack för svaren!
högtalarkablar: supra ply 3.4
RCA: ixos gold series

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:14:47  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
...glömde en sak: jag såg en naim cd3 på rea.
Vad säger ni om denna spelare? Skulle den passa ihop med resten?

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:23:25  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Eller så kan du köpa en Lavardin integrerad till JM Labbarna! Finns inget i mina öron som passar så bra till JM Lab som just Lavardin(inom rimlig prisklass iallfall).

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:25:24  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Audio Analogue Paganini cd spelaren spelar också mycket fint ihop med Jm Lab.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:30:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tyvärr har ju Paganinin stora kvalitets problem, vet affärer som har haft inne varenda spelare de sålt på repertioner, skulle rekommendera dig hålla dig bort från den pga det, den låter dock säkert bra (ett tag iaf..)

Annars skulle jag oxå råda dig till att skaffa rör, de passar som Ear säger bra med JmLab. Kronzilla och Utopia, mumma

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/10/08 13:31:45
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/08 :  17:08:13  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Liksom Akhenaton sa så är Lavardin ett alternativ som låter mycket bra till dessa högtalare. What HIFI föreslog naim (mycket bra) alternativt primare 30.1, en kombination jag inte gillade då jag tyckte att det lät klinskt och lite kalt. KAnske låter det bättre med en annan cd? Prova är väl det enda som gäller.
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2003/10/10 :  09:01:59  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Tack för alla svar!
angående Lavardin: vilken modell menar du? Jag såg en i en test men det kostade runt 50 Tseklite över min budget!

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/10 :  09:45:46  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Den Lavardinen som jag menar är deras enklaste och den ligger på strax över 20.000 kr har jag för mig. Men som alltid finns det prutmån på allt man köper så någon sans mellan 18-20 till slut för en ny.

Ett annat alternativ som jag tror hade varit riktigt bra är Unison Research Unico (nypris 13-14?)vilket är en väldigt vacker integrerade stereoförstärkare med både elektronrör och transistorteknik den borde spela riktigt bra tillsammans med JmLab. Den testades för eet par nummer sedan i high F och då tillsammans med en B&W högtalare som var lite ljus i klangen och de tyckte att kombinationen lät mycket bra.

Lycka till i jakten.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:00:08  Show Profile Send Manga X a Private Message
IMHO köp inte en AH! Njoe Tjoeb cd-spelare.
Då jag lyssnade på den upplevde jag den som "grumlig" med lite detaljer kvar i återgivningen av inspelningen som innehöll så mycket mer av detaljer.


Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:44:06  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Grumlig AH!: kommer du ihåg med vilka högtalare den spelades med?
Har du ngt annat tips angående cd? Vad säger du om Naim cd3? Det får kosta max 10 000:-

Unico: jag har tittat på den oxå. Jag har sett att det dyker upp begagnade (bara några månader gamla hela tiden , vilket gör mig lite misstäknsam...har inte hört den själv. Den verkar lite ströms svag (runt 30A)...eller är jag ute och cycklar

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2003/10/10 :  10:51:37  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
...jag såg även en begagnad Marantz CD 17 mkII för några tusenlappar.
Vad säger ni om den?

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000